Studio55.fi-ohjelmassa vierailleen taiteilijaprofessori Jukka Linkola kertoo kapellimestarin työn teatterissa kehittäneen säveltäjäprofiilia.
Taiteilijaprofessori Jukka Linkola kertoo kapellimestarin pestin Helsingin Kaupunginteatterissa vuosina 1979-1992 olleen varsinainen korkeakoulu.
– Siihen aikaan ei voinut opiskella mitään näyttämömusiikkiin liittyvää asiaa. Ei voinut opiskella teatterin teknisiä asioita, eikä oikeastaan musikaaliin liittyviä asioita. Kaupunginteatteri oli opettavaista.
Pianistina, orkesterinjohtajana sekä säveltäjänä ansioitunut Linkola kertoo draamaan tutustumisen auttaneen säveltäjäprofiilin löytymistä sekä oman minän kehittymistä.
– Sitä paitsi se oli sitä oikeaa duunia, sitä tehtiin, väännettiin, harjoiteltiin. Muistan että Catsiinkin pidin 90 lauluharjoitusta. Silloin kapellimestari piti itse ne lauluharjoitukset.
– Meillä oli hauskaa ja välillä oli rankkaa, mutta se koko porukka puhalsi yhteen hiileen. Jorma Uotinen ohjasi ja saatiin hieno lopputulos. Teimme vaativan, ison Cats-musikaalin, ensimmäisen Andrew Lloyd Webberin musikaalin Suomessa.
Taiteilijaprofessuuri suuri kunnia
Vuonna 2011 Linkolalle myönnetty taiteilijaprofessuuri merkitsee säveltäjälle paljon.
– Se on äärettömän suuri kunnia, että saa valtiolta oikeuden tällaiseen titteliin. Se on säveltäjän työlle, näiden isojen teosten tekemiselle suuri apu, sillä on se 10-vuotinen taiteilijaprofessuuriapuraha. Se mahdollistaa pitkäjänteisen, niin sanotun partituurimusiikin säveltämisen.
Linkola täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Linkolalla on neljä konserttia kevään aikana Helsingin Malmitalolla. Ensimmäisessä konsertissa Linkolan kanssa esiintyy Jukka Perko, toisessa Susanna Haavisto ja Eija Ahvo, kolmannessa Johanna Försti ja neljännessä Ulla Tapaninen ja Nasevat Kurtut -yhtye.
Miten Jukka Linkolan ura alkoi? Kuinka Linkola kertoo sävellysprosessin etenevän? Katso koko haastattelu!