Kun ihminen kuulee ilkeän juorun itsestään, hän vastaa yleensä kauhulla, ahdistuksella, tai vihalla. Otamme negatiiviset juorut totena, koska uskomme, että juoru on hyödyllistä tietoa, joka suojelee meitä.
Kun työpaikalla liikkuu ankea huhu, uskomme sen. Tämä johtuu vinoutumasta huomiokyvyssämme: ihminen tuppaa kiinnittämään enemmän huomiota negatiiviseen informaatioon, suomalaistaustainen Emma Seppälä kirjoittaa Psychology today -lehdessä. Ajattele vaikkapa Facebook-julkaisua, jonka alle on tullut liuta kommentteja. Millaisen kommentin muistat, positiivisen vai negatiivisen? Mihin kommenteista keskityit eniten?
Työpaikan huhumyllyllä voi olla kammottavia seurauksia. Stanfordin yliopiston selvityksen mukaan otamme negatiiviset juorut totena, koska uskomme, että juoru on hyödyllistä tietoa, joka suojelee meitä esimerkiksi ilkeältä työtoverilta.
Jos juorumylly kohdistuu sinuun, toimi näin!
1. Säätele negatiivisia tunteita
Kun ihminen kuulee ilkeän juorun itsestään, hän vastaa yleensä kauhulla, ahdistuksella, tai vihalla. Negatiivisia tunteita ryöppyää varsinkin silloin, kun juoru on epätosi. Tilanteesta kannattaa pakittaa hetkeksi, jotta viha tai ahdistus eivät vie mukanaan. Tunteet, joita tilanne nostaa esiin, kannattaa nimetä.
Hengitä rauhallisesti, harrasta liikuntaa tai mindfulnessia – irrottaudu tilanteesta valitsemallasi tavalla.
2. Laajenna perspektiiviäsi
Kun olo on toivoton, niin sanottu laaja kuva asioista voi alkaa kadota. Ihminen on joko ahdistunut tai häpeissään, ja negatiivisten tunteiden vuoksi ihmisen näkökulma vääristyy. Ihminen alkaa keskittyä enemmän itseensä. On tärkeää katkaista kierre esimerkiksi miettimällä, mitä menestys itselle merkitsee: onko se voittamista, vai hyvän itsetunnon saavuttamista?
3. Ole armollinen, anna anteeksi itsellesi
Vaikeina hetkinä elämä tuntuu lohduttomalta, eikä poispääsyä näy. Siksi myötätunnon ja anteeksiannon taitoja kannattaa harjoittaa jo aikaisin. Anteeksianto hyödyttää eniten ihmistä, joka antaa anteeksi – se parantaa terveyttä ja keventää oloa. Harjoita myötätuntoa paitsi itseäsi, myös juoruilijoita kohtaan. Juoruilun tarve kertoo jotakin heistä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Irrota itsesi tilanteesta
Kun työtoveri käyttäytyy ongelmallisesti, se kertoo hänestä, ei hänen levittämiensä juorujen kohteesta. Kun ihminen äksyilee ja juoruilee, hän yrittää tavallisesti suojella itseään tai tehdä itsestään muiden silmissä paremman ihmisen.
Muista, että juorut eivät ole yhtä kuin sinä ja persoonasi; sinä et ole ikävä tilanne, johon joudut.
5. Mieti, miten vastaat
Kysy itseltäsi, onko kuulemassasi juorussa mitään perää? Joskus kritiikki on ansaittua, toisinaan taas ei.
Jos tiedät, kuka huhujen takana on, voit yrittää selittää oman näkökulmasi hänelle ja kertoa, miten juoruilu satuttaa sinua. Juoruajaa ei kannata lähestyä aggressiivisesti. Keskustelkaa asiallisesti, maltillisesti. Jos juorun lähde ei ole selvillä, oman näkökulmansa voi kertoa luotettaville työtovereille, jotka voivat taistella kuulemiaan huhuja vastaan.
6. Jaksa odottaa
Aika on tavallisesti uhrin puolella, sillä juorut eivät yleensä ole yhtä pitkäkestoisia kuin vuosien ankara työskentely ja maine, jonka ihminen on työssään on kehittänyt. Yksi pieni sabotointiyritys tuskin pilaa vuosikymmenten uraa!
Pysy kunniakkaana ja anna toimintasi puhua puolestasi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
7. Keskity siihen, mitä nyt tapahtuu
Vaikka mielesi jumittuisi negatiiviseen, totuus on, että ihmiselle tapahtuu päivän aikana enemmän positiivisia kuin negatiivisia asioita. Monet asiat menevät hyvin joka ikinen päivä, joka ikinen hetki. Nautiskele työstäsi, nauti palkastasi, iloitse hyvistä työtovereista. Hanki nautintoa harrastuksesta, perheestä ystävistä tai hyväntekeväisyystyöstä. Kiitollisuus vaimentaa negatiivisia tuntemuksia.
8. Muista, ettet ole yksin
Vaikeat kokemukset saavat olon usein tuntumaan yksinäiseltä. Monet muutkin ovat kuitenkin kokeneet samaa kuin sinä, ja siksi on todennäköistä, että löydät kohtalotovereita jopa samasta työpaikasta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kun kuulet huhun työtoveristasi, voit reagoida sanomalla jotakin seuraavista:
"Onpa outoa, ei kuulosta yhtään häneltä..."
Ilmaise, että epäilet tarinan todenperäisyyttä. Vaadi lisätietoa: mistä tieto on saatu, kuka sen kertoi? Juoruilijalla tuskin on antaa lisätietoa.
"Hänellä oli varmaan huono päivä, sellaista sattuu! Kurja juttu kyllä."
Anna sympatiaa tilanteen kummallekin osapuolelle, ja vaihda sitten aihetta.
”En ehdi nyt jutella!”
Poistu tilanteesta vetoamalla kiireeseen.
”Onpa outoa, X on aina ollut minulle mukava!”
Ihmistä ei voi loukata, jos muut pitävät hänestä.
"Mitä tarkoitat, kun sanot, että..."
Älä niele faktana kerrottua juorua purematta. Jos joku on "laiska", kysy, miten tämä ilmenee. Vaadi esimerkkejä.
”Kannattaa kysyä X:ltä suoraan.”
Juoruilija tuskin haluaa kohdata juorunsa kohdetta, joten tämä lause lopettaa keskustelun.
”Tein lupauksen itselleni ja yritän olla juoruamatta. Jutellaanko sen sijaan…”
Siirrä keskustelu pois juoruilusta sanomalla suoraan, ettet aio ottaa osaa siihen. Keskity sitten positiiviseen asiaan tai tapahtumaan, josta voitte jutella juoruamisen sijaan.
Lähde: Psychologytoday.com, Themuse.com