Norjan hiihtoliiton kanssa sponsoriasioista riidellyt mestarihiihtäjä Petter Northug taipui allekirjoittamaan urheilijasopimuksen liiton kanssa. Naistähti Therese Johaug on sen sijaan löytänyt säännöistä porsaanreiän, jonka avulla hän voi tehdä isot tienestit, kertoo norjalainen TV2.
Norjalaisurheilijoiden henkilökohtaiset yhteistyösopimukset eivät saa kilpailla liiton sopimusten kanssa. Sunnuntain urheilijasopimuksen Norjan liiton kanssa allekirjoittanut Northug suostui päättämään vaatesopimuksensa Swix-merkin kanssa, sillä maajoukkueella on sopimus Björn Daehlie –vaatemerkin kanssa.
27-vuotiaan Johaugin nimeä kantava vaatemallisto on tulossa kauppoihin lähipäivinä. Johaugin manageri Jörn Ernst toivoo vaatemerkille yli 100 miljoonan Norjan kruunun (10,9 miljoonaa euroa) vuosimyyntiä. TV2:n tietojen mukaan tämä tarkoittaisi Johaugille noin viiden miljoonan kruunun (n. 540 000 euroa) tuloja. Johaugin omat vaatteet eivät ole ristiriidassa maajoukkuesopimuksen kanssa, sillä he ovat solmineet yhteistyösopimuksen maajoukkueelle vaatteet toimittavan Active Brands –yrityksen kanssa.
- Tämä on ollut pitkä prosessi. Active Brands omistaa Björn Dählie –vaatemerkin ja toimittaa vaatteet maajoukkueelle. Tuotemerkin ”Johaug” omistavat Active Brands ja Therese Johaug yhdessä, manageri Ernst kertoi TV2:lle.
Managerin mukaan omistussuhde jakautuu noin 50-50. Johaugin erityisasema on herättänyt norjalaishiihtäjien keskuudessa närää. Johaug ei kuitenkaan saa erivapauksia vaatetuksen suhteen.
- Kun Therese Johaug on maajoukkuetehtävissä, hän käyttää Dählie-vaatteita. Muulloin hän voi käyttää omiaan, Active Brandsin johtaja Öystein Bråta selvensi.
Suuri etu Johaugin kannalta muihin maajoukkueurheilijoihin nähden on se, että hän saa markkinoida omia vaatteitaan ympäri vuoden.