Suomalainen HMD Global pitää vielä korttinsa piilossa. Nokia-puhelimia nyt 10-vuotisen brändin lisensointisopimuksen myötä myyvä HMD tulee kertomaan lisää suunnitelmistaan ja uusista tuotteista 26. helmikuuta Barcelonassa, ennen mobiilialan vuotuisen jättitapahtuman Mobile World Congressin alkua seuraavana päivänä.
Toistaiseksi HMD Global on julkistanut vasta yhden uuden Android-älypuhelimen Nokia 6:n Kiinan markkinoille. Julkistus tapahtui yllättäen. Yllätys oli myös puhelimen julkistus vain Kiinan markkinoille.
Miksi Nokia 6 julkistettiin vain Kiinaan, HMD Globalin markkinointijohtaja Pekka Rantala?
”Kiinahan on hyvin luonteva paikka aloittaa, kun ainahan kuitenkin jostain pitää aloittaa. Kiina on ylivoimaisesti suurin yksittäinen älypuhelinmarkkina maailmassa, niin arvolla kuin laitemäärällä mitattuna. Kyseessä on myös erittäin dynaaminen markkina.”
Kiinassa myydään nyt satoja miljoonia älypuhelimia joka vuosi. Markkinoita hallitsevat paikalliset nimet, täällä tunnetun Huawein lisäksi suurimpina myös Oppo, vivo sekä Xiaomi.
”Kiinassa on kyllä kova kilpailu. On kuitenkin hyvä aloittaa markkinasta, joka on myös haastava eikä vain suuri”, kommentoi Rantala.
Nokia 6:n ensimmäinen erä tuli myyntiin Kiinassa 19. tammikuuta ja myyntiin loppuun noin minuutissa. Varauksia puhelimesta on tehty pitkälti toista miljoonaa, mutta näissä kyse on lähinnä ilmoituksen tilaamisesta puhelimen myyntiintulosta. Toinen Nokia 6 -erä Kiinassa on tulossa nyt myyntiin.
”Kyllä me olemme hyvin tyytyväisiä aloitukseen”, toteaa Rantala myynnin liikkeellelähdöstä. Alkuvaiheen myynnin ohella puhelin on herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Nokia-puhelinten tulosta muille markkinoille aiotaan kertoa kuukauden kuluttua Barcelonassa. HMD Globalia on kritisoitu ensimmäisen julkistuksen tekemisestä vain Kiinaan, minkä on nähty syövän iskuvoimaa Nokia-puhelinten uudesta tulemisesta. Aivan ensimmäisen julkistuksen kun voi tehdä vain yhden kerran. Ilmiö korostuu nykyisenä internetin yhdistämänä globaalina aikana, jossa sana kiirii minuuteissa ympäri maailmaa. Toki pelkkä ensimmäisen uuden Nokia-älypuhelimen julkistus vain Kiinaankin oli jo suuri uutinen myös muualla, mutta jotain jäi puuttumaan.
”Alan toimijoilla on ollut eri tapoja tuoda tuotteitaan esille. Nyt kyseessä oli puhelin, joka on suunnattu tietylle markkinalle, niin sinne oli suunnattu suurin kärki myös viestinnässä”, selittää Rantala Nokia 6 -puhelimen julkistustapaa.
Nokian paluu puhelimiin on saanut paljon näkyvyyttä jo viime toukokuusta alkaen, jolloin Nokian ja HMD Globalin sopimuksesta ensi kerran kerrottiin.
HMD Global onnistui yllättämään Nokia 6 -julkistuksellaan kaikki, sillä ensimmäisiä uusia Nokia-älypuhelimia odotettiin vasta Mobile World Congressin yhteydessä. ”Mitä tulee yllätyksiin, niin aika moni kuluttaja myös tykkää yllätyksistä. Ne voivat olla myös osa markkinointia”, heittää Rantala.
Nähtäväksi jää, onko HMD Globalilta luvassa lisää yllätyksiä jatkossakin.
Miten Nokia-puhelimet erottuvat massasta?
Nokia 6.
Toisena seikkana uusi ensimmäinen Nokia-älypuhelin on saanut kritiikkiä sen uppoamisesta nykyaikaisten laadukkaiden Android-puhelinten massaan. Nokia 6on perustyylikäs ja laadukas, mutta niin ovat monet muutkin. Nokia 6 julkistettiin toistaiseksi vasta yhtenä tummana värinä eikä Nokian takavuosien kaltaista väri-ilottelua sen kanssa nähty. Puhelimen ohjelmistosta tai teknisistä ominaisuuksista ei myöskään löydy mitään kovin erikoista – eikä mukana ole vaikkapa matopeliä. Tosin tuttu Nokia Tune -soittoääni sentään on mukana uudistettuna versiona.
”Jakelukumppaneilta ja kuluttajilta saatu palaute Nokia 6:sta on, että he kokevat sen aidoksi Nokiaksi”, puolustaa Rantala. Kaiken kaikkiaan kyse on kokonaispaketista. ”Ei vain brändi, vaan design, kestävyys, laatu ja kaikki tällaiset seikat.”
Lisäksi tarkemmin Nokia-puhelinten erottumistekijöistä jatkossa tullaan kertomaan myös vasta Barcelonassa kuukauden kuluttua.
”Nokia-brändi on yksi erotteleva tekijä, mutta ei tule olemaan missään nimessä ainoa”, lupaa Rantala.
Eikä Nokia-brändiä sovi väheksyä.
”Kyseessä on kenties kaikkien aikojen ikonisin mobiilibrändi”, Rantala muistuttaa. Lisäksi Nokian historia ulottuu 150 vuoden taakse eikä vain viime vuosikymmeniin. Näiden vuosien aikana se on uusiutunut moneen otteeseen. ”Nokia-brändiin liittyy aito, juuriltaan suomalainen tarina. Monen muun kilpailijan osalta brändin luominen on vasta aivan alkutekijöissään.”
Lisäksi, kuten HMD Global on jo aiemminkin todennut, on Nokia-brändille uniikkia sen ulottuminen niin sanotusti koko kansalle. ”Tämä on meille loistava kivijalka rakentaa bisnestä. Voimme uskottavasti tarjota todella laajasti tuotteita, muutamien kymppien peruspuhelimista älypuhelimiin.”
”Megapikselien ja gigahertsien kilpalaulannan keskellä Nokia on aina ollut erilainen. Brändissä on ollut aina humaani ihmisnäkökulma, mikä tulee näkymään myös jatkossa tuotteissamme”, selvittää Rantala.
Lisää luvassa
Nokia 6:n jatkoksi on luvassa luonnollisesti lisää uusia Nokia-älypuhelimia. Varsin vakuuttavia huhuja ja vuotoja liikkuu jo Nokia 6:ta edullisemmasta puhelinmallista. Parempaakin on varmasti luvassa, mutta siltä osin huhut ovat vielä hatarammalla pohjalla.
Uudet Nokia-älypuhelimet tullaan nähtävästi nimeämään ainakin aluksi yksinkertaisesti yksittäisillä numeroilla.
”Nokia 6 on oikea nimi ottaen huomioon, ettei se jää ainoaksi puhelimeksi. Tämä on hyvä avaus”, vihjaa Rantala.
Barcelonassa on luvassa kaiken muun ohella tietoa myös uusien puhelinten nimeämiskäytännöstä – ja toivottavasti Nokia 5:n lisäksi nähtäisiin myös kuutosta suurempia numeroita.