Armeija-ajoilta monelle tutusta UAZ-maasturista on leivottu täysiverinen sähköauto, mutta moderniksi sitä ei oikein voi kutsua.
Armeijasta jää ihania muistoja: kesäiset hiihtomarssit -40 asteen pakkasessa ja talviset hyttyslaumat, ginesten väleissä helteessä tetsatessa. Jälkikäteen essonbaarissa tarinoidessa jutut saattoivat tästä jopa värittyä.
Useisiin ikimuistoisiin hetkiin inttiläiset marssivat armeijan peruskalustoon kuuluneen, neuvostovalmisteinen UAZ-maastoauton pakokaasunkatkussa.
Nyt tuosta moukarilla korjattavasta, kaikesta selviytyvästä ja kaiken kuluttavasta legendasta on muovattu paikallispäästötön sähköautokonversio.
Asialla on tsekkiläinen MW Motors. Yritys valmistaa myös euroklassikkohenkistä ja äärimmäisen kaunista täyssähköistä Luka EV -retrosporttia, josta uutisoinnin autotoimitus sivuutti välittömästi sähkö-UAZin edessä. No, mainittakoon, että autojen hinnat ovat yhtenevät.
Ensimmäinen todellinen 4x4-sähköauto?
Sähkö-UAZ on nimetty täydellisen osuvasti MWM Spartaniksi. Nimeämukailevan kolkko sisus edustaa tosimaasturiutta karuimmillaan. Kori ja UAZ-469 Hunter -perusrakenne ovat yhtä asiaa, ja tulevat venäjältä.
Valmistajan mukaan Spartan on ensimmäinen todellisen 4x4-maastoajon mahdollistava sähköauto. Akuston kapasiteetiksi voi valita 56 tai 90 kilowattitunnin paketin. Suorituskyvystä tai toimintamatkasta ei vielä löydy mainintaa.
Kohderyhmäkseen yhtiö nimeää käytännöllisen ja minimalistisen sähköautoilun rakastajat, nelivetoentusiastit, maa- ja metsätaloudessa työskentelevät, metsästäjät ja kaikki robustista estetiikasta nauttivat autoilijat.
Valmistajan mukaan Spartan on määrä julkaista oikeanpuoleisella ohjauksella Isossa-Britanniassa tämän vuoden puoleen mennessä, ja muualla Euroopassa vasuriversiona myöhemmin tänä vuonna. Valmistuksessa käytetään olemassa olevia MW:n ja UAZin kokoonpanolaitoksia Štěnovicessä Tsekeissä ja Ulyanovskissa Venäjällä, joten kuormittavaa uutta rakentamista ei tarvita. Alkaen-hinnaksi mainitaan 40 000 euroa.