Yhdysvaltalainen Rivian on autovalmistaja, josta harva on kuullut. Se on kuitenkin tehnyt vuosien ajan perusteellista kehitystyötä sähköautojen parissa, ja nyt sen ensimmäinen tuote, Rivian R1T, on esitelty.
Rivian esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä täysin sähköisen avolavamallin, joka kantaa nimeä Rivian R1T. Valmistaja itse tituleeraa autoa sähköiseksi seikkailuajoneuvoksi.
Rivianin perustaja ja toimitusjohtaja RJ Scaringe kertoo halunneensa luoda jotain, mitä maailmasta on tähän asti puuttunut.
– Aloitimme puhtaalta pöydältä ja kehitimme vuosien ajan teknologiaa, joka mahdollistaisi ideaalin ajoneuvon aktiviisille asiakkaille. Tämä tarkoitti erinomaisia ajo-ominaisuuksia niin tiellä kuin maastossa ja samaan aikaan kuljetusratkaisuja esimerkiksi surffilautojen tai kalastusvälineiden kuljettamiseen – ja ennen kaikkea pitkien matkojen kulkemista yhdellä latauksella, Scaringe kertoo.
R1T tarjoaa suuren ja tarvittaessa sääoloilta suojassa olevan lavan, hervottoman 330-litraisen etukontin, lisätilaa takapenkkiläisten lattian alla sekä muita kekseliäitä ratkaisuja. Autossa matkustaa mukavasti viisi aikuista.
Auton sisustaan on haettu inspiraatiota autoteollisuuden ulkopuolelta. Kestävyys edellä suunnitellussa matkustamossa näkyykin Rivianin mukaan vaikutteita nykyaikaisista huonekaluista sekä retkeilyvarusteista. Materiaalien kerrotaan olevan mukavia silmälle sekä helppoja pitää puhtaana.
Suorituskyky loksauttaa leuat
Auton suorituskyky on kuitenkin se varsinainen koukku. Suurimmalla akustolla (180 kWh) varustettuna sen toimintamatka yhdellä latauksella on noin 650 kilometriä. Neljä 147 kilowatin eli noin 200 hevosvoiman sähkömoottoria, siis yksi jokaisella renkaalla, kiihdyttävät 3,5-tonnisen auton nollasta sataan tasan kolmessa sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 200 kilometriin tunnissa.
Vääntöä R1T:stä löytyy käsittämättömät 14 000 newtonmetriä, ja vetokyvyksi luvataan viisi tonnia.
R1T kykenee tason 3 autonomiseen ajamiseen eli se pystyy ajamaan täysin itsenäisesti tiettyjen kriteerien täyttyessä, mutta kuljettajan on tarkkailtava liikennettä ja oltava valmiina ottamaan ohjat auton niin pyytäessä.
Markkinoille vuonna 2020
180 kWh:n mallin myynti käynnistyy Rivianin mukaan vuoden 2020 lopulla. Tarjolle on tulossa myös 105:n ja 135:n kWh:n akuilla varustetut versiot, mutta niiden myynti alkaa vasta myöhemmin. Perusmallin hinta on Yhdysvalloissa reilut 60 000 dollaria.
R1T saa rinnalleen myös R1S-maasturin. Auto esitellään tiistain ja keskiviikon välisenä yönä Suomen aikaa.
Myös Teslalta on tulossa sähköinen avolavamalli.