Teslan uudesta Model 3 -sähköautosta on riittänyt puhetta jo pitkään. Valmistaja on kamppaillut jo pitkään tuotanto-ongelmien kanssa, mikä on jättänyt toivomisen varaa teknologisesti edistyneen auton laatuvaikutelmaan.
Yhdysvaltalaisen Green Car Reportsin haastattelema Model 3 -omistaja kertoo, että alku hänen oman autonsa kanssa oli kaikkea muuta kuin sujuva. Kojelaudassa oleva suurikokoinen kosketusnäyttö, josta hallitaan lähes kaikkia auton toimintoja, hanskalokeron avaamista myöten, sekosi totaalisesti vain 15 kilometrin ajon jälkeen. Mitkään uudelleenkäynnistykset eivät auttaneet, vaan auto lähti huoltoon saman tien. Kosketusnäyttö jouduttiin vaihtamaan kokonaan uuteen.
Julkaisu sai kyseisen yksilön koeajoonsa eikä löytänyt siitä juurikaan positiivista sanottavaa. Auton koripaneelit repsottavat ja niiden raot ovat epätasaiset eri puolilla autoa, hanskalokeron luukku ei sovi paikoilleen ja listoja on asenneltu hutiloiden. Kojelauta natisi liitoksistaan ja ohjaus täristi, vaikka mittarissa oli vain noin 1 600 kilometriä.
– Model 3 toimii suurimmalta osin niin kuin pitääkin, mutta se on laadultaan surkein auto, jonka olemme testanneet viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Vaikka laatuvaikutelmassa oli julkaisun mukaan runsaasti parantamisen varaa, ei siinä ollut sen suurempaa ajamiseen vaikuttavaa vikaa. Tämä riittäänee myös monille Teslan asiakkaille, jotka ovat valmiita sietämään hieman heikompaakin laatua siitä ilosta, että pääsevät olemaan autojen teknologisen kehityksen kärjessä.
Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Kauppalehti.
***
16:57