LUE MYÖS: MM-rallissa merkillinen keskeytys: "Autossa ei ole lainkaan vaurioita"
LUE MYÖS: Tässä on asiantuntemusta kerrakseen! Kalle Rovanperän kartturi teki MM-rallilähetyksessä hämmästyttävän huomion
Kausi 2022 oli koko MM-sarjan mittapuulla sikäli merkittävä, että aina 90-luvun lopulta käytössä olleiden WRC-autojen aikakausi päättyi ja tilalle tulivat upouudet Rally1-hybridiautot.
Kolme edellistä kautta pääluokassa ajaneelle Rovanperälle muutos tuntui alkuun olevan kuin myrkkyä. Monte Carlo -rallissa Toyotan suomalaiskuljettaja hävisi torstai-illan erikoiskokeilla kärjelle yli minuutin, ja niistä jälkimmäisellä edelle ehti jopa kaksi Rally2-autoa.
– Hyvin simppeliä. Tuli uusi auto, jota oli hyvin rajallisesti testattu. Ajoimme vain yhden vai kaksi testiä. Siitä ei ollut mitään pohjaa, minkälainen sellaisen uuden auton suunnittelufilosofia on ja miten sellaisen pitää käyttäytyä. Se auto oli Kallen ajotyylille täysin vääränlainen. Emme päässeet testeissä ajamaan kuin rajallisia juttuja, niin sitä ei tiedetty. Sen näki vasta kisassa, Halttunen kertaa ongelmien juurisyitä.
– Olimme ylivoimaisesti hitaimpia pääluokan kuskeja. Muut pärjäsivät tiimissä ihan ok ja pystyivät ehkä paikkaamaan sitä, kun taas Kallen ajotyylille se auto ei sopinut yhtään. Ajoimme kuitenkin täysillä, ja pätkien välissä hämmästelimme, että mitähän hemmettiä. Taisimme käydä tällaista keskustelua, että pitääköhän sitä ruveta katsomaan joitain muita hommia ja pitääkö itsekin palata hydrauliikkaliikkeelle myymään letkua.
Perjantaina alkoi kuitenkin näkyä jo valoa tunnelin päässä, ja lauantaina kaikki klikkasi. Lopputuloksena oli neljäs sija.
Kuukautta myöhemmin Ruotsissa ajetusta kauden toisesta osakilpailusta alkoi kolmen kisan voittoputki, ja kausi huipentui lokakuun alussa ensimmäiseen maailmanmestaruuteen.
Mitä Monte Carlossa oikein tapahtui, että tällainen suunnanmuutos oli mahdollinen? Halttunen avaa ajopäivien ja pätkien väliset tapahtumat jutun pääkuvana olevalla videolla.