Tavallista perheautoa lyhyemmät mutta jykevämmän oloiset crossoverit ovat uusin trendi autoalalla. Nyt selviää se, mikä uusista tulokkaista on etevin. Moottoreiksi autoihin valikoituivat dieselit.
VERTAILUAUTOT
Citroën C4 Cactus
Hinta alk. 17 994 €
99 hv/254 Nm/0-100 km/h 10,5 s
testikulutus 4,9 l/100 km
Persoonallinen Cactus on tuonut uusia tuulia automaailmaan. Vähemmän voi joskus olla enemmän, varsinkin kun hinta on kohdallaan. Auton erikoisuus viehättää mutta myös karsii perinteisiä asiakkaita.
Fiat 500X
Hinta alk. 19 991 €
120 hv/320 Nm/0-100 km/h 10,6 s
testikulutus 6,1 l/100 km
500X on monellakin tapaa mielenkiintoinen tuote. Se on oikeasti ensimmäinen uuden aikakauden Fiat, ja tämä sekä näkyy että tuntuu tuotteessa.
Mazda CX-3
Hinta alk. 21 547 €
105 hv/270 Nm/0-100 km/h 9,8 s
testikulutus 5,0 l/100 km
Vertailuryhmän tuorein tulokas näyttää hyvältä ja yllättää useammallakin ominaisuudellaan. Mazda on aina ollut oman tiensä kulkija ja selkeästi eurooppalaisin japanilainen automerkki.
Nissan Juke
Hinta alk. 19 740 €
110 hv/260 Nm/0-100 km/h 10,9 s
testikulutus 5,9 l/100 km
Juken rohkea muotoilu on yhä freesi, vaikka se onkin tämän vertailun ikänestori. Juken ominaisuudet eivät valitettavasti vastaa sen ulkonäköä. Juke myös polarisoi vahvasti; sitä joko rakastetaan tai vihataan.
Suzuki Vitara
Hinta alk. 22 390 €
120 hv/320 Nm/0-100 km/h 10,5 s
testikulutus 5,5 l/100 km
Suzukilla on perinteitä nelivedosta, ja se onkin vertailuryhmän ainoa jokaisella pyörällään raapiva auto. Suomen mallistossa ei ole ainakaan toistaiseksi lainkaan dieselvaihtoehtoa.
—
SISÄTILAT
Citroën C4 Cactus
Cactuksen ohjaamo erottautuu massasta. Tilan tuntu on pelkisteyssä ohjaamassa käsittämätön. Mukavan kotoista fiilistä on haettu mm. etuistuimiin, joilla istutaan kuin kotisohvalla – mutkateille ei Citroënillä kannata siis lähteä. Takamatkustajille on hyvin jalkatilaa, mutta pääntila käy pidemmillä vähiin. Tavaratila vetää 358–1 170 litraa, mikä on arkikäyttöön aivan riittävästi. Tilan muunneltavuus on tosin hoidettu heikosti, sillä selkänoja taittuu vain yhdessä osassa eli kerralla kokonaan.
Fiat 500X
500X:n ohjaamoon on haettu trendikästä fiilistä tavallisesta Viissatasesta ja tässä on onnistuttu, laatuvaikutelmakin vakuuttaa. Tällä autolla kelpaa lähteä trendikkääseen kahvilaan nauttimaan tuplaespressoa. Etuistuimet eivät pelkästään näytä hyviltä vaan tarjoavat myös hyvin tukea ja ovat hyvät pidemmällekin matkalle. Takamatkustajille on hieman niukasti jalkatilaa, eikä 350–1 000 litraa vetävä tavaratilakaan ole turhan tilava. Laajennettu tila on tosin lähes tasapohjainen.
Mazda CX-3
CX-3 on 4,28 metriä pitkänä vertailun pisin auto, mikä heijastuu osittain myös sisätiloihin. Ohjaamossa ovat ergonomia ja hallintalaitteet kohdallaan, joskin muista poikkeava mittaristo vaatii hieman totuttelua. Etuistuimet tarjoavat sekä hyvän tuen että ovat mukavat. Takapenkkiläisille on hyvin jalkatilaa ja parhaat pääntilat. Tavaratila vetää 350 litraa ja laajennettuna 1 260 litraa, mikä on vertailuryhmän suurin lukema. Lisäksi laajennettavuus on hoidettu vielä esimerkillisesti.
Nissan Juke
Juke on 4,14-metrisenä vertailu lyhyin, mikä tuntuu aavistuksen tiloissa. Ohjaamon ergonomia ei ole paras mahdollinen, lukuiset pienet nappulat ja kytkimet jättävät sekavan vaikutelman. Istuimissa on sinänsä riittävästi tukea, mutta ne antavat turhan paljon periksi. Takapenkkiläisille on ulkomittoihin suhteutettuna riittävästi tilaa. Tavaratila vetää mukavat 354 litraa mutta laajennettuna vain 797 litraa. Mökkiläiselle Juke kuitenkin toimii, sen perään saa 1 250 kiloa painavan kärryn.
Suzuki Vitara
Vitaran ohjaamoon on haettu pirteyttä värikkäillä muoviosilla, mutta toteutus on muovisen ja halvan oloinen, eikä laatuvaikutelma vakuuta muuallakaan. Istuimet ovat aavistuksen turhan pehmeät, minkä kuski tuntee pidemmällä matkalla. Takapenkkiläisille on parhaat jalkatilat, mutta pääntilaa on niukemmin. Vitaran tavaratila on perusasennossa suurin, se vetää 375 litraa. Tila myös laajenee lähes tasapohjaiseksi ja 1 120-litraiseksi. Tavaroiden nostelua helpottaa alhainen lastauskynnys.
—
AJOKOKEET JA KULUTUSLENKKI
Citroën C4 Cactus
Citroënissä matkustetaan mukavasti, ranskalaiset ovat onnistuneet jousituksen säädöissä. Sen kori tosin elää samalla mutkissa muita voimakkaammin. Cactuksessa on vähiten tehoa, mutta se on myös muita keveämpi: suorituskyky on näin aivan riittävä. Kuudes vaihde ei toki olisi pahasta… Maantielenkillä Cactuksen keveys näkyy heti kulutuslukemissa. Käsittelyradalla nousee esiin tunnoton ohjaus, mikä heikentää ajamisen hauskuutta mutkaisemmilla tieosuuksilla.
Fiat 500X
Fiatissa matkustusmukavuutta syövät vertailuautossa olleet turhaan isot 18-tuumaiset renkaat. Ne nostanevat myös kulutusta, sillä Fiat kulutti testilenkillä eniten. 500X on toki myös vertailuryhmän raskain auto. Korkea omamassa tuntuu myös käsittelyradalla, Fiat puskee turhan herkästi tiukemmissa mutkissa. Kokonaisuutena Fiat on käsittelyradalla toiseksi parhain ajettava Mazdan jälkeen. 18-tuumaiset renkaat tarjoavat luonnollisesti parhaan pidon – etuvetoisista autoista.
Mazda CX-3
CX-3 ylittää tien epätasaisuudet nätisti, matka taittuu mukavasti mutta samalla napakasti. Mazdan vaihteisto toimii ylivoimaisesti parhaiten, vaihdekepin liikeeet ovat lyhyitä ja täsmällisiä. Yhdessä parhaan suorituskyvyn kanssa CX-3 tämä tekee Mazdasta vertailuryhmän urheilullisemman ajettavan. Moottorin luonnekin on lähempänä bensakonetta kuin dieseliä. Käsittelyradalla nousevat esiin CX-3:n hyvä ja tunnokas ohjaus sekä tasapainoinen ajettavuus.
Nissan Juke
Juke on ketterä, mutta heikohko voimalinja, pompottava jousitus sekä etenkin sen poikkeuksellisen huonot jarrut pilaavat kierrosajat käsittelyradalla. Nissanin aika painuu ainoana yli kahden minuutin. Myös pujottelukokeessa Juke on helisemässä, se jättää taakseen ainoastaan voimakkaasti kallistelevan Citroënin. Paperilla Nissanin moottorin arvot ovat kohdallaan, mutta moottorista ei jotenkin saada kaikkea irti, Juke on hitain kiihtymään. Moottori on myös hieman janoinen.
Suzuki Vitara
Vitaran jousitus toimii sinänsä hyvin, mutta tietty japanilaisuus sen luonteessa silti on. Mutkateillä Vitara yllättää dynaamisuudellaan. Suzuki imee suorastaan halukkaasti kurveihin. Kunpa vain ohjauksessa olisi aavistuksen enemmän tuntoa, silloin Vitara olisi ajo-ominaisuuksiltaan varsin hyvä. Äkillistä ohjausliikkeistä Vitaran takapää ei tosin tykkää. Renkaiden pidossa Suzuki on kuitenkin ainoana nelivetoisena autona omassa luokassaan.
—
TEKNIIKKA JA MITTAUSTULOKSET
—
TUOMIO
1. Mazda, 2267 pistettä
Mazdan voitto on melko suvereeni, sillä se on paras jokaisella vertailun osa-alueella. Erityisen suuren vaikutuksen tekee auton voimalinja; CX-3 on sekä ripeä että taloudellinen.
2. Fiat, 2179 pistettä
Myös Fiatin kakkostila on melko selkeä. 500X on tilava, mukava ja vielä kohtuullisen hyvä ajettavakin. Ainoastaan voimalinja ja etenkin suurehko kulutus heikentävät sen tulosta hieman.
3. Suzuki, 2157 pistettä
Vitarassa on hyvin tilaa, eikä sen ajettavuuskaan ole huonommasta päästä. Jousitus heikentää hieman Suzukin pisteitä mukavuudessa, ja laatuvaikutelmaa laskee kovin muovinen ohjaamo.
4. Citroën, 2144 pistettä
Cactuksen ranskalaisen mukava jousitus ei riitä pelastamaan Citroënin sijoitusta, jota laskee entiten auton ajettavuus. Voimalinja ranskalaisessa on kohdallaan, kulutus on vertailunryhmän pienin.
5. Nissan, 2055 pistettä
Juken tilat paranivat viimeisimmässä uudistuksessa, mutta ergonomia ja heikohko jousitus laskevat pisteitä. Voimalinja on puhditon, ja ajettavuudessa Juke lähes romahtaa sen heikkojen jarrujen takia.