Junaliikenteen lakko on tuottanut ongelmia lukemattomille suomalaisille, mutta jotkut alat saavat hieman lisäpotkua, kun ihmiset siirtyvät junista muihin liikkumistapoihin.
Yksi näistä on linja-autoliikenne. Onnibus.comin kaupallinen johtaja Petteri Rantala kertoo, että junalakon vaikutus linja-automatkojen kysyntään on muuttunut junalakon edetessä.
– Maanantaina oli paljon kysyntää matkoille pidemmilläkin yhteysväleillä, mutta viikon edetessä työmatkat ovat kasvattaneen painoaan tästä kokonaisuudesta, hän kertoo.
Lue myös: Lakolla järisyttävä vaikutus vilkkaan juna-aseman leipomon myyntiin – "He kaikki puuttuvat tänään"
4:06
Kysyntää kasvattaneita reittejä hän kuvailee sellaisiksi, joiden välillä ihmisten on junalakon aikana haaste päästä kulkemaan välttämättömiä menojaan.
– Matkustajia olisi varmasti enemmänkin kuin pystyisimme kuljettamaan. On joitain reittejäkin, joissa matkustajia on tuplatenkin, hän sanoo.
Hänen mukaansa kysynnässä painottuvat esimerkiksi Lahden ja Helsingin sekä Tampereen ja Helsingin väliset matkat. Paljon kysyntää on myös Vaasaa, Seinäjokea ja Rovaniemeä koskeville yhteyksille.
Lue myös: Junalakko ruuhkauttaa busseja – tunteet käyvät matkustajilla kuumina, osa ei pääse lainkaan menoihinsa
2:12
Matkahuolto on lisännyt vuoroja
Myös Matkahuollon havainnot ovat samansuuntaiset. Matkustaja- ja liikennöitsijäpalveluiden johtaja Anu Pekurinen kertoo, että heti sunnuntai-iltana Matkahuollon verkkosivuilla ja sovelluksessa lipunmyynti ja kävijämäärät kääntyivät nousuun. Samalla yhtiö lisäsi myyntiin liikennöitsijöiden ilmoittamia lisävuoroja.
Koska osa lipuista myydään vasta autossa, ei Pekurisella ole tietoa, miten täynnä autot ovat olleet.
– Yksittäisiä vuoroja Matkahuollon lipunmyyntikanavien kautta on myyty loppuun esimerkiksi Tampere–Helsinki välillä, hän kuitenkin tietää.
Auton valinta näkyy bensamittareilla
Moni on valinnut työmatkojen taittamiseen auton, kun junalla ei liikkeelle pääse. SOK Liikennekaupan ketjuohjauksen kehitysjohtaja Tiina Viksten kertoo, että muutos näkyy jonkin verran huoltoasemilla.
– ABC-asemien mittarikentillä alkuviikko on näyttänyt aavistuksen normaalia vilkkaammalta eli muutaman päivän perusteella näyttää siltä, että lakko on hieman lisännyt asiakasmääriämme etenkin polttonestekaupassa, hän kertoo.
Lentoyhtiö Finnairin viestinnästä kerrotaan, ettei junalakolla ole havaittu suuria vaikutuksia kotimaanlentojen kysyntään.
Ruokatilauksissa ei havaittu piikkiä
Ruokaa välittävä alustapalvelu Wolt kertoo, että junalakko ei ole johtanut dramaattisiin muutoksiin ruuan tilaamisessa. Maanantai oli pääkaupunkiseudulla hieman keskimääräistä aktiivisempi tilauspäivä, mutta muuten epänormaalia piikkiä ei havaittu.
– Tämä saattaa johtua siitä, että etätöiden yleistyttyä lounasruoan tilaamisesta kotiin on tullut tavallinen rutiini jo monelle, eikä sen vuoksi tämänkaltainen lakko aiheuta samanlaista poikkeamaa kuluttajakäyttäytymiseen kuin se olisi todennäköisesti 3–4 vuotta sitten tehnyt, arvelee Woltin viestintäjohtajan Outi Sjöman sähköpostitse.
Lue myös: Lakkoilevat veturikuskit haluavat 8 tuntia lisää yhtäjaksoista vapaata viikkoonsa – asiantuntija kertoi MTV:lle, onko toive kohtuullinen ja kuinka kuormittavaa kuskien työ on
Kuljetusalalla kaikki renkaat liikkeessä
Matkustajaliikenteen lisäksi myös tavarajunat ovat pääosin pysähdyksissä. Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:stä kerrotaan, että toistaiseksi tilanne ei ole vaikuttanut dramaattisesti kumipyöräliikenteeseen.
– Suoritealoilla, joihin vaikutuksia on, tilanne näkyy suoraan lisääntyvinä ajoina ja työvoimatarpeen kasvuna, muutoksina kuten hidasteina ja ajoreittimuutoksina, ruuhkina tien päällä tai harvinaisissa tapauksissa tilapäisesti vähenevinä ajoina, viestintäpäällikkö Heini Polamo kertoo sähköpostitse.
Esimerkiksi metsäalalla riskinä on, että VR:n terminaalit täyttyvät puutavarasta, kun autolla tuotua puuta ei saada junilla eteenpäin. Metsäalan kuljetusyrittäjien mukaan kaikki ajoneuvoyhdistelmäkalusto on parhaillaan käytössä, mutta puun raideliikennettä ei pystytä hoitamaan yksin ajoneuvokalustolla.
Sama ilmiö on satamien ja ulkomaan liikenteen puolella. Polamon saamien tietojen mukaan kaikkien pitkien ajoneuvoyhdistelmien kerrotaan olevan liikenteessä, ottaen puuttuvalta raideliikenteeltä hoitaakseen sen, minkä pystyvät.
Alaan vaikuttaa jonkin verran se, että teillä on paljon normaalia enemmän yksityisautoilijoita, joka vaikuttaa tavaraliikenteen sujuvuuteen.
Lue myös: Veturikuski: Perhe-elämä vaikea järjestää nykysopimuksin, työvuoro voi alkaa saman päivän aikana kahdesti – tämän takia junalakko on käynnissä
3:20