Monen juhannuksen alla ulkomaille suuntaavan suomalaisen matkasuunnitelmat saattavat mennä mönkään, sillä Ilmailualan Unionin torstaille kaavailema lakko tukitoimineen uhkaa perua ison kasan lentoja.
Video: Lakko hiljensi Helsinki-Vantaan lentokentän maaliskuussa 2017.
Lue myös
Vaikka lakko voi sotkea suunnitelmia, on lentomatkustajalla tällaisessa tilanteessa oikeuksia.
Jos lento perutaan, matkustaja voi valita kahdesta vaihtoehdosta: joko lennon uudelleenreitityksen tai rahat takaisin.
Massaperuuntuminen vaikeuttaa korvaavien yhteyksien löytymistä
Lennon uudelleenreititys tarkoittaa sitä, että lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä matkustajalle sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla.
Aina tämä ei ole mahdollista, ja erityisen vaikeaa korvaavien yhteyksien löytäminen on lakon kaltaisen massaperuuntumisen aikana, jolloin suuri osa lentoliikenteestä Helsinki-Vantaalla olisi pysähdyksissä.
Toinen vaihtoehto onkin, että lentoyhtiö palauttaa lipusta maksetun hinnan seitsemän päivän kuluessa.
Siinä tapauksessa että peruuntuminen tapahtuu moniosaisen matkan välilaskun aikana eikä uudelleenreititetystä jatkolennosta enää ole hyötyä matkustajan matkasuunnitelman kannalta, lentoyhtiön on palautettava lipun hinta myös jo tehdyiltä osilta matkaa.
Tällöin lentoyhtiön on myös annettava matkustajalle ilmainen paluulento lähtöpaikkaan.
Lakko lasketaan poikkeusolosuhteeksi
Lentoyhtiön on myös tarjottava tarpeen mukaan muun muassa aterioita ja hotellimajoitusta, jos uudelleenreititys aiheuttaa ylimääräistä odotusaikaa.
Lennon peruuntuessa lentoyhtiöltä voi vaatia vakiokorvausta, joka on enintään 600 euroa.
Vakiokorvausta ei kuitenkaan saa, jos peruutus johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu kohtuudella edellytettävin toimenpitein välttää.
Tällaisiksi poikkeuksellisiksi olosuhteiksi voidaan katsoa esimerkiksi lakko, joten torstain mahdolliset perumiset tuskin oikeuttavat vakiokorvauksiin.
Korvausasioista lennon peruuntumistilanteessa on säädetty EY-asetuksessa vuodelta 2004.
Jos lentoyhtiö ei oma-aloitteisesti tarjoa laissa säädettyä apua tai korvauksia, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi suosittelee tekemään lentoyhtiölle kirjallisen valituksen mahdollisimman pian.