Porvoon Emäsalossa alkava kesä on tuonut harmia mukanaan. Asukkaita närkästyttävät saaren mutkaisia teitä kaahailevat autoilijat ja motoristit.
Kuin Le Mansin rata. Näin kuvaillaan Porvoon edustalla sijaitsevan idyllisen Emäsalon saaren poikki kulkevaa asfaltoitua tietä.
Kieltämättä sitä ajaessa herää ajatus, että innokkaimmilla saattaa kaasujalka olla herkässä, kun menopeli rullaa keskellä kauniita merimaisemia.
Jo saarelle saavuttaessa Emäsalon sillalla näkyy voimakkaita renkaanjälkiä, jotka osoittavat mitä eriskummallisimpiin suuntiin. Saaren läpi ajetaan talojen keskeltä, ja kyläraitin varrella vilahtelevat lapsista varoittavat liikennemerkit.
Saaren päässä sijaitsevalla luotsiasemalla odottaa saaren asukas, paikallinen kalastaja Mikael Lindfors. Hänellä, kuten monella muullakin saaren asukkaalla, on huoli.
Vaaratilanteita syntyy liukuhihnalta kaahailijoiden vetäessä mutkia suoriksi. Omalla kaistalla ei meinata pysyä, kun kaasua päästellään yli sallittujen nopeuksien.
Viimeksi sunnuntaina Emäsalon tiellä nähtiin vaaratilanne. Tietä kaahaillut auto suistui tieltä ja heitti kuperkeikan katolleen.
– Oli onni onnettomuudessa, ettei tullut mustia autoja hakemaan, Lindfors sanoo.
Poliisi kehottaa tekemään ilmoituksia
Lindforsin mukaan saaren asukkaiden mielestä valvontaa tiellä pitäisi lisätä. Hän keskustelee asiasta haastatteluun saapuneen Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen komisarion Olavi Merihaaran kanssa.
Merihaara sanoo, että poliisi kyllä reagoi aina, kun heille asti tietoa tulee. Komisarion mukaan poliisi kehottaakin ihmisiä tekemään kaahailusta ja siitä syntyneistä vaaratilanteista hätäkeskusilmoituksia.
Hätäkeskusilmoitusten lisäksi on toinenkin keino saada asiaan muutoksia. Liikennevalvontapyynnöillä poliisille voi ilmoittaa yleisesti tapahtuvista kaahailuista, jotka eivät kuitenkaan ylitä hätäkeskussoiton kynnystä.
Liikennevalvontapyynnöillä poliisi saa tietoa, jota muuten ei välttämättä heille asti kantautuisi. Se on Merihaaran mukaan tärkeää, jotta resursseja voidaan kohdentaa oikein.
– Vaikka olemmekin aika päteviä, niin ajatuksenlukijoina olemme vielä aika huonoja, Merihaara lohkaisee.
Ilmoitusten määrällä on suuri vaikutus poliisin määrärahoihin, jotka perustellaan tilastojen perustella. Jos ilmoitusta ei tehdä, tieto ei koskaan saavuta päättäjiä.
– Ei aprikoida, kerkeääkö poliisi paikalle ja jätetään siksi ilmoitus tekemättä, vaan ilmoitetaan, Merihaara painottaa.
Suljettuja teitä ja nopeuskisoja
Merihaaran mukaan Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen vastuualue on laaja ja monipuolinen. Vaikka Emäsalossa tai muualla käytäisiinkin näyttäytymässä, kaikkialla ei voida olla yhtä aikaa.
– Tiedonkulkua pitäisi lisätä. Pyrimme kohdentamaan valvontaa sen todellisen tarpeen mukaan, Merihaara kertoo.
Kaahailu ei ole rajautunut ainoastaan pieniin kiihdyttelyihin. Joissain paikoissa teitä on jopa suljettu laittomasti, jotta on päästy järjestämään nopeuskisoja. Merihaaran mukaan ilmiö on huolestuttava.
Hänen mukaansa tällaista toimintaa ei ole kuitenkaan Emäsalosta kantautunut poliisin korviin. Ilmoituksia saarelaisilta virkavallalle kuitenkin aika ajoin tulee.
Vilkkaalla ulkoilusaarella asuva Lindfors on lähestulkoon varma, että jossain vaiheessa kolahtaa. Nykymeno ei hänen mukaansa voi jatkua.
Mahdollisia liikennevalvontapyyntöjä varten saat yhteyden oman alueesi poliisilaitokseen osoitteesta poliisi.fi.