Kiinan hurjat suunnitelmat talviurheilun puolella tietävät isoja mahdollisuuksia myös suomalaisille. Jääkiekkoliiga KHL:ssä pelaavan Jokereiden toimitusjohtaja Jukka Kohonen perkasi suunnitelmia läpi, nostaen esille konkretiaa siitä, mitä suunnitelmat meinaavat ruohojuuritasolla.
Kiina aikoo satsata merkittävästi talviurheilun puolelle vuoden 2022 Penkingin talviolympialaisia silmällä pitäen.
Kiinan hallituksen miljardisatsausten kautta talviurheilun pariin tavoitellaan noin 300 miljoonaa ihmistä. Suunnitelmien mukaan näistä noin 10 miljoonaa ihmistä tulisi jääkiekon pariin.
- Jos tuon jakaa esimerkiksi niin, että yhdessä joukkueessa on noin 20 pelaajaa; se tekee 500 000 uutta joukkuetta. Jos miettii, että mahtuisiko yhteen halliin aina noin 20 joukkuetta, niin se taas tekisi 25 000 uutta hallia. Jos on 500 000 joukkuetta, niin tarvitaan vähintään 500 000 valmentajaa. Siihen päälle huoltajia, koneenkäyttäjiä sun muita, Kohonen pyörittelee konkretiaa MTV Sportille.
- Sen päälle pitää ajatella myös sitä, että heille kaikille pitää saada luistimet jalkaan ja varusteet kuntoon. Ja koko lajia pitää promota, jotta ne 10 miljoonaa harrastajaa saataisiin jääkiekon pariin. Tuo mittakaava on niin järjettömän suuri ja pitää ymmärtää, että tuossa on iso mahdollisuus kaupallistaa Jokereiden panosta kansainvälisyydessä, Kohonen jatkaa, kääntäen asian Jokereiden näkökulman puolelle.
Jokerit on tehnyt jo tovin ajan yhteistyötä KHL:n kiinalaisseuran Kunlun Red Starin kanssa. Kiina-yhteistyötä aiotaan vain kasvattaa tulevaisuudessa.
Isojen suunnitelmien kautta Kohonen osittain perustelee Jokereiden pahoja taloudellisia tappioita KHL:ssä.
- Eihän siinä olekaan järkeä, että Jokereilla on näin iso budjetti, jos ajattelee vain Suomessa toimimista. Mutta tuossahan se ikkuna aukeaa. Heidän markkina-alueella asuu 1,6 miljardia ihmistä. Jos sieltä tulisi se 10 miljoonaa uutta jääkiekkoilijaa, niin siinä on Jokereilla aivan mielettömät kaupalliset mahdollisuudet, Kohonen miettii.
Jokereiden pääomistajan ja seuran puheenjohtajan Harry ”Hjallis” Harkimon mukaan Jokerit yrittää toimia tienavaajana isojen mahdollisuuksien alla.
- Kiinassa riittää kaikille bisnestä. Vaikka siellä olisi kanadalaiset sun muut kilpailemassa, niin markkinoilla on tilaa myös suomalaisille. Aivan varmasti, Harkimo huikkaa.
- Tuohon liittyy mahdollisuus, mutta tuolle Kiina-kuviolle pitää tehdä jotain. Ei voi vain pitää seminaareja, vaan sinne pitää lähteä myymään. Täällä Suomessa voi järjestää kontakteja eri tapahtumissa, mutta itse myynti tapahtuu paikan päällä, Hjallis jatkaa.
Jokereilla yksi keino Kiina-suhteiden luomisessa on Hjalliksen mainitsema seminaaritoiminta. Seura pyrki luomaan kontakteja esimerkiksi tulevia jääkiekkohankkeita silmällä pitäen.
Kiinalaiset kun ovat rakentamassa maahan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 450 uutta jäähallia.
- Tuossa ei ole kyse mistään pikavoitoista. Ei me varmasti saada sieltä nopeasti rahaa, eikä se voi olla tässä tarkoituksena, Jokereiden toimitusjohtaja Kohonen painottaa.
- Jos me yritetään kiirehtiä tuossa, niin siinä jää vielä luu käteen, eikä me saada yhtään mitään. Meidän etu on se, että kiinalaiset luottavat meihin, ja he uskovat oikeasti siihen, että me autamme heitä. Me ei olla nopean dollarin perässä niin kuin ehkä jotkut muut ovat. Tulevan viiden vuoden sisällä, minkä aikana järjestetään myös talviolympialaiset Pekingissä, on meidän mahdollisuus avata silta isosti sinne päin, Kohonen jatkaa.
Kohosen mukaan yhteistyötoimintaan tarvitaan laaja-alaista osaamista.
- Näen, että tuossa on miljoonien eurojen mahdollisuus tulevina vuosina, mutta ei se tapahdu sormia napsauttamalla. Eikä se tapahdu vain Jokereiden voimin.
- Ei me voida tarjota heille lukiotasoista urheilukoulutusta, mutta me voidaan saada siihen konsultointivoimaa. Sitä kautta voimme auttaa heitä yhdistämään koulutusta ja urheilua yhteen. Tuo on yksi iso mahdollisuus, mutta ei me tehdä sitä yksin. Meidän mahdollinen ansaintamalli liittyy siihen ovenavaajan rooliin ja konsultoimiseen. Samalla voidaan saada yhteistyökumppaneita Kiinasta tai Euroopasta, joille tuo kuluttajapuoli on kiinnostava. Sitä kautta voidaan kasvattaa sponsorivoittoja.
- Mutta kyllähän tuo vie aikaa, Kohonen myöntää.