Ratamoottoripyöräilylegenda Jarno Saarinen menehtyi vuonna 1973 Monzan radalla traagisessa onnettomuudessa. Turvallisuustilanne on ratamoottoripyöräilyssä sittemmin kohentunut, mutta Saarisen leski Soili Karme on pöyristynyt törkytempuista, joita lajissa on viime aikoina nähty.
Videolla Soili Karmen pöyristyttämä Romano Fenatin hengenvaarallinen jarrutemppu viime viikonlopulta.
Jarno Saarinen oli voittanut ratamoottoripyöräilyn 250-kuutioisten maailmanmestaruuden 1972, mutta hänen elämänsä päättyi vuosi tämän jälkeen Monzassa. Oikealle kaartuvaan mutkaan oli valunut öljyä, mihin italialaiskuski Renzo Pasolini kaatui ensimmäisenä, eikä Saarinen kyennyt väistämään häntä. Kummatkin menehtyivät yhdessä moottoripyöräilykilpailujen surullisimmista onnettomuuksista.
Ratamoottoripyöräilyä tarkoin seuraavan Soili Karmen mielestä lajin olosuhteet ovat tätä nykyä suurimmaksi osaksi turvalliset.
– Jarno kuului Grand Prix -ajajien yhdistykseen, joka halusi, että kaikki vaaralliset katuratakisat poistettaisiin, sellaiset kuten Eläintarha ja Mansaari. Haluttiin, että pitää olla turva-alueet ja pitää saada teräskaiteet pois – teräskaiteethan koituivat hänen kohtalokseen, kun hän kimposi takaisin radalle. Tätä nykyä turvallisuus on hyvällä tolalla ja menneistä vuosikymmenistä on opittu tosi paljon, Karme kertoi Saarisesta tehdyn lasten kuvakirjan julkistamisen yhteydessä Helsingissä.
– MotoGP on tosi turvallista, ja radat ovat hyviä. Ainoa valtavan vaarallinen on IRRC-luokka. Siinä kuolee jatkuvasti. Sitä on Imatralla ajettu, ja Mansaarella tulee aina uhreja. Se ei ole enää tätä päivää, Karme korosti.
Ajat ovat kaikkinensa muuttuneet siitä, kun Saarinen lähti aikoinaan kiertämään Euroopan ratoja perheensä hautaustoimistosta lainatulla ruumisautolla – apunaan vain puoliso Soili, joka ajoi autoa yöt ja kellotti päivisin ajat radoilla.
– Kuskit sanovat, että heillä ei ole enää sellaista mahdollisuutta kuin meillä oli aikoinaan, että lähdetään pienellä rahalla ajamaan MM-tasolle. Silloin pitäisi valita joku muu moottoriurheilulaji. Niitä on kuitenkin paljon. On tosi paha, että jotkut radat ovat jostain monen kymmenen vuoden takaa. Jos nyt ajateltaisiin, että täällä "Eltsussakin" ajettaisiin vielä (kilpailu eli vuosien 1932–1963 välisenä aikana), niin mitä siitä tulisi, Karme summasi.
Ja vaikka MotoGP-radat ovat varsin turvallisia, on Karme harmissaan joistakin MotoGP:n eri luokissa nähdyistä törkytempuista.
– Esimerkiksi (Marc) Marquez on tehnyt pahoja kiilailuja, ja nyt oli tämä (Romano) Fenati, Karme nosti omatoimisesti esiin.
Häntäpään taistelussa turhautunut Fenati toteutti San Marinon Moto2-kisassa viikonloppuna hengenvaarallisen tempun tartuttuaan 200 kilometrin tuntinopeudessa kilpakumppani Stefan Manzin jarrukahvaan. Fenati sai teostaan kahden kilpailun pannan, ja hänen edustamansa talli Marinelli Snipers erotti sittemmin törkykuskin riveistään.
Karme päivittelee Fenatin toimintaa pöyristyneenä.
– Ei ole mitään tolkkua. Hän saikin nyt potkut. Se oli minun mielestä Dornalta (MotoGP:n promoottorilta) liian lievä rangaistus, että hän sai kahden kilpailun rangaistuksen – elinikäinen kielto olisi pitänyt tulla. Hän on tehnyt törkeitä temppuja aiemminkin. Ei ole kaikki muumit talossa.
Aiemmin esimerkiksi vuonna 2015 Fenati hermostui Niklas Ajolle Argentiinan Moto3-osakilpailussa ja potkaisi suomalaista kesken warm-up-kierrosten. Fenati ei rauhoittunut, vaan pyörien pysähtyessä harjoituslähtöjä varten italialainen meni jututtamaan Ajoa ja sammutti tiivistunnelmaisen keskustelun yhteydessä Ajon pyörän.
Monen moottoriurheilun ystävän helpotukseksi Fenati on tuoreiden potkujensa jälkeen ilmoittanut jo lopettavansa kilpa-ajamisen. Hän vahvisti italialaisessa La Repubblica -lehdessä siirtyvänsä työskentelemään isoisänsä omistamaan rautakauppaketjuun, jossa työskentelee myös Fenatin äiti.
– Parempi sanoa hyvästi, ikiajoiksi. En tule ajamaan kilpaa enää koskaan. Suljen lopullisesti MotoGP-sarjan oven. Se ei ole enää minun maailmani, Fenati julisti.
Soili Karmen ajatuksia Jarno Saarisesta ja tuoreesta kuvakirjasta on tulossa MTV Sportin sivuille tulevina päivinä.