Teslan tuorein henkilöautomalli, Model 3, ei saanut yhdysvaltalaiselta Consumer Reportsilta ostosuositusta, vaikka autosta löydettiin runsaasti kehuttavaakin.
Pääkuvan videoEnsimmäiset Tesla Model 3 -sähköautot luovutettiin asiakkaille |
Model 3 on Teslan ensimmäinen yritys murtautua kohtuuhintaisten sähköautojen markkinoille. Consumer Reportsin mukaan Model 3:n räväkkä kiihtyvyys ja nautinnollinen ajettavuus tekevät siitä vahvan haastajan esimerkiksi BMW:n 3-sarjalle sekä Audi A4:lle. Kehuja irtosi myös pitkästä toimintasäteestä.
Consumer Reportsin arviossa Model 3:n arvosanaa rokottavat kuitenkin sen erittäin pitkä pysähtymismatka hätäjarrutustilanteessa sekä hankalat hallintalaitteet.
Jarruissa parannettavaa?
Näistä erityisesti jarrutusmatka tuli testaajille järkytyksenä, sillä Model 3 tarvitsi noin satasen vauhdista pysähtymiseen yli 46 metrin matkan. Se on Consumer Reportsin mukaan heidän testaamiensa nykyautojen heikoin suoritus, ja jopa kaksi metriä enemmän kuin Fordin avolava-auto F-150:llä.
Teslan edustaja kiirehti ilmoittamaan, että heidän omissa testeissään – samoilla renkailla – jarrutusmatkaksi on saatu keskimäärin hieman alle 40 metriä. Valmistaja uskookin eron johtuvan esimerkiksi tienpinnan, sääolosuhteiden tai renkaiden lämpötilan eroista.
Consumer Reports ei kuitenkaan ole ainoa taho, joka on löytänyt Model 3:n pysähtymismatkasta huomautettavaa. Myös Car and Driver kiinnitti asiaan huomiota omassa testissään.
Model 3:n jarruissa tuntuu olevan runsaasti vaihtelua eri yksilöiden välillä. Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin mukaan valmistaja aikoo perehtyä asiaan, eivätkä he luovuta ennen kuin ratkaisu on löytynyt – tai itse asiassa "ennen kuin Model 3:n jarrutusmatka on lyhyempi kuin muissa edes etäisesti vastaavissa autoissa".
Lähes kaikki kontrollit kosketusnäytöllä
Kiitosta ei Consumer Reportsilta herunut myöskään Model 3:n hallintalaitteista. Sekä perinteinen mittaristo että lähes kaikki fyysiset painikkeet loistavat poissaolollaan. Auton toimintoja hallitaan kojelaudan keskellä olevalta kosketusnäytöltä, josta kuljettajan on myös katsottava nopeutensa.
Erityisen hankalaksi Consumer Reports koki sen, että jopa peilien ja puhaltimien fyysistä asentoa muuttaakseen on kuljettajan käytettävä kosketusnäyttöä. Tämä puolestaan on omiaan häiritsemään kuljettajan keskittymistä.
Ajettavuus tuo mieleen Porschen
Miinuspisteitä jaettiin myös takaistuinten olemattomasta tuesta sekä moottoritienopeuksissa kovaksi yltyvästä tuulenhuminasta. Consumer Reportsin mukaan Model 3:n kilpailijat tarjoavatkin mukavammat oltavat matkustajille. Musk huomautti Twitterissä, että Consumer Reportsin ajama yksilö on peräisin alkuvaiheen tuotannosta ja monet asiat on korjattu sittemmin.
Model 3:n ratin takana sen sijaan on nautinnollista olla. Consumer Reports kiittelee niin auton suorituskykyä kuin ajettavuuttakin, jonka se kertoo tuovan vahvasti mieleen Porsche 718 Boxsterin.
Testaajat myös pääsivät autolla yli 560 kilometriä yhdellä latauksella, mikä on parempi tulos kuin millään Consumer Reportsin aiemmin testaamalla sähköautolla – ja riittänee varmasti myös monille sähköautoskeptikoille.