Erityisesti Suomessa uusilla Nokia-älypuhelimilla on vahvat lähtökohdat. HMD:n tilaaman tutkimuksen mukaan 15-64-vuotiaista suomalaisista 97 prosenttia on omistanut Nokia-puhelimen elämänsä aikana. Brändi on siis lähes jokaiselle tuttu, aivan omakohtaisestikin.
Uusien Nokia-älypuhelinten keskeistä kohderyhmää ovat kuitenkin myös nuoret, joista monille Nokia ei erityisesti maailmalla ole puhelinmerkkinä enää yhtä tuttu.
”Nuoret ovat vaikeasti tavoitettava ja vaikeasti ennalta arvattava kohderyhmä”, totesi HMD Globalin markkinointijohtaja Pekka Rantala tänään Helsingissä HMD:n tilaisuudessa, jossa kerrottiin älypuhelinten myyntiintulosta Suomessa.
Nuoret kuitenkin etsivät Rantalan mukaan brändiä, jolla on tarina – ja sellainen Nokialla todellakin on.
Nokia-älypuhelinten kokonaisuus rakentuu mallista riippumatta kolmelle pilarille: laitteen laadukkuudelle, puhtaalle ja päivittyvälle Androidille sekä Nokia-brändille. Puheet eivät ole vain puheita: 150, 200 ja 250 euron hintaluokissaan Nokia 3, Nokia 5 ja Nokia 6 tarjoavat suhteellisesti erinomaisen laatutuntuman.
Vetoaako puhdas ja ajantasainen Android suureen yleisöön?
Teknisesti mielenkiintoisinta Nokia-älypuhelimissa on puhdas Android, jota ei varsinkaan näissä hintaluokissa ole juurikaan totuttu näkemään. Nähtäväksi jää, toimiiko turhista sovelluksista ja käyttöliittymän muutoksista vapaa, puhdas sekä nopeasti päivittyvä Android myös todellisena vetovoimatekijänä puhelimille.
”Viime kesänä mietimme, mikä olisi meidän Android-lähestymiskulma. Puhuimme tosi paljon jälleenmyyjien kanssa. Kuuntelimme heitä ja kuuntelimme kuluttajia sekä kävimme läpi some-keskusteluja. Myös sen jälkeen, kun tieto Nokian Android-puhelinten tulosta tuli julki, syntyi paljon keskustelua siitä mitä aiomme tehdä Androidin kanssa. Keskustelimme paljon myös Googlen kanssa. Suuret kipukohdat alkoivat hahmottua: ohjelmistot eivät saaneet päivityksiä, ja monilla kuluttajilla oli huoli turvallisuudesta. Kuulimme myös paljon palautetta, että puhelimessani on applikaatioita, joita en ole ladannut tai haluaisi eikä niitä pysty siivoamaan pois”, taustoittaa Rantala HMD:n päätymistä puhtaan Androidin lipunkantajaksi.
HMD:n ratkaisu on myös Googlen mieleen. Nokia-puhelinten myötä Googlen Nexus-yhteistyö- ja omista Pixel-puhelimista tuttu puhdas Android-kokemus laajenee voimalla kaikkiin hintaluokkiin. ”Viime kesän aikana se kirkastui, että näin sen pitää olla”, toteaa Rantala.
Markkinaosuutta on saatava
HMD Global on alusta asti kertonut aikovansa panostaa 500 miljoonaa dollaria Nokia-puhelinten markkinointiin tulevan kolmen vuoden aikana. Panostusten vastapainoksi on saatava myös myyntiä: Nokia-puhelinten pitää saavuttaa asianmukainen markkinaosuus, jotta toiminnasta tulisi kestävällä tavalla mahdollista.
”Totta kai haluamme päästä yhdeksi merkittäväksi toimijaksi. Meidän pitää saada markkinaosuutta nousujohteisesti”, sanoo Rantala.
Maailmalla Nokia-puhelinten paluu on kerännyt laajasti huomiota. Nokiasta on julkaistu 40 000 artikkelia sen noin sadan päivän aikana, mitä puhelimen julkistuksesta helmikuun lopulla on kulunut.
Suomessa luonnollisesti uusien nokialaisten markkinaosuuden pitäisi olla korkein maailmassa. Muut tulokset olisivat suuria pettymyksiä, vaikka Suomessa myös Huawein/Honorin ja OnePlussan markkinaosuudet ovat poikkeuksellisen korkeat. Nokia-älypuhelinten tulon myötä Suomen älypuhelinmarkkinoilla voi syntyä tänä vuonna kireä kilpailutilanne.
Heti uusien puhelinten julkistuksen jälkeisenä päivänä 27. helmikuuta tehdyssä tutkimuksessa Nokian Android-älypuhelimen ostoa kertoi harkitsevan 43 prosenttia vastaajista. Siitä on hyvä lähteä rakentamaan kotimaassa. Maailmanlaajuisen menestyksen eteen tarvitaan työtä vielä aivan toisella tavalla.