Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto käynnisti Teslaan kohdistuvat tutkimuksensa viime kesänä. Nyt kalifornialainen sähköautovalmistaja on tullut sen verran vastaan, että myöntää vian olemassaolon ja lupaa korjata takuuseen autot, joihin se on vaikuttanut. Takuukorjauksia on MTV Uutisten tietojen mukaan tehty jo Suomessakin.
Tesla on viimein myöntänyt, että sen ennen maaliskuuta 2018 valmistetuissa autoissa on ollut viallisia kosketusnäyttöyksiköitä. Tähän asti valmistaja ei ole ottanut vastuuta ongelmista, eikä vikoja ole saanut korjattua takuuseen.
Vika on koskettanut malleja Model S ja Model X. Näytön toiminta on joissain tapauksissa ollut laiskaa, käynnistyminen hidasta ja toisinaan se on saattanut pimentyä täysin. Tämä on ollut viheliäinen ongelma, sillä suuri osa auton toiminnoista on keskitetty kojelaudan keskellä olevalle suurelle kosketusnäytölle.
Aiheesta uutisoivan CarBuzzin mukaan asia lienee ratkennut ainakin osittan Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n puuttumisen myötä. NHTSA otti Teslan kosketusnäyttöongelmat lähempään tarkasteluun viime kesänä muun muassa siksi, että Yhdysvalloissa on keväästä 2018 lähtien edellytetty, että kaikissa uusissa autoissa on peruutuskamera.
LUE MYÖS: Pari vuotta siinä meni, mutta nyt Tesla sen myönsi: Model 3:ssa on suunnitteluvirhe – ei kannata ajaa vesilätäkköön
Taipui viimein
Tesla onkin nyt viimein muuttanut eMMC-piirien vikaantumiseen liittyviä takuuehtojaan. 9. marraskuuta päivätyssä tiedotteessa Tesla kertoo, että sen joissain ennen maaliskuuta 2018 valmistetuissa autoissa oleva 8 gigatavun muistipiiri voi ajan kuluessa vikaantua ja johtaa kosketusnäytön pimenemiseen. Samaan hengenvetoon se kuitenkin korostaa, ettei vika vaikuta itse auton hallittavuuteen, eikä sen tiedossa ole, että viallinen näyttö olisi ollut edes välillisesti aiheuttanut onnettomuuksia.
Tesla kertoo vaihtavansa muistipiirin ennen maaliskuuta 2018 valmistettuihin autoihin, joiden kosketusnäytöissä on ollut piiristä johtuva vika. Tuolloin se ryhtyi käyttämään autoissaan toisenlaista muistipiiriä, jossa vastaavia ongelmia ei ole tiettävästi ollut.
Mikäli asiakas on korjauttanut vian aiemmin omaan piikkiinsä, saattaa hän Teslan mukaan olla oikeutettu hyvitykseen. Auton mittarissa ei kuitenkaan saa olla yli 100 000 mailia eli noin 160 000 kilometriä.
Tesla myös korostaa verkkosivuillaan, ettei kyseessä ole takaisinkutsukampanja, vaan pidennetty takuu.