Polestar esitteli ison ja äreän sähkömaasturin – ei ole köyhille tämäkään kärry

Polestar on esitellyt ensimmäisen katumaasturinsa. Polestar 3 on tulevan Volvo EX90:n suorituskykyisempi ja vain viisipaikkaisena myyntiin tuleva sisarus. Ensimmäiset autot toimitettaneen asiakkaille ensi vuoden lopulla.

Riemusaatossa parrasvaloihin rullannut Polestar 3 -katumaasturi paistatteli Kööpenhaminan ensi-illassa keskiviikkona. Kaikesta aisti, että hartaasti hehkutetusta juhlakalusta haluttiin rakentaa uuden ajan airut.

Lavalle saateltiin tulevaisuuden sporttinen katumaasturi, täyssähköinen, solakka ja aerodynaamisesti oikea-oppinen tehopakkaus. Pelin avanneen nelivetomallin voimista vastaa kahta sähkömoottoria kannustava 111 kWh:n litiumioni-akku.

Punaista mattoa nieli mallin pitkän matkan versio, jolle luvataan toimintamatkaa yhdellä latauksella 610 kilometrin verran. Myöhemmin valikoimiin liitettäneen yhden sähkömoottorin takaveto-versio.

Lidar on täällä

Merkille pantavaa kumminkin oli, että Polestar 3:n esittelyssä välteltiin tarkoituksellisesti auton suoritusvoimien korostamista. Kiihtyvyyden ja huippunopeuden sijaan heruteltiin viimeisimmän teknologian tarjoamia iloja.

Laatuautoiluun voi hakea tuntumaa vaikkapa 21 kaiuttimella varustetun äänentoistojärjestelmän avulla.

Päivän selvää on, että etulinjan teknologiaa edustaa myös esimerkiksi lidar-valotutka, joka tiedustelee ajoneuvon etumaastoa jopa satojen metrien matkalta.

Kojelautaa hallitsee mittava kosketusnäyttö. Toimintojen tavoitettavuus on pyritty varmistamaan mahdollisimman yksinkertaisella digitaalisella arkkitehtuurilla. Hifistelyyn taipuvainen voi kyllä muunnella näkymää oman mielensä mukaiseksi.

Säädettävän ohjauspyörän alapintaa on viistetty autoon kampeamisen helpottamiseksi. Nopeusmittarin ja navigaattorin kaltaiset keskeiset toiminnot on sijoitettu ohjauspyörän yhteyteen.

Esittelyn yhteydessä vannottiin myös kestävien tuotantomenetelmien nimiin. Hiilineutraalit tavoitteet nousivat monessa kohdin esiin, mutta kyllä tämän luksus-premiumin nahkaverhoilullakin saa hankittua.

Ja kun Polestar 3:n hinnaksi kerrotaan 90 000 euroa, on asiakas aika varmasti aina oikeassa.

Tuhtia aerodynamiikkaa

Poikkeuksellisen paljon huomiota kiinnitettiin Polestarin ensimmäisen SUV-mallin muotoiluun. Toisaalta ei ihme, sillä firman toimitusjohtajalla Thomas Ingenlathilla on muotoilutausta.

Tyylipainotteisen puheenparren ohella tarjoiltiin myös silkkaa asiaa. Kolmosen suunnittelun perusteet kun poikkeavat perinteisestä katumaasturi-ajattelusta, jossa tuhti olemus usein yhdistyy varsin tuhlailevaan polttoainetalouteen.

Polestarin taustajoukot halusivat lähes kädestä pitäen kertoa, kuinka erilaiset heidän lähtökohtansa ovat. Pyörää on kenties keksitty firman studioilla vähän uudelleen, mutta erityisesti SUV-mallisten autojen kohdalla voi silti puhua myös ajattelun muutoksesta.

Vahvasti kaartuva coupe-mallinen kattolinja lukeutuu jo aika monen crossover-mallisen maasturimuunnelman ominaisuuksiin. Polestarin kohdalla ponnisteluita aerodynamiikan eteen on viety pitemmälle.

Sitä on kohennettu keulaan kiinnitetyllä spoilerilla, joka kanavoi ilmavirtaukset konepeiton yli turhan turbulenssin välttämiseksi.

Auton takatuhdolle asennettu spoileri toimittaa samaa tehtävää. Mahdollisimman vähäinen ilmanvastus lisää osaltaan toimintamatkaa, mikä erityisesti sähköautojen kohdalla on eräs kohtalonkysymyksistä.

Samainen ajattelu näkyy myös auton ilmajousituksessa, joka säätelee Polestarin maavaraa ajotilanteen mukaan. Moottoritienopeuksissa auton maavara laskee mikä osaltaan pienentää ilmanvastusta.

Murtomaa-ajossa jousitus toimii päinvastaisella logiikalla. Ajoneuvon valmistus keskittyy aluksi Kiinan-tehtaille Shanghaihin.

Myöhemmin Polestaria ryhdytään valmistamaan myös Yhdysvalloissa. Tilauskirjat ovat avautuneet myös Suomen osalta.

Polestarin Suomen toimintojen toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi kertoo, että tähän mennessä tilauksia on kirjattu 50 kappaletta.

Lue myös:

    Uusimmat