Jasper Pääkkönen: Haluamme olla Matin puolella

Kukaan ei voittanut mäkihypyssä yhtä paljon kuin Matti Nykänen, kukaan ei lentänyt yhtä korkealle, eikä kukaan pudonnut yhtä rajusti kuin Jyväskylän Ikaros. Siksi Nykänen on houkuttava elokuvan aihe, eikä ole yllätys, että siihen ovat tarttuneet juuri ohjaaja Aleksi Mäkelä ja tuottaja Markus Selin. He eivät ole ennenkään vierastaneet tosipohjaisia aiheita, vaan tehneet isot katsojamäärät keränneen Pahat pojat tunnetusta euralaisesta veljessarjasta.

Tammikuussa ensi-iltaan tuleva Matti on fiktio todellisesta ihmisestä. Silti sen veto rakentuu hyvin pitkälti juuri oikean Matti Nykäsen hahmon kiehtovuuteen, sillä tarina on melkein kaikille suomalaisille tuttu.

Tosielämän Matti Nykänen on kuin ikääntynyt nyrkkeilijä, joka kipuaa kerta toisensa jälkeen kehään, tulee aina tyrmätyksi ja alkaa heti virottuaan puhua seuraavasta ottelusta. Nykästä ei voi seurata tuntematta kummallista syyllisyydentunteen ja tirkistelynhalun sekoitusta.

Elokuvan pääosassa Jasper Pääkkönen tekee nuoren uransa pisimmän ja suurimman roolin. Pääkkönen sanoo, ettei ole kärsinyt tunnontuskista vaikka elokuvan aiheena on yhä elävä henkilö.

-Totta kai se vaati huomiota, mutta meidän lähtökohtamme oli olla päähenkilön puolella.

Mainittakoon tässä yhteydessä, että Nykänen on tehnyt elokuvasta sopimuksen Solar Filmsin kanssa, joten hän saanee hyvitystä nimensä käyttämisestä.

-Meillä oli tarve tehdä oikeutta hänelle. On sääli, että monet ihmiset ovat unohtaneet hänen saavutuksensa mäkihyppääjänä. Jokin aika sitten joku Suomen turhimmaksi julkkikseksi valittu sanoi, että hänellä on sentään saavutuksia toisin kuin Matti Nykäsellä, Pääkkönen sanoo.

Pääkkönen sanoo tavanneensa Nykäsen ohimennen vain kerran vuosia sitten. Silti hän rakentaa tarkkaa näköiskuvaa aina Nykäsen liikkumista ja elekieltä myöten. Tosielämässä Nykästä nähnyt jää kaipaamaan vain kaikkien aikojen mäkihyppääjän ikuisia kumarruksia.

-Minulla oli pari vanhaa videota, esimerkiksi keskusteluohjelmasta Hyvät, pahat ja rumat, jossa Matti oli vieraana. Niistä oli suurta hyötyä.

Pääkkönen myös näyttää Nykäseltä korkealle nostettuja farkkuja, tennissukkia ja vyötäröpituisia pikkutakkeja myöten.

-Puvustajan kanssa jouduin välillä riitelemään, kun hän ihmetteli, että pitääkö ne farkut todella vetää niin ylös. Mutta pidin tiukasti kiinni siitä, että farkut olivat todella ylhäällä.

-Ja kun kävimme Adidakselta hakemassa tavaraa kuvauksiin, siellä henkilökunta kertoi miten Matti oli aikoinaan hakenut sieltä valtavan toppatakin ja alkanut heti ahtaa sitä farkkujensa sisään, Pääkkönen kertoo.

Elokuvan käsikirjoittaja Marko Leino on pyrkinyt ratkaisemaan Nykäsen tarinan tuttuuden tuomat ongelmat käyttämällä takaumia ja kertojanääntä. Leino kertoo hankkineensa tietonsa Nykäsestä pääosin lehdistön kautta.

-En halunnut liian lähelle Nykästä, enkä siksi esimerkiksi mennyt haastattelemaan häntä itseään. Käsikirjoituksessa on pitkälti kysymys siitä, että kuvitin tuttuja tapahtumia.

Elokuvan Nykänen on hyvin pitkälti erilaisten siipeilijöiden kuljetettavissa. Sen sijaan Nykäsen omat vaikuttimet ja häntä muokanneet voimat jäävät hämärämmiksi. Jotkut Nykäsen todellisen elämän vaikeat asiat ohitetaan elokuvassa.

-Tässä on kyse todellisten ihmisten toiveiden kunnioittamisesta, Leino selittää.

-Matissa on piirteitä, joita löytää monesta suomalaisesta miehestä. Mutta Matissa kaikki on äärimmäistä, Leino summaa.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat