Jättimäiset risteilyalukset tuovat Helsinkiin kymmeniä miljoonia euroja: "Mukavaa, kun on vähän viileämpää"

Risteilyaluksia poikkeaa Helsinkiin tämän sesongin aikana noin sata, mikä on vain kolmasosa laivamäärästä, joka risteili Helsinkiin ennen koronaa. Helsingin satamassa kuitenkin luotetaan tulevaisuuteen.

Vaikka risteilijöiden määrä ei vielä yllä lähellekään koronaa edeltänyttä aikaa, rahavirrat mitataan miljoonissa. 

Tuloja kertyy laivojen väylä-, laituri- ja jätemaksuista sekä turistien maissa ostamista tavaroista ja palveluista.

– Kun puhutaan vain näistä kansainvälisistä risteilijöistä, kyse on kymmenistä miljoonista euroista puhdasta tuloa, sanoo Helsingin sataman matkustajaliikenteen johtaja Kaj Takolander.

Venäjän aloitettua hyökkäyssotansa Ukrainassa jäi Pietari pois risteilijöiden ohjelmasta. Tämä on vaikuttanut risteilijöiden reitteihin Itämerellä.

– Jotkut amerikkalaiset saattavat hieman vierastaa näille vesille tulemista Ukrainan sodan vuoksi. Kaukaa katsottuna tilanne näyttää huonommalta ja se saattaa pelottaa joitakin turisteja, muotoilee Takolander.

Risteilyalusten mukana Suomeen tulee turisteja eniten Saksasta. Muut kärkiviisikon maat ovat Iso-Britannia, Yhdysvallat, Kanada ja Australia.

Viileä sää on etu

Ilmastonmuutoksen myötä Välimerellä on osan vuodesta jo liian kuuma. Tämän odotetaan ohjaavan turistivirtoja pohjoisemmaksi.

– Välimeren risteilymarkkinat ovat todella suuret – kun siellä alkaa olla tuskaisen kuumaa, uskomme, että kysyntä Itämerellä kasvaa. Meillä kun on täällä paljon siedettävämmät lämpötilat, sanoo Takolander.

Miellyttävä viileys on jo pantu merkille.

– Sää ei vaikuttanut mitenkään kohdevalintaamme, mutta mukavaahan se on kun on vähän viileämpää, sanoo amerikkalainen risteilyturisti Dyke Messinger.

– Kotipuolessa on on nyt 35–37 astetta lämmintä, joten onhan tämä paljon siedettävämpää, sanoo toinen amerikkalaisturisti Rob Probst.

Itämeren luonto

Itämeri on pieni ja poikkeuksellinen vesialue, jonka luonto on alituisessa vaarassa. Risteilyalukset jättävät roskansa ja jätevetensä maihin käsiteltäviksi. 

Helsingin sataman laitureissa on liittymät, joiden kautta laivojen jätevedet saadaan Helsingin viemäriverkkoon ja edelleen puhdistettaviksi.

Toimivan jätehuollon lisäksi merta suojelee myös tiukka EU-sääntely.

– Täällä ajetaan rikittömällä polttoaineella tai käytetään teknologioita, jotka poistavat pakokaasuista rikin pois, kertoo kansainvälisen risteilyliikenteen päällikkö Jukka Haarni Helsingin satamasta.

Lue myös:

    Uusimmat