Lappeenrannan lentoasemalla tänään järjestetty moottoriurheilutapahtuma keskeytyi, kun yksi kilpailijoista sai surmansa. Kiihdytysurheilun kattojärjestö FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell kertoo, että tällaiset kisat voivat olla vaarallisia missä kohtaa tahansa – eivätkä vähiten jarruttaessa.
Lue myös: Mies kuoli nopeusajoissa Lappeenrannassa – menetti auton hallinnan yli 300 kilometrin tuntinopeudessa
– Kyseessä ei varsinaisesti ollut kiihdytysajotapahtuma, vaan huippunopeustapahtuma, Laurell oikoo aiempia mediatietoja.
– Siinä mitattiin niin sanottua seisovan mailin aikaa, joka tehdään siten, että lähdetään paikoiltaan ja mailin kohdalla mitataan ajoneuvon nopeus. Meidän tapahtumissamme puolestaan mitataan tiettyyn matkaan kulunutta aikaa, hän täsmentää.
Turvallisuusmääräykset koskevat jopa alusasuja
Kovimmat nopeudet, mitä kiihdytysajoissa mitataan ovat yli 500 km tunnissa ja se saavutetaan jo kolmen sadan metrin päässä.
– Nopeudet ovat siis todella kovia, mutta juuri sen takia myös turvallisuusmääräykset ovat äärimmäisen tarkkoja, Laurell kertoo.
Ajoneuvoissa pitää olla muun muassa turvakehikot, sammutuslaitteistot ja jarruvarjot. Myös runkolujuudet tulee mitata.
– Kuljettajilla pitää olla hyvin suojaavat ajovarusteet, kuten kypärä ja ajopuku. Jopa alusasut on luokiteltu siten, että ne eivät mahdollisen tulipalon sattuessa pala ihoon kiinni.
Lue myös: Miehen kuolemaan johtanut raju ulosajo Lappeenrannan nopeusajoissa järkytti paikallaolijat – silminnäkijä kuvailee: Auto syttyi palamaan, kuljettaja lensi ulos
Kilpailun järjestäjältä edellytetään tiettyjä ajo-olosuhteita. Radan on oltava riittävän hyvässä kunnossa, jotta sillä voidaan ajaa suuria nopeuksia.
– Se ei saa olla liukas eikä pomppuinen. Paikalla pitää myös olla ambulanssi ja lääkäri, kuten kaikissa moottoriurheilutapahtumissa. Tällainen kisa voi olla vaarallinen missä kohtaa tahansa. Mutta loppupäässä nopeudet ovat yleensä kovempia, joten vaarat kasvavat.
"Jarruttaminen on vähintään yhtä vaarallista, kuin kiihdyttäminen"
Laurell arvioi, että Lappeenrannassa turma on sattunut ajon loppuvaiheessa, sillä auton nopeus oli niin suuri, yli 300 kilometriä tunnissa.
– Ehkä jopa jarrutusvaiheessa ja jarrutuskin on sellainen asia, joka pitää opetella. Ei sitä normaali auton kuljettaja välttämättä ymmärrä, miten lähdetään jarruttamaan niin suuresta vauhdista.
– Auto voi muuttaa kulmaa jarrutushetkellä, jolloin pito voi lähteä ja auto lähteä kieppumaan. Jarruttaminen on vähintään yhtä vaarallista kuin kiihdyttäminen, Laurell sanoo.