Junan katolle noussut kuoli välittömästi – "Kiipeämisestä seuraa lähes aina hengenlähtö"

Juna päärautatieasemalla
Junan katolle nuossut ihminen kuoli saatuaan valokaaresta voimakkaan sähköiskun Helsingin ratapihalla. Kuvituskuvaa.Lehtikuva
Julkaistu 26.12.2015 14:26

MTV UUTISET – STT

Palavan junan sammutusoperaatio Helsingin ratapihalla kesti pari tuntia. Tulipalon laukaisi junan katolle noussut ihminen, joka kuoli saamaansa sähköiskuun. 

Junan katolle nuossut ihminen kuoli saatuaan valokaaresta voimakkaan sähköiskun Helsingin ratapihalla. Pelastuslaitoksen mukaan uhri kuoli välittömästi. 

Valokaaren aiheuttama tulipalo levisi myös pysäköitynä olleen junan katon laitteistoihin. Pelastuslaitoksen onnistui rajata palo junan katolle.

Pelastuslaitos sai hälytyksen Helsingin ratapihalle kello 4.22. Sammutusoperaatio vei noin kaksi tuntia, sillä turmajuna oli maadoitettava ja rata-alueelta katkaistava joksikin aikaa virrat.

Pelastustehtävän takia kaksi paikallisjunavuoroa Helsinki-Vantaan lentoaseman suuntaan peruttiin, mutta nyt raideliikenne toimii normaalisti.

Turmajunassa ei ollut onnettomuuden sattuessa vielä matkustajia. Poliisi tutkii, miten henkilö päätyi junan katolle. 

"Valokaaresta selviäminen on aina ihme"

VR:n viestintäasiantuntija Sanna Keränen muistuttaa, että junan vaunujen katolle kiipeäminen on aina hengenvaarallista.

Vaara aiheutuu rautateiden yläpuolella olevasta ajolangasta, joka on kaikilla sähköistetyillä rataosilla. Sähkörataverkon ajolangassa on 25 000 voltin suurjännite. 

– Se on 100 kertaa voimakkaampaa kuin kodin pistorasiassa, Keränen sanoo.

Jännite on ajolangassa koko ajan sama, oli juna langan alla tai ei. Ajolangat ovat kuitenkin sijoitettu niin korkealle, että ne eivät aiheuta vaaraa, jos niiden ali kävelee normaalisti.

Muutaman metrin etäisyys ajolangasta voi kuitenkin jo aiheuttaa vaaran, sillä ajolankojen jännite on sen verran suuri, että se voi loikata valokaarena korkeintaan kahden metrin päähän. Valokaaren lämpötila saattaa olla jopa 5 000 astetta.

Keränen arvioi, että junien katoille kiivetään luvattomasti muutaman kerran vuodessa. Kiipeämisestä seuraa lähes aina hengenlähtö.

– Jos valokaaren saa, on aina ihme, jos siitä selviää hengissä. Vakavasti loukkaantuu kuitenkin aina, Keränen sanoo.  

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa