Euroopan lentoturvallisuusvirasto kielsi Boeing 737 Max 8 ja Max 9 -konetyypin lennot Euroopassa tiistaina, mikä on aiheuttanut harmaita hiuksia niin lentoyhtiöille, matkanjärjestäjille kuin asiakkaille. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan asiakkaat eivät ole lähtökohtaisesti oikeutettuja saamaan korvauksia peruuntuneista lennoista, koska kyse on poikkeuksellisesta olosuhteesta.
– Asetusten mukaiset vakiokorvaukset ja todennäköisesti myös vahingonkorvaukset putoavat lähtökohtaisesti nyt pois, koska kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde, jota lentoyhtiö itse ei olisi pystynyt välttämään, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu, kertoo KKV:n ryhmäpäällikkö Satu Toepfer.
Useimmat tekniset viat eivät kuulu poikkeusolosuhteiden piiriin, mutta nyt näin on, koska ilmoitus laajemmasta lentoturvallisuuteen vaikuttavasta valmistusviasta lentokieltoineen tuli lentoturvallisuusviranomaiselta.
– Näitä on hyvin harvoin, mutta nyt näyttäisi tällainen tilanne tulleen käsille.
Kuluttajalla on vaihtoehtoja
Jos lento perutaan Boeing 737 Max 8 -konetyypin lentokiellon vuoksi, on kuluttajalla kuitenkin muutama toimintavaihtoehto.
– Jos Euroopasta lähtevä lento perutaan, on kuluttajalla aina oikeus valita, haluaako hän peruuttaa lentonsa ja lipun hinnan takaisin, vai haluaako hän uudelleenreitityksen vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman pian lopulliseen määränpäähän, tai haluaako hän sopia lentoyhtiön kanssa myöhempänä ajankohtana toteutettavasta uudelleenreitityksestä. Vakiokorvaukset tässä eivät kuitenkaan tule kyseeseen.
– Sama pätee, jos lento lähtee Eurooppaan kolmansista maista, ja lennon operoi EU-maan, Norjan Islannin tai Sveitsin lentoyhtiö, Toepfer lisää.
Jos taas paluulento on myöhässä tai uudelleenreitityksen kanssa tulee ongelmia, on lentoyhtiöllä huolenpitovelvollisuus.
– Aterioita ja virvokkeita tulee tarjota kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan. Tarvittaessa täytyy järjestää yöpyminen ja kuljetus hotellin ja lentokentän välillä.
Toepfer kehottaa ihmisiä seuraamaan lentoyhtiönsä ja matkanjärjestäjänsä tiedotteita. Myös Finavian nettisivuilta löytyy tietoa.
– Lähtökohtaisesti lentoyhtiön kuuluisi olla yhteydessä matkustajaan ja tarjota eri vaihtoehtoja. Kannattaa huolehtia, että matkatoimistolla tai lentoyhtiöllä on asiakkaan yhteystiedot.
Matkapaketin voi perua olennaisten muutosten vuoksi
Matkapaketin ostaneet voivat puolestaan peruuttaa matkan ja pyytää rahat takaisin, jos matkajärjestelyt muuttuvat olennaisesti hankalammiksi tai esimerkiksi kuljetukset venyvät paljon.
– Matkan voi perua, jos esimerkiksi kuljetusvälineen muutos lisää matka-aikaa huomattavasti tai lähtö- tai saapumisaikojen muutokset aiheuttaisivat kuljetuksiin ja majoitusjärjestelyihin huomattavasti vaikeuksia tai lisäkustannuksia.
– Vähäisissä muutoksissa, jotka heikentävät matkan laatua, voi matkapakettipuolella vaatia hinnanalennusta. Niissä tapauksissa kuluttaja on oikeutettu virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen matkapaketin hinnasta.
Suomessa Boeing 787 Max 8 -koneilla operoivat TUI, Norwegian, FlyDubai, Turkish Airlines, Icelandair.