Koeajossa kahdesta puusta veistetyt veljekset – Skoda Rapid Spaceback ja Fabia Combi

Autonvalmistajilla on yleensä yksi automalli yhteen koko- ja hintaluokkaan. Skodan mallistosta löytyvät Rapid ja Fabia kuitenkin aiheuttavat samankaltaisuudellaan hämmennystä.

Hinta alkaen Fabia Combi 15 088 €
Koeajoauto 21 256 €

Hinta alkaen Rapid Spaceback 17 376 €
Koeajoauto 20 869 €

Punainen ja sininen auto ovat vierekkäin parkkipaikalla. Ei, nämä eivät ole saman auton kaksi eri väriversiota, vaan kyseessä ovat Skoda Fabia Combi ja Skoda Rapid Spaceback. Punaisella Fabialla on mittaa 4,3 metriä, akseliväliksi kirjataan 2,45 metriä ja tavaratilaa on mittoihin nähden kunnioitettavat 530 litraa. Sinisen Rapid Spacebackin vastaavat tiedot ovat 4,3 metriä, 2,59 metriä ja 415 litraa. Hintaeroa autoilla on vajaat 400 euroa.

Jotta autojen välille ei pääsisi syntymään liian suurta eroa, löytyy molempien pellin alta 1,0-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori ja vaihteistona toimii 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Fabiassa tosin automaattivaihteiston yhteydessä tarjolla on 110-hevosvoimainen versio, kun Rapidissa kaakkeja on vain 95 kappaletta.

Samanlaiset, mutta silti niin erilaiset

Paperilla tarkasteltuna ei voi kuin hämmästyä autojen samankaltaisuudesta. Miksi ihmeessä samalta valmistajalta löytyy kaksi näin lähellä toisiaan olevaa mallia?

Todennäköisesti syy löytyy muilta kuin Suomen markkinoilta. Mielikuvien osalta Fabia on huomattavasti nuorekkaampi ja sporttisempi. Etenkin koeajetun yksilön Monte Carlo -varustelu korostaa tätä puolta autosta. Ulkoa löytyvät mustat yksityiskohdat luovat fiilistä, jota jatketaan sisätiloissa jämäkästi topatuilla urheiluistuimilla ja urheilullisella kolmipyöräisellä ohjauspyörällä. Takapenkillä ei ole turhaa tilaa, mutta tavaratila on luokassaan valtava ja varustettu hyvillä kuormansidontavarusteilla.

Rapid puolestaan tarjoaa hillitymmän vaikutelman. Perän pyöreä muoto luo ilmeeseen lempeää pappamaisuutta, jota jatkaa vaalea sisustus. Kenties se suurin ero autojen välillä onkin takapenkillä, sillä Rapid tarjoaa sillä sektorilla luokkaa suuremmat tilat. Tavaratila puolestaan on keskiverto, ja Fabian tavoin melko korkea nostokynnys luo haastetta ainakin painavampien tavaroiden kohdalla.

Myös ajossa autojen erot jäävät melko vähäisiksi, mutta ovat kuitenkin havaittavissa. Rapidissa korostuu pehmeys ja mallin alkuaikojen pintakovuus on poissa. Myös tämän luokan autojen äänieristystä on parannettu, minkä ansiosta autot ovat varsin kelvollisia matka-autojakin. Fabia tarjoaa aavistuksen pirteämmän moottorin lisäksi sporttisen alustan ansiosta napakamman ajokokemuksen. Tässäkään ei ole menty liiallisuuksiin, vaan perusmukavuus on edelleen tallella.

Molempien varustelu on tämän vuoden aikana pistetty ajan tasalla etenkin multimediajärjestelmien osalta. 6,5-tuuman kosketusnäytöltä on radion, ajotietokoneen tietojen ja navigoinnin lisäksi mahdollisuus käyttää autoon liitettynä älypuhelinta esimerkiksi Apple CarPlayn tai Android Auton kautta. Tarjolla on myös Skoda Connect -nimellä kulkeva palvelu, joka mahdollistaa erilaisen online-sisällön kuten reaaliaikaisen liikennetiedon, säätietojen ja vaikkapa polttoaineasemien hintatietojen saamisen auton näytölle. Palvelun osaksi on myös saatavilla useimpien valmistajien tapaan älypuhelinsovellus, jonka kautta on mahdollista tarkistaa auton tietoja ja varata esimerkiksi huoltopalveluita. Kaikki edellä luetellut ominaisuudet ovat tuttuja useamman vuoden ajalta korkeamman hintaluokan autoista, mutta tämä kaksikko toimii hyvänä esimerkkinä varustelun laajenemisesta myös pienempiin autoihin.

Isoja eroja tämän kaksikon väliltä ei löydy. Tehokkuuden nimissä on vaikea nähdä tarvetta kahdelle näin samanlaiselle autolla, mutta ilmeisesti molemmille löytyy riittävän laajat asiakaskunnat. Ja mitä Suomen tilastoihin tulee, niin Fabiaa päätyi vuonna 2016 kilpiin 1 484 kappaletta, kun Rapid sai tyytyä 785 rekisteröintiin. Itse päätyisin tyylikkyyden ja ajettavuuden nimissä näistä kahdesta myös punaiseen autoon.

Tykkäsimme

  • Tyylikäs varustelu
  • Ajettavuus

Emme tykänneet

  • Takatilat

Skoda Fabia Combi 1.0 TSI DSG
Polttomoottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 5 000-5 500 r/min
Vääntö 200 Nm / 2 000-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 199 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 105 g/km
Mitat Pituus 4 306 mm, leveys 1 732 mm, korkeus 1 452 mm, akseliväli 2 455 mm
Omamassa 1 188 kg
Perävaunumassa jarruin 1 100 kg
Tavaratila 530-1 395 l

Tykkäsimme

  • Takatilat
  • Mukavuus

Emme tykänneet

  • Tavaratilan nostokynnys

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI DSG
Polttomoottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 70 kW (95 hv) / 5 000-5 500 r/min
Vääntö 160 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,3 s
Huippunopeus 184 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 107 g/km
Mitat Pituus 4 304 mm, leveys 1 706 mm, korkeus 1 459 mm, akseliväli 2 590 mm
Omamassa 1 299 kg
Perävaunumassa jarruin 1 000 kg
Tavaratila 415-1 381 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Lue myös:

    Uusimmat