Kauhisteletko nousseita hintoja? Näin paljon kampaamo- ja korvakoruyrittäjille jää käteen maksamastasi summasta

Yleinen hintojen nousu ja 1.syyskuuta 25,5 prosenttiin noussut yleinen arvonlisäverokanta on saanut monet suomalaiset tarkkailemaan ostosten ja palvelujen hintoja. Harva kuitenkaan hahmottaa, mitä pienyrittäjälle palvelun tai myydyn tuotteen hinnasta lopulta jää käteen.

Koruyrittäjä Regina Nieminen kohahdutti sosiaalisessa mediassa, kun teki yrityksensä Instagram-tilille päivityksen, jossa avasi, paljonko hänelle jää pienyrittäjänä käteen yhdestä myydystä korvakoruparista.

Yllättävän moni kuluttaja elää harhaluulossa, että yrittäjä saa ison osan myymänsä tuotteen tai palvelun hinnasta. Siinä missä palkkatyössä käyvät maksavat veroja, maksaa yrittäjä tuplasti enemmän veroja ja paljon vielä muita kuluja päälle, Nieminen painottaa.

40 euron myyntihinnasta alle puolet yrittäjän rahapussiin

Nieminen perusti yrityksensä tammikuussa ja on hilannut korvakorujen hintoja ylös pikkuhiljaa. 

Tällä hetkellä hänen käsityönään valmistamansa korut maksavat noin 17–46 euroa parista riippuen.

Jos korvakoruparin hinta on 40 euroa, jää siitä Niemiselle käteen noin 15 euroa.

Alla olevasta taulukosta näet, mihin loppuosa myyntihinnasta kuluu

ALV 25,5 % 8,13 €

 

OP kevytyrittäjän palvelumaksu 5 % 2 €

 

Ennakkoverot 19 % 6,05 €

 

Materiaali- ja pakkauskustannukset reilut 4 €

 

Verkkokaupan maksupalvelutarjoaja 0,5 euroa + 3,25 % / ostotapahtuma 1,55 €

Lisäksi jokaisesta koruparin hinnasta vähennetään vielä YEL eli yrittäjien lakisääteinen eläkevakuutus ja muita juoksevia kuluja. Jos korut myydään jälleenmyyjän kautta, vie se myyntihinnasta vielä 20–40 prosenttia.

Kun Nieminen avasi korujensa hintarakennetta, toivat useat ihmiset sosiaalisessa mediassa esille, ettei yrittäjyydessä ole mitään järkeä.

Minulla olisi ajallisesti mahdollisuus valmistaa enemmänkin koruja ja näin ollen tienata enemmän, mutta vapaa-aika on minulle tärkeämpää.

Nieminen ihmettelee, miksi monilla tuntuu olevan ajatus siitä, että yrittäjäksi ryhdytään rahankiilto silmissä.

Itselläni motiivina oli vapaat työajat, mieluinen arki ja intohimotyö. Rahaa arvokkaampi asia on elämäntyyli, jonka yrittäjyys minulle mahdollistaa. Minulle riittää, että saan koruillani maksettua laskuni.

Rahan arvossa merkittävä muutos

Anamari Brooks on luonnonkiharoihin erikoistunut kampaamoyrittäjä. Hiljattain Brooks havahtui siihen, ettei ole nostanut tarjoamiensa palvelujen hintoja kahteen vuoteen, vaikka kulut ovat nousseet merkittävästi. 

Rahanarvo on muuttunut merkittävästi parin viime vuoden aikana, enkä ole reagoinut asiaan palveluhinnoissani.

Jos vuonna 2021 hiusten muotoon leikkaus sisältäen pesun ja muotoilun maksoi 100 euroa, pitäisi sen nyt maksaa jo noin 114 euroa. Sen verran inflaatio on muuttanut rahanarvoa.

Brooks perustaa laskelmansa Tilastokeskuksen rahanarvonmuuntimeen, jolla voi laskea, minkä arvoinen tietyn vuoden rahamäärä on eri vuosina.

Muuntimen mukaan vuoden 2021 sata euroa oli vuonna 2023 113,82 euroa. Toisin sanoen sadalla eurolla ei saa enää yhtä paljon kuluja katetuksi kuin vielä vuonna 2021 sai.

Rahaa ei jää käyttöön yhtä paljon kuin aiemmin, vaikka sitä tulee koko ajan ja vaikka teen yhtä paljon tai jopa enemmän töitä kuin muutama vuosi takaperin.

Jos hintoja ei nosta, maksaa yrittäjä verokorotuksen omasta pussistaan

Brooks huomauttaa, ettei 1,5 prosentin arvonlisäveron korotus todellisuudessa ole kovinkaan suuri, mutta jos yrittäjä ei ole nostanut hintojaan viime vuosina, alkaa hän jäädä jo miinukselle.

1,5 prosentin verokorotus tarkoittaa senttejä tai euroja kokonaissummasta, mutta jos yleiseen kulujen ja hintojen nousuun ei ole reagoinut vielä, maksaa pienyrittäjä ne sentit tai eurot nyt omasta pussistaan.

Näin on käytännössä käynyt Brooksin yrityksessä, kun varausjärjestelmä muutti automaattisesti ALVin 24 prosentista 25,5 prosenttiin, mutta yrityksen tarjoamat palvelut ovat edelleen samalla hintatasolla kuin ennen inflaatiota.

Vaikka yhdestä 100 euron hiustenleikkuusta menetän vain 1,5 euroa, tarkoittaa se päivässä jo noin viittä euroa, viikossa 25 euroa.

Kuukausi- ja vuositasolla puhutaankin jo merkittävistä summista.

Siksi pienyrittäjän on nostettava hintojaan ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin nostavat.

Tämän verran 100 euron hiustenleikkuusta jää yrittäjälle

100 euron muodonmuutos leikkaus sisältää hiusten pesun ja muotoilun.

Yhden asiakkaan päähän saattaa mennä seitsemää eri hiustuotetta, jotka ovat kalliita erikoistuotteita. Niistä en velota erikseen, vaan se kuuluu palvelun hintaan jo valmiiksi, Brooks kertoo.

Sadan euron hiustenleikkuusta jää Brooksille kaikkien kiinteiden ja juoksevien kulujen jälkeen käteen 43,25 euroa. Työaikaa palveluun kuluu noin kaksi tuntia.

Alla olevasta taulukosta näet, mihin loppuosa palvelun hinnasta kuluu

ALV 25,5 % 20,32 €

Kiinteät kulut 31,25 € 

Muut kulut, kuten hiustenhoitotuotteet 5,18 €

Brooksin yrityksen kiinteät kulut ovat kuukausittain yhteensä 2 535 euroa. Yllä olevaan taulukkoon on laskettu, kuinka paljon kiinteät kulut olisivat laskettuna kahden tunnin työstä veloitettavasta summasta, jos töitä tekee 20 päivää kuukaudessa ja 8 tuntia päivässä.

2 535 euron kiinteiden kulujen summaan on laskettu mukaan YEL, liiketilan vuokra- ja vesimaksu, sähkö- ja internetlasku, puhelinliittymä, maksupääte- ja kassajärjestelmäkulut, musiikkiluvat, liiketilan siivous, sekä varausjärjestelmän kulut.

Näiden lisäksi lisäkuluja aiheuttavat hiusten pesuun ja muotoiluun käytettävät tuotteet, kahvitarjoilu, käynti- ja lahjakorttikulut, ikkunanpesu ja kausittaiset liiketilan somistukset.

Brooks nostaa hintojaan heti, Nieminen brändin tunnettuuden noustessa

Sekä Brooks että Nieminen aikovat nostaa hintojaan, jotta tehdystä työstä jäisi enemmän rahaa henkilökohtaisten kulujen kattamiseen.

En usko, että se näkyy paljon asiakasmäärissäni. Tietenkin osa reagoi hintojen nousuun, mutta totuus on, että vain jatkamalla kulutusta saamme pidettyä valtion pystyssä, Brooks pohtii.

Brooks itse on jatkanut hintojen noususta huolimatta useiden kauneuspalvelujen käyttöä. Sen sijaan hän on vähentänyt esimerkiksi vaatteiden ostamista.

Rebella-korut
Regina Nieminen tekee myymiensä korvakorujen osatkin usein alusta alkaen itse tai etsii osia kirpputoreilta. Useat koruyrittäjät tilaavat palat tehtaalta ja kokoavat korut käsin.

Nieminen kertoo, että useat toiset koruyrittäjät ovat laittaneet hänelle viestiä siitä, että hän voisi pyytää koruistaan korkeampaa hintaa.

Olen hakenut sopivaa hintahaarukkaa. Kyllähän se, ettei minulla tällä hetkellä jää varastoon yhtään koruja kovan kysynnän vuoksi, kertoo hinnoissa olevan nostamisen varaa.

Niemisen mukaan toiset yrittäjät ovat neuvoneet, että oikea hinta omalle tuotteelle on löytynyt, kun tuotteet edelleen menevät kaupaksi, mutta jotain jää myös varastoon.

"Valmiita maksamaan tuotteesta, ei ajasta"

Vaikka Niemisen valmistamat korvakorut ovat kalleimmillaankin noin 46 euroa, on hän saanut kuluttajilta myös negatiivisia kommentteja hinnoista.

–  Kommenteista huomaa, ettei käsityötä kohtaan löydy arvostusta. Ihmiset ovat valmiita maksamaan tuotteesta, mutta ei sen valmistukseen käytetystä ajasta.

Valmistan korvakorun osat alusta saakka itse ja joskus esimerkiksi kerään luonnosta kukkia ja kuivatan niitä koruihini. Toivoisin, että käsityötä itsessään arvostettaisiin. Yksi korupari on vaatinut useita työvaiheita.

Lue myös:

    Uusimmat