Suomi on huono houkuttelemaan turisteja – tätä maata kannattaisi matkia

Miksi matkailu Suomessa ja Helsingissä toipuu hitaasti? 8:47
Miksi matkailu Suomessa ja Helsingissä toipuu hitaasti?

Matkailumarkkinoinnin valtit löytyvät asiantuntijan mukaan valtameren toiselta puolen.

Suomen pääkaupunki ei ole kovassa huudossa kansainvälisten turistien keskuudessa. Asia selviää tuoreesta selvityksestä, jossa Helsinki jäi viimeiselle sijalle viiden pohjoiseurooppalaisen kaupungin vertailussa ulkomaalaisten yöpymisissä vuonna 2023.

Selkeän ykköspaikan vei Kööpenhamina yli kuudella miljoonalla ulkomaalaisten yöpymisellään. Myös muut vertailun kaupungit, Tukholma, Hampuri ja Oslo, päihittivät Helsingin, jossa ulkomaalaisten yöpymisiä oli vajaat kaksi miljoonaa.

Vain Kööpenhaminassa ja Oslossa matkailijoiden määrä on ohittanut jo koronaa edeltäneen huippuvuoden 2019, kun Helsingissä vasta toivutaan pandemian aiheuttamasta lovesta.

Rahassa mitattuna ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset tuovat Helsinkiin rahaa keskimäärin 74 euroa päivässä henkilöä kohden. Vuositasolla se tekee 3,9 miljardin euron potin.

Koko Suomessa ulkomaalaisten matkailijoiden yöpymisiä oli Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna hieman reilut 5,5 miljoonaa. Se on puolitoista miljoonaa vähemmän kuin huippuvuonna 2019.

Sota toi ison loven

Alue- ja kulttuurintutkimuksen professori Jussi Pakkasvirta Helsingin yliopistosta tietää, miksi Suomi ei onnistu houkuttelemaan turisteja kilpailijoidensa tavoin.

– Se, missä mättää, ovat Suomen itärajalla tapahtuneet asiat ja esimerkiksi Pietarin matkailun vähentyminen totaalisesti.

Pakkasvirran mukaan Helsinki oli hyvä etappi miljoonille Pietariin suunnanneille turisteille.

– Kun tämä efekti puuttuu suomalaisesta turismista, se kyllä näkyy tilastoissa.

Mallia Costa Ricasta?

Matkailun markkinointi on monesti mielikuvia. Suomessa ne yhdistyvät helposti luontoon, Lappiin ja tietenkin joulupukkiin. Professori Jussi Pakkasvirran mukaan se on hyvä pohja, jolle voisi rakentaa vieläkin hiotumman markkinointikoneiston.

Vertailukohtaa voisi Pakkasvirran mukaan hakea hieman yllättäen Väli-Amerikan Costa Ricasta.

– Siellä luonto ja puhtaus ovat elementtejä, joilla turismia myydään.

Costa Ricasta puuttuu Suomen tavoin myös massaturismi, jollaista näkee vaikkapa Meksikon Cancunissa tai Acapulcossa jättihotellikomplekseineen.

– Se on sellaista eko- tai joku voisi sanoa ego-turismia. Pienimuotoisempaa, jokapäiväistä ihmisten kanssa toimimista. Pohjalla on kestävyys ja luonnon kunnioittaminen.

Miten Suomi voisi kilpailla paremmin muiden Pohjoismaiden kanssa turisteista? Katso koko haastattelu artikkelin videolta.

Lue myös:

    Uusimmat