Joululahja ei aina miellytä ja silloin moni pistää toimeksi.
Lahjan ostaminen ei ole ihan helppoa ja ei ole tavatonta, että saatu lahja ei miellytä. Lahjavalinnan sudenkuopista keskusteltiin Huomenta Suomessa, kun vieraana olivat Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen ja osto- ja myyntipaikka Tori.fi-palvelun johtaja Jenni Tuomisto.
Nevalainen kertoo, että Matkahuollon tekemässä kyselyssä kaksi kolmesta suomalaisesta ilmoitti vastaanottaneensa joskus lahjoja, jotka eivät miellyttäneet.
– Näistä kaikkein tyypillisimpiä epämiellyttäviä lahjoja olivat muun muassa vaatteet, kengät ja erilaiset sisustustuotteet, jotka eivät olleet omaan makuun mieluisia.
Pehmeissä paketissa pettymyksen voi tuottaa esimerkiksi koko, väri tai vaatteen tyyli.
Lue myös: Jos ostit joululahjat täältä, vastaanottaja todennäköisesti pettyy
Torikauppa käyntiin jo aattoiltana
Tuomisto kertoo, että heti kuuden jälkeen jouluaattoiltana Tori.fin käyttäjämäärä lähtee kasvamaan.
– Se on vilkkaimmillaan kello yhdeksältä illalla, hän kertoo.
Tori.fissä tarkasteltiin viime vuoden pohjalta, mitä jouluaattoiltana ja välipäivinä tuli myyntiin ja näissä tuotteissa korostuivat vaatteet ja asusteet. Lisäksi tuli myyntiin runsaasti sisustus- ja keittiötavaraa, urheilu- ja vapaa-ajan varusteita ja leluja.
Lue myös: "Temutatko" joululahjat? Vakuutusyhtiö varoittaa vakavista vaaratilanteista
Älä heitä käyttökelpoista tavaraa roskiin
Nevalainen kertoo, että Matkahuollon tutkimuksessa lähes puolet ilmoitti säilyttävänsä epätoivotun lahjan kaapin perukoilla
– Ehkä pahimmassa tapauksessa esimerkiksi koriste-esine otetaan esille sinä päivänä, kun lahjan antaja tulee käymään ja laitetaan sitten takaisin kaappiin.
Hieman yli kymmenen prosenttia vastaajista ilmoitti heittävänsä pettymyslahjan käyttämättömänä roskakoriin. Sekä Nevalainen että Tuomisto suosittelevat ehdottomasti pistämään epätoivon lahjan mieluummin myyntiin tai antamaan sen pois. Parempi on etsiä lahjalle mieluummin uusi käyttäjä kuin heittää käyttökelpoinen esine roskiin.