Jeep tuo markkinoille auton, joka ei kuitenkaan ole Jeep. Siis siitä huolimatta, että auto on sataprosenttinen Jeep.
Jeep kertoi viime syksynä tuovansa takaisin markkinoille sekä Wagoneerin että brändin lippulaivamallin aseman ottavan Grand Wagoneerin. Samalla se esitteli konseptiversion jälkimmäisenä mainitusta.
Wagoneerit poistuivat markkinoilta liki kolme vuosikymmentä sitten.
Syksyisen ilmoituksen myötä päättyikin vuosia jatkunut arvuuttelu legendaarisen automallin mahdollisesta paluusta.
Lue myös: Vaihtuuko ikonisen automallin nimi? Alkuperäiskansan edustaja: ”Nimemme lätkäiseminen auton kylkeen ei ole kunnioittavaa”
Erikoinen markkinointiratkaisu
Jeep on kuitenkin paljastanut, ettei kumpikaan tulevista Wagoneereista tule kantamaan Jeep-nimeä, eikä merkin logoja.
Saattaa kuulostaa erikoiselta, että autot näyttävät Jeepeiltä, ovat Jeepin valmistamia ja niitä myydään Jeepin liikkeissä, mutta niitä ei kuitenkaan kutsuta Jeepeiksi.
Syynä on Stellantis-emoyhtiön strateginen päätös markkinoida autoja yksinkertaisesti Wagoneerina sekä Grand Wagoneerina. Autot ovat luonteeltaan huomattavasti ylellisempiä ja kalliimpia kuin Jeepin muut mallit, joten yhtiö halunnee tehdä myös selvän pesäeron niin sanotusti tavalliselle kuolevaisille suunnattuihin malleihin.
Valmistaja kertoi asiasta amerikkalaiselle The Drive -julkaisulle.
Kyseessä ei ole ennen Fiat Chryslerina tunnetulta konsernilta mitenkään ainutlaatuinen ratkaisu. Se nimittäin teki aikoinaan ihan vastaavan pyöräytyksen Dodgen ja tehokkaisiin muskeliautoihin keskittyneen SRT-brändin kanssa. Yhtiö ei silloin halunnut ristiä tehokkaimpia Vipereita ja Challengereita Dodgeiksi, vaan SRT:iksi. Tuo päätös ei tosin pitänyt montaakaan vuotta.
Lue myös: Jeep unohti kysyä Bruce Springsteeniltä tärkeän kysymyksen – vedetäänkö miljoonien hintainen Super Bowl -mainos pöntöstä alas?
Lähde: The Drive