Lentokoneen miehistön sisäänpääsyä ohjaamoon ei MTV:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan voida estää vahingossa. New York Timesin lähteen mukaan Alppien lentoturmakoneen lentäjä oli ohjaamon ulkopuolella, eikä yrityksistään huolimatta päässyt takaisin ohjaamoon.
Lentokoneen lentäjä oli ensin koputtanut lentokoneen oveen ja myöhemmin pyrkinyt sisälle väkivalloin. Ohjaamosta ei tänä aikana kuulunut ääniä. Asia selviää ohjaamon ääninauhasta, josta New York Timesille kertoi tutkinnassa mukana oleva sotilasviranomaislähde.
Oheisella YouTube-videolla esitellään, miten Airbus A320-oven lukitseminen ja avaaminen toimii.
Suomen Lentäjäliiton turvatoimikunnan jäsen Hannu Korhonen kertoo, että lentokoneisiin asennettiin turvaovi syyskuun 2001 terrori-iskujen jälkeen estämään väkivaltainen ohjaamon tunkeutuminen. Tämän vuoksi luotiin erilaisia käytäntöjä mahdollistamaan miehistön liikkuminen ohjaamon ja muun koneen välillä.
150 sai surmansa
Germanwings-yhtiön kone putosi Alpeille tiistaina. Koneessa oli 144 matkustajaa ja 6 miehistön jäsentä, jotka kaikki menehtyivät. Turman syytä ei vielä tiedetä. Kone laskeutui kahdeksan minuutin ajan ennen törmäämistään vuoreen.
Korhosen mukaan vaikuttaa siltä, että ohjaamossa ollut toinen lentäjä oli tapahtumien aikana toimintakyvyttömänä. Tällaista tilannetta varten koneessa on järjestelmä, jolla miehistö pääsee tarvittaessa ohjaamoon.
Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu kertoi Helsingin Sanomille, että miehistö voi yrittää suljetun turvaoven avaamista vain kerran, minkä jälkeen sitä ei enää saa auki.
”Lentäjä ei vahingossa estä ohjaamoon pääsyä”
Turvaoven sulkemista ja avaamista säädellään ohjaamosta käsin. Lentäjä voi myös valita, ettei turvaovea saa auki edes toinen miehistön edustaja.
Henttu pitää väitteitä oven lukitsemisesta miehistöltä rankkoina.
– Täydellistä lukitsemista ei lentäjä vahingossa valitse, hän kommentoi MTV Uutisille.
Paineongelma ei lukitse ovea
Henttu kertoo STT:lle pitävänsä todennäköisenä sitä, että toinen Germanwings-yhtiön turmakoneen lentäjistä on lähtenyt ohjaamosta vessaan, mikäli New York Timesin tiedot pitävät paikkansa.
– Meillä (Euroopassa) on yhteiset kaupallista ilmakuljetusta koskevat pelisäännöt. Poistuminen ohjaamosta on mahdollista fyysisten tarpeiden vuoksi. Vessaan lähteminen on keskeinen syy, miksi ohjaamosta poistuttaisiin.
Henttu ei pidä mahdollisena sitä, että ovi olisi lukkiutunut esimerkiksi koneen ohjaamon ikkunan rikkoutumisen ja ilmanpaineen laskemisen takia.
– Ovessa on myös paineentasausventtiili eli oven suunnittelussa on huomioitu mahdollinen matkustamon ja ohjaamon välinen paine-ero.
Monta epätodennäköistä tapahtumaa päällekkäin
Lentäjäliiton Hannu Korhosen mukaan tekninen ongelma on mahdollinen, mutta pitää skenaariota hyvin epätodennäköisenä.
– Jo tieto siitä, että ovi olisi ollut kiinni ja lentäjä jumissa sen ulkopuolella on hälyttävä. Tässä on monta epätodennäköisiä tapahtumaa päällekkäin, hän kommentoi.
Monessa yhtiössä käytäntö, ettei ohjaamossa ole koskaan vain yhtä miehistön jäsentä. Korhonen ei ole tietoinen, millainen Germanwingsillä on käytössä.