Markkinoille ensi vuonna saapuva Lucid Air on varattavissa myös Suomessa. MTV Uutiset pääsi ensimmäisten joukossa kuulemaan lisää uutuuden yksityiskohdista.
Kalifornialainen sähköautovalmistaja Lucid Motors on paljastanut lisää yksityiskohtia tulevasta Air-mallistaan. Auto on nyt ennakkovarattavissa myös Suomessa.
Ensisijaisesti Teslan kimppuun hyökkäävä Lucid Air rikkoo ennätyksiä monella saralla.
Valmistaja kertoo sen olevan muun muassa maailman nopein sedan varttimaililla (9,9 s) sekä maailman aerodynaamisin luksusauto. Airin ilmanvastuskerroin on kunnioitettava 0,21, mikä auttaa maksimoimaan auton toimintamatkan.
Toimintamatka onkin yksi Airin kovimmista myyntivalteista, sillä 113 kWh:n akusto mahdollistaa yli 800 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Virallinen EPA-arvo on 832 kilometriä, mikä on enemmän kuin yhdelläkään markkinoilla olevalla sähköautolla.
Myös latausnopeus on kunnioitettava, sillä parhaimmillaan autoon saa lähes 500 kilometriä lisää toimintamatkaa vain 20 minuutissa.
"Toimintamatkaa on helppo kasvattaa – hyötysuhde on kaiken avain"
Lucid Motors on Formula E -sähköautosarjan virallinen akkutoimittaja, joten yhtiön ratkaisuja on ennätetty testaamaan myös moottoriurheilupuolella.
Yhtiön toimitusjohtaja Peter Rawlinson kertoi viime viikolla medialle järjestetyssä ennakkokatsauksessa, että sähköformuloista saatuja oppeja on siirretty suoraan yhtiön ensimmäiseen omaan automalliin. Sama teknologia tulee siivittämään myös yhtiön tulevia malleja, kuten seuraavaksi julkistusvuorossa olevaa katumaasturia.
Rawlinson teki tilaisuudessa runsaasti viittauksia Lucidin lähimpään kilpailijoihin. Vaikka esimerkiksi kalifornialaiskilpailija Teslan nimeä vältettiinkin visusti sanomasta, hehkutti Rawlinson muun muassa auton energiatehokkuutta markkinoita hallitsevaan Teslaan verrattuna. Ennen Teslan palkkalistoilla ollut Rawlinson tietää, mistä puhuu, sillä hän on Tesla Model S:n pääsuunnittelija.
– Pelkkä toimintamatka ei ole oikea mittari millekään. Sitä on helppo kasvattaa laittamalla autoon lisää akkuja. Hyötysyuhde on kaiken avain. Me käytämme 17 prosenttia vähemmän energiaa kuin kilpailijamme, mikä tarkoittaa, että voimme tehdä 400–650 kilometrin toimintamatkalla varustetun auton 17 prosenttia pienemmällä akustolla kuin he, mikä on myös kustannustehokasta. Kun samalla painoa on vähemmän, vaikutus kertautuu, Rawlinson kertoi.
Mullistavaa on myös Lucidin kehittämien sähkömoottoreiden pieni koko. Lähimmän kilpailijan moottori on Lucidin mukaan 2,5 kertaa suurempi kuin Airissa.
Pieni moottori jättää luonnollisesti enemmän tilaa kaikelle muulle. Tästä syystä Airissa on myös markkinoiden tilavin etukontti. Se tarjoaa pääsuunnitelija Derek Jenkinsin mukaan peräti 90 prosenttia enemmän volyymia kuin tällä hetkellä suurin markkinoilla oleva ratkaisu.
Air on kapeampi ja lyhyempi kuin Tesla Model S ja Porsche Taycan, mutta tarjoaa Jenkinsin mukaan väljemmät sisätilat. Esimerkiksi polvitilaa on takapenkillä suorastaan ruhtinaallisesti.
Ohjaamossa kaikkein hallitsevin elementti on ratin takana oleva 34-tuumainen näyttö. Sen lisäksi autossa on kojelaudan ja keskikonsolin välissä toinen suuri näyttö, jossa esitetään auton operoinnin kannalta vähemmän kriittisiä toimintoja. Kaikkia nappuloita ei ole myöskään ympätty digitaaliseen muotoon, vaan kuljettajan ulottuvilta löytyy joitain fyysisiäkin painikkeita.
Katso alta kuva Lucid Airista.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Neljä versiota
Autosta tulee tarjolle neljä eri versiota, jotka eroavat varustelultaan, toimintamatkaltaan, teholtaan ja tietysti hinnaltaan. Air, Air Touring ja Air Grand Touring ovat varattavissa myös Suomessa, mutta kaikkein tyyrein Air Dream Edition ei ainakaan vielä toistaiseksi.
Auton hinnat lähtevät rapakon takana vajaasta 80 000 dollarista, mutta lippulaivamallin hinta on jo 170 000 dollaria. Suomi-hintoja ei ole vielä kerrottu.
Asiakasautojen tuotanto käynnistyy Arizonan Casa Grandessa sijaitsevassa tehtaassa alkuvuodesta 2021, mutta esituotantomalleja pulpahtelee ulos vielä vuoden puolella. Kyseessä on suorastaan häkellyttävä suoritus ajallisesti, sillä tehdasta ryhdyttiin rakentamaan vasta viime joulukuussa.
Lähde: Lucid Motors
Lue myös: Sähköautovalmistaja poisti nopeusrajoittimen autostaan – huippunopeus lähenteli 400 km/h