Ikonisen F1-radan sokea piste vaati taas uuden uhrin – Mika Salo kertoo, mikä tekee paikasta hengenvaarallisen: "Voimat ovat hirveät"

Belgian Spa-Francochampsin moottoriradalta löytyvä Raidillonin mutka vaati jälleen viikonloppuna yhden uhrin, kun 18-vuotias hollantilaiskuski Dilano van ’t Hoff sai surmansa kahden auton yhteentörmäyksessä. Mika Salo miettisi legendaarisen mutkan suoristamista kokonaan.

Van ’t Hoff menetti F3-luokan autonsa hallinnan Formula Regional -sarjan kisassa ja sai vesisumussa kohtalokkaan osuman kilpakumppaninsa Adam Fitzgeraldin autosta.

Tapaus muistutti hyvin paljon neljä vuotta sitten F2-kisassa ranskalaisen Anthoine Hubertin kuolemaan johtanutta onnettomuutta lähes tismalleen samassa paikassa.

Itsekin hirmuisen ulosajon Span radalla vuonna 1998 kokenut Salo tietää Eau Rougen ja Raidillonin vaarat.

– Se on ollut paha paikka. Olen itse ajanut siinä yli kolmeasataa aitaan eikä onneksi kukaan silloin törmännyt minuun. Vastaavia on tapahtunut aika usein, Salo toteaa.

– Se on ollut vuosikymmenet vaarallinen paikka, vaikka sitä on parannettu. Aitoja on viety vähän kauemmas ja muuta, mutta se mäennyppylä on vain pimeä paikka. Jos letkassa yksi ensimmäisistä spinnaa siinä, et sinä näe mitään eikä sinulla ole tuollaisessa vauhdissa aikaa reagoida.

Raidillon on yksi koko F1-kalenterin tunnetuimmista mutkista, jota on nykyautoilla vaikea enää mutkaksi tunnistaa. Ylämäkeen ajettavassa kolmen loivan kaarteen yhdistelmässä on silti valtavat voimat.

– Voimat ovat hirveät alas, ylös ja molemmille sivuille. Sitten nyppylän päältä se vielä keventää autoa. Näillä nykyautoilla se ajetaan ihan helposti kaasu pohjassa. Sitä ei lasketa oikein edes mutkaksi enää.

– Ei siitä ollut koskaan mitään puhetta. Ajoin tosiaan itsekin siinä joskus kovaa aitaan. Se nyt oli auton vika enkä vaatinut mitään korjauksia rataan sen takia.

– Ehkä se vain kannattaisi suoristaa kokonaan. Jos se menee jo valmiiksi kaasu pohjassa, niin tekee siitä vain ihan suoran. Silloin se ei olisi noin paha. Silloin näitä onnettomuuksia ei tulisi, Salo pohtii.

Tekikö kilpailunjohto katastrofaalisen virheen?

Lauantaina tapahtunut uusi kuolemantapaus sai muun muassa F1-kuskit Lance Strollin ja Pierre Gaslyn vaatimaan muutoksia Raidilloniin. Sekä Stroll että hänen tallikaverinsa Fernando Alonso nostivat esiin mäen päälle taittuvan mutkan huonon näkyvyyden.

Van ’t Hoffin onnettomuudessa tilannetta pahensi vielä sateen aiheuttama vesisumu, joka oli jo ehtinyt luoda turva-autotilanteita ennen kisan loppua. Silti kilpailua päätettiin jatkaa, jotta autot saatiin ruutulipulle kisaten, ei turva-auton perässä.

– Sateita tulee aina, sille ei voi kukaan mitään. Sadekelirenkaat ovat olemassa, mutta näkyvyys on ollut aina ongelma, Salo toteaa.

– Jos jonossa on 20 autoa, niin ensimmäiset kaksi tai kolme näkevät jotain, mutta kukaan muu ei näe yhtään mitään.

Tässä tapauksessa kisaan oli startannut peräti 34 autoa, joista Van ’t Hoff oli uusintalähdön aikaan vasta 19:ntenä.

Salo ei ota kantaa kilpailunjohdon toimintaan, mutta tietää myös päätöksenteon ongelmat. Esimerkiksi vuoden 2021 F1-kisa päätettiin jättää kesken pahassa sadesäässä. Onnettomuuden ajoittuminen vain kuukautta ennen Belgian F1-kisaa tietää sitä, että mutkayhdistelmä ja olosuhteet herättävät taas voimakasta keskustelua.

– En pysty olosuhteista sanomaan, mutta Spassa sataa usein ja siihen on totuttu. Jos on vesisumua, ei autosta näe muutenkaan. Ei se ole radasta kiinni. Sattuu vain olemaan tuo sama paikka joka kerta, Salo kommentoi.

– Odotan mielenkiinnolla, että mitä FIA päättää tehdä. Kukaan ei kuitenkaan tuollaista toivo tai halua. Silti niitä sattuu välillä.

Lue myös:

    Uusimmat