Raskaiden ajoneuvojen ulosajot ovat muodostuneet päivittäiseksi ongelmaksi valtatiellä 21. Tien katkeaminen aiheuttaa pahimmillaan tuntikausien odottelun.
Valtatie 21 eli Neljän tuulen tie on 466 kilometriä pitkä valtatie, joka johtaa Torniosta Muonion kautta Norjan rajalle Kilpisjärvelle. Kaksikaistainen tie ei ole erityisen ruuhkainen, mutta kapeutensa ja mäkisyytensä vuoksi sitä pidetään haastavana erityisesti raskaan liikenteen kannalta. Ojassa makaavat tai tiellä poikittain olevat rekat ovatkin hyvin yleinen näky valtatien varrella.
Paikalliset ja muut tietä aktiivisesti käyttävät ovat jo täysin kyllästyneitä jatkuviin seisauksiin, jotka aiheutuvat raskaiden ajoneuvojen nosto-operaatioista. Yksittäisen rekan kaatuminen on johtanut ääritapauksissa siihen, että työ- tai koulupäivä on pitänyt jättää väliin, sillä ajoneuvon nostamisessa voi kestää tunteja.
Puskaradio tiedottaa
Raskaan liikenteen ongelmat VT 21:llä ovat poikineet myös aktiivisen Facebook-ryhmän, jossa autoilijat jakavat tietoa ja valokuvia tien päältä. Alla muutamia poimintoja Rekat ravissa -ryhmän kirjoituksista.
Maanantai, klo 7.17: Taas yksi lisää! Pohjoiseen menevä rekka jumissa Nautivaaran rinteessä. Läpi pääsee sekä henk.autot että rekat. Etelään menevä kaista vapaa! Menossa kohti Kilpistä, saas nähdä päästäänkö tällä kertaa perille asti!?
Tiistai, klo 8.05: Rekka ojassa Kuttasen Palovaarassa. Rekkaa nostetaan ojasta, täällä me istumme ja odotamme koska matka jatkuu ja pääsis töihin.
Tiistai, klo 9.43: Pitäis kohtapuoleen suunnata Muoniosta Karesuvantoon! Jokohan tie on auki?
Tällaiset ilmoitukset ovat ryhmässä käytännössä päivittäisiä. Toisina päivinä ilmoituksia uusista tukoksista tulee useita.
Keskusteluissa annetaan myös kovaa kritiikkiä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille sekä muille päättäjille, joiden uskotaan olevan tietoisia valtatie 21:n ongelmista. Liikennevirasto työstää parhaillaan valtatie 21:llä Aurora-hankettaan, johon kuuluu tien liikenneturvallisuuden parantamisen lisäksi myös sen muuttaminen paremmin autonomisille autoille sopivaksi.
Tietä käyttävien paikallisten mukaan itse tien kunnossa ei ole vikaa, mutta raskaiden ajoneuvojen renkaissa sitäkin enemmän. Myös raskasta liikennettä koskeva talvirengaspakko alkaa vasta perjantaina, mutta olosuhteet ovat olleet VT 21:llä jo pitkään talviset. Paikallisilta ei liikene ymmärrystä myöskään robottiautoprojekteille – ainakaan, jos liikenteen jatkuvaan takkuiluun ei ensin puututa.
Ylen haastattelema karesuvantolainen Minna Juuso oli ajamassa tänä aamuna yövuoron jälkeen kohti kotiaan, kun matka katkesi tuttuun tapaan; rekka oli ajanut ojaan. Ajoneuvojen nostamisen odotteluun hän on kuitenkin jo tottunut – pahinta on huoli omasta ja läheisten turvallisuudesta.
– Minulla on semmonen tunne, että meistä ei kukaan välitä. On aivan sama, miten me ollaan täällä, muutama kymmenen ihmistä. Mutta jos tämä tapahtuisi Etelä-Suomessa, siihen olisi puututtu jo aikaa sitten, Juuso kertoi Ylelle.
Samanlaisia ajatuksia on herännyt myös Facebook-ryhmän keskustelijoilla.
– Tuntuu että koko käsivarsi / VT 21 on unohdettu ja jätetty oman onnensa nojaan, missään ei oikein oteta isommasti kantaa, ei puhuta, aivan kuin odotetaan jotakin.
– Vielä ei ole rysähtänyt tarpeeksi pahasti. Kaukana se ei ole, kun tuota menoa olen seurannut ryhmässä. Sitten rahaa löytyy, kun ihmisiä kuolee. Raaseporin jälkeen ylikäytävä sulkeutu. Pannaanko VT21 kiinni vai löytyykö parempi ratkaisu.
***
7:08