Jonne Halttunen palasi hurjaan hetkeen Kalle Rovanperän rinnalla – Harri Rovanperän viestit lietsoivat pelkoa: "Mihin me olemme lähteneet"

Jonne Halttunen muisteli yhteistä Monte-debyyttiä Kalle Rovanperän kanssa – "Pissa housussa" 1:24
Jonne Halttunen muisteli yhteistä Monte-debyyttiään Kalle Rovanperän kanssa – "Pissa housussa"

Hallitsevat maailmanmestarit Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen ovat tällä kertaa sivussa MM-rallikauden avauksesta Monte Carlossa. Ensimmäisen kerran kaksikko kilpaili Alppien vuoristoteillä vuonna 2018, ja hetket ovat jääneet pysyvästi ainakin Halttusen mieleen.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Kuuden vuoden takainen Monte oli Rovanperälle ja Halttuselle kaikkiaan seitsemäs yhteinen kilpailu ja kolmas MM-ralli. Urakka alkoi pahamaineisella Sisteronin erikoiskokeella, ja MTV Urheilun asiantuntijana tällä kaudella toimiva Halttunen kuvaili sitä edeltäviä hetkiä torstai-iltana MTV Katsomon MM-rallistudiossa.

Ensimmäinen fiilis oli pelko. Se oli todella pelottava tilanne. Silloin oli huomattavasti vaikeammat olosuhteet. Olimme odottamassa pätkää, ja – – Kallen isältä Harrilta alkoi tulla viestiä, että ”nyt siellä on hirveä mähinä, kaikki WRC:t tekevät virheitä”.

– Olimme Kallen kanssa niin sanotusti pissa housussa siinä, että mihin me olemme oikeasti lähteneet. Se oli meidän ensimmäinen yhteinen asfalttikilpailu ja kolmas WRC-kisa. Olimme juuri vaihtaneet nuotit.

Halttusen tarinan kokonaisuudessaan voit katsoa ja kuunnella jutun pääkuvana olevalta videolta.

Lopulta kaikki sujui kuitenkin hyvin, ja Monte-debyytistä irtosi lopulta R5-autojen kakkossija.

Kaksi vuotta myöhemmin edessä oli – WRC2 Pro -luokan mestaruuteen päättyneen kauden 2019 jälkeen – hyppäys lajin huipulle, pääluokkaan. Vatsanpohjassa oli perhosia myös tammikuussa 2020 Toyotan ohjaamossa.

Ajoimme yhdet testit ennen sitä, ja ne olivat Monte-testit. Sitten suoraan Monteen WRC:llä. Kyllä mentiin niin syvään päätyyn kuin olla ja voi.

– Siinä vauhdit nousevat paljon, ja se tarkoittaa omassa työssä sitä, että nuottia pitää rytmittää eri tavalla. Muistan, että siinä jopa empi sellaista, että olenko tarpeeksi hyvä ja pärjäänkö tuolla tasolla. Varmaan Kallekin mietti vähän samoja asioita, mutta kyllä se kohtuullisen hyvin lähti.

WRC-debyytti päättyi yleiskilpailun viidenteen sijaan. Esapekka Lappi ennätti Fordin ratissa yhden pykälän ylemmäs.

Lue myös:

    Uusimmat