Espanjasta Helsinkiin matkalla olevissa lentokoneissa oli hiljattain kaksi kuolemantapausta.
Toinen matkustaja kuoli Finnairin lennolla torstaina Malagasta Helsinkiin ja toinen menehtyi perjantaina Jet Time -lentoyhtiön lennolla Gran Canarialta Helsinkiin.
Lue myös: Matkustaja kuoli TUI:n lomalennolla Gran Canarialta Helsinkiin
Tärkein toimenpide, jos matkustaja saa sairauskohtauksen kesken lennon tai koneessa havaitaan eloton matkustaja, on koneen kääntäminen lähimmälle mahdolliselle lentokentälle matkustajan toimittamiseksi sairaalaan. Edellä mainituissa tapauksissa molemmat koneet tekivät välilaskun, toinen Madridiin ja toinen Lissaboniin. Aina välilasku ei ole mahdollinen, jos kone lentää esimerkiksi valtameren yllä.
Lue myös: Matkustaja kuoli Finnairin lennolla Malagasta Helsinkiin
Mutta mitä käytännössä tapahtuu, jos käy niin ikävästi, että lennolla joudutaan kohtaamaan kuolema?
Elvytetään puoli tuntia
Kriittisessä tilanteessa matkustamohenkilökunta aloittaa elvytyksen välittömästi. Elvytystä pitää sääntöjen mukaan jatkaa yhtäjaksoisesti ainakin puoli tuntia. Koska matkustamohenkilökunta ei kuulu lääketieteen ammattilaisiin, sillä ei ole oikeutta julistaa matkustaja kuolleeksi.
Matkustamohenkilökunnalla on käytössään elvytystä varten AED-defibrillaattori sekä tavanomaista laajempi ensiapulaukku, jonka sisällön käytöstä lentoemännät ja stuertit saavat apua puhelimen päässä päivystäviltä asiantuntijoilta. Lennolla otetaan vastaan myös fyysistä apua, jos matkustajien joukosta löytyy lääkäreitä tai sairaanhoitajia.
Mikäli matkustaja elvytyksestä huolimatta menehtyy, se asetetaan yleensä turistiluokan penkkiriville makaamaan tai business-luokan makuuasentoon taittuvalle istuinpaikalle. Lentokoneissa ei pääsääntöisesti ole varsinaisia säilytyspaikkoja ruumiita varten, vaan ruumis peitetään viltillä tai se asetetaan mahdollisesti tarjolla olevaan ruumispussiin. Vessaan vainajaa ei laiteta kunnioitussyistä ja myös sen vuoksi, että kuolonkankeaa ruumista on erittäin vaikea liikuttaa.
Vaikka kuolemat yläilmoissa eivät ole kovin yleisiä, matkustamohenkilökunta ja lentäjät on koulutettu sellaisten tilanteiden varalle.
Lähteet: Rantapallo, Flyertalk.com ja News.com