Hengenvaarallinen skuutti-ilmiö totta Suomessa: "Tällaisten laitteiden paikka ei ole todellakaan liikenteessä"

Suomalaisille myydään rajustikin yli sallittua nopeutta kulkevia sähköpotkulautoja, vaikka niillä ei saa ajaa liikenteessä.

Sosiaalisessa mediassa lähti viime viikolla leviämään kuohuttava video, jossa sähköpotkulautailija ajoi tolkutonta ylinopeutta Kehä I:llä. 

Tilanteen kuvanneen autoilijan mittari näytti, että vauhtia tilanteessa oli yli 100 kilometriä tunnissa, kun suurin sallittu nopeus sähköpotkulaudoille on Suomessa 25 kilometriä tunnissa.

Poliisi on ilmiöstä huolissaan. Komisario Hannu Kontolan Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta kertoi MTV Uutisille, että vastaava toiminta on hengenvaarallista ja äärimmäisen kiellettyä.

– Jos huteralla skuutilla auton kanssa törmää, seurauksena on vakava loukkaantuminen tai kuolema, Kontola kertoi.

Liikenteessä kielletyistä skuuteista kahta koulukuntaa

Olli Härkönen huoltaa Espoossa sähköpotkulautoja työkseen. Hän kertoo, että sallittuja rajoituksia nopeammin kulkevia sähköpotkulautoja näkee huollettavien joukossa aika ajoin.

Sähkölaudat.fi-yrityksessä työskentelevän Härkösen mukaan liikenteessä yli sallitun nopeuden kulkevista laudoista on olemassa kahta koulukuntaa. Ensimmäiset ovat viritettyjä lautoja, joissa on ohjelmistoon tehty muutoksia nopeusrajoituksen poistamiseksi.

Se on hänen mukaansa helppoa.

– Yleisin viritys on ohjelmiston muutos, esimerkiksi sellainen, joka nostaa nopeutta hieman yli vakion eli 30 kilometriin tunnissa. Näitä voidaan tehdä pelkän puhelinsovelluksella, jolla kosketaan niin sanottuihin laudan aivoihin, Härkönen selittää.

Härkösen mukaan valmistajat ovat yrittäneet parhaansa mukaan kitkeä laudan modaamisen eli virittämisen päivitysten avulla.

Hän myös korostaa, että heidän yrityksensä ei tee minkäänlaisia viritystoimenpiteitä huollettaviin lautoihin. 

100 kilometriä kulkevia lautoja saa netistä kotiin tilattuna

Toinen vaihtoehto on taas sähköpotkulauta, joka on jo itsessään luotu kulkemaan nopeammin, jopa 100 kilometriä tunnissa. Vastaavia lautoja on valmistettu muun muassa ratakilpailukäyttöön, ja niissä on jo sisäänrakennettuna tehokkaammat komponentit, kuten akut ja moottorit.

– Ne tulevat jo tehtaalta kulkemaan suuremmilla nopeuksilla, ja ovat hintaluokassaan usein reilusti kalliimpia, noin 1000–3000 euroa.

Vaikka vauhdikkaammat laudat ovat järeämpää tekoa, eivät ne takaa Härkösen mukaan turvallista ajoa.

– On paljon tällaisia 100 kilometriä tunnissa kulkevia lautoja, jotka eivät ole todellakaan turvallisia. Tilannenopeudet ovat niin kovia. Jos haluaa mennä kovaa, niin en tiedä onko järkeä ostaa sellaista lautaa.

Nopeita skuutteja myydään ja mainostetaan aktiivisesti verkkokaupoissa.

Traficom nopeista laudoista: "Hurjaa touhua"

Mutta miksi kukaan haluaisi ostaa yli 100 kilometriä tunnissa kulkevan potkulaudan, jos sitä ei saa käyttää Suomen liikenteessä?

Tavoitimme Traficomin tarkastajan Lassi Variksen, joka kertoo, että tuotteiden myyntiä ei voida kieltää, vaikka ajoneuvo ei olekaan liikenteessä sallittu. Tällaisen laitteen käyttöä voidaan harjoittaa vain sille tarkoitetulla alueella.

– Käyttö tapahtuu tässä tapauksessa vain ja ainoastaan suljetulla alueella, joka on eristetty tieliikenteeltä. Urheilulajejahan on monenlaisia ja joka lähtöön. Hurjaa touhuahan se on joka tapauksessa suljetella ajoradallakin, Varis kertoo.

Vaikka ajoneuvon käyttämisen vastuu on loppupeleissä kuljettajalla, haluaa Traficom korostaa myyjien vastuuta ostajien opastamisessa.

– Jos tällaisia laitteita myydään, niin on tehtävä selväksi myyntitilanteessa, että nämä laitteet eivät ole tieliikennekelpoisia. Verkkokaupassa se tulee selkeästi ilmoittaa kaupankäynnin yhteydessä.

Se, että vauhdikkaammat skuutit päätyvät yleisille teille on Variksen mukaan ikävä ilmiö. Hän toivoo, että ihmiset ymmärtävät asian vakavuuden.

– Toivottavasti talouden toimijat ja käyttäjät seuraavat ja lukevat uutisia. Tällaisten laitteiden paikka ei ole todellakaan liikenteessä.

Lue myös:

    Uusimmat