Epäselvä lentokonemiehistön sisäinen viestintä johti yllättävään putoamisonnettomuuteen pari vuotta sitten. Lentoemäntä Jaana Hiirula kertoo nyt kohtalokkaista hetkistä ja toipumisestaan MTV Uutisille.
Vuonna 1989 lentoemäntänä työskentelyn aloittanut Jaana Hiirula joutui vakavaan onnettomuuteen Helsinki-Vantaan lentoasemalla 13. tammikuuta 2020. Oli maanantaiaamu ja kello noin seitsemän aamulla. Oulusta laskeutunut Finnairin Airbus A320 -lentokone oli tyhjennetty matkustajista koneen peräosasta linja-autoon.
Linja-auto ei kuitenkaan lähtenyt heti liikkeelle kohti terminaalia, koska se jäi odottamaan lähellä rullannutta toista lentokonetta. Bussikuski oli jo saanut koneesta lähtömerkin, mutta tästä syntyi epätietoisuutta lentokoneen miehistön jäsenten kesken.
Hiirula lähti selvittämään tilannetta lentokoneen takaosaan. Hän siirtyi ulos koneesta porrasauton tasanteelle näyttääkseen peukalolla ok-merkkiä bussikuskille. Hiirula kuitenkin tajusi samalla hetkellä, että hänen ei enää pitäisi mennä kyseiseen paikkaan, sillä porrasauto saattaisi lähteä liikkeelle minä hetkenä hyvänsä.
Hiirula teki nopean päätöksen juosta portaat alas.
– Juoksin portaita alas yrittäen nähdä jonkun ihmisen, joka voisi kertoa porraskuljettajalle minun olevan siellä. Mutta koska en nähnyt ketään eikä kukaan nähnyt minua aamuhämärässä, hätäännyin.
Lue myös: Otkes käynnisti varsinaisen tutkinnan Helsinki-Vantaan viimeviikkoisesta vaaratilanteesta
Hiirula päätti juosta nopeasti ylöspäin portaita ehtiäkseen koneeseen takaisin. Sitten se tapahtui.
– Olin astumassa koneeseen takaisin porrastasanteelta. Tunsin, että jalat lähtevät alta porrasauton lähtiessä liikkeelle. Muistan ajatelleeni, että "apua".
Hiirula syöksyi päistikkaa 3,5 metriä asfalttiin. Hän ei muista putoamisesta mitään.
– Heräsin maasta ja kuulin ihmisääniä. Oli kylmä ja vaikea hengittää. Mietin, kuolenko minä. Ensimmäisenä ajattelin lapsiani.
Putoamisen myötä Hiirulalta murtui solisluu ja katkesi kylkiluita. Onnettomuus järkytti alan ihmisiä.
– Putoamisonnettomuus järkytti syvästi alaa ja herätti huolestuneisuutta. Olihan se ennenkuulumatonta, sanoo Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Marianne Arteva.
Takaisin työelämään toipuneena
Lentoemäntä Jaana Hiirula on toipunut vammoistaan. Nyt hän on palaamassa työelämään korona-ajan lomautusten jälkeen. Kehuja satelee muun muassa Finnairin työterveyshuollolle ja kollegoiden antamalle tuelle.
– Ensimmäinen lento on 1. tammikuuta Malagaan. Parin päivän päästä siitä Los Angelesiin. Jännittää tietenkin, sanoo Hiirula hymyillen.
Onnettomuustutkintakeskus antoi onnettomuuden jälkeen Finnairille suosituksia matkustamomiehistön vastuualueiden ja tehtävien määrittelystä. Samalla suositeltiin varmistamaan, että matkustamomiehistö koulutetaan ja ohjeistetaan ylläpitämään yhtenäistä tilannetietoisuutta. Myös eri työntekijäryhmiä ja alihankkijoita koskevat ohjeet ja terminologia toivottiin yhdenmukaistettavaksi.
MTV Uutiset kysyi Finnairista, miten Onnettomuuskeskuksen 18.10.2020 antamiin suosituksiin parin vuoden takaisesta putoamisonnettomuudesta on reagoitu. Finnairin antaman sähköpostivastauksen mukaan turvallisuudesta huolehtiminen on tärkeä osa työkulttuuria.
– Kyseiseen tapaturmaan liittyen olemme päivittäneet ohjeistusta lentokoneen oven avaamisesta ja huomioineet sen myös matkustamohenkilökunnan koulutuksessa. Olemme myös päivittäneet miehistön jäsenten välistä viestintäkäytäntöä ovien sulkemistilanteessa. Lisäksi olemme yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa parantaneet porrasautojen näkyvyyttä, kun ne on pysäköity lentokoneen viereen.
Finnairin mukaan näillä toimilla on pyritty varmistamaan, ettei samantapainen tilanne toistuisi.
OTKES: Porrasauton ja lentokoneen väliin saattaa jäädä 15 senttiä
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan vuosien 2015–2020 aikana Suomessa on tapahtunut noin 50 poikkeamaa, jotka liittyivät lentokoneen oven toimintaan, porrasautoon tai matkustajasiltaan.
Suurin osa tapauksista oli ilmailuonnettomuuksien erikoistutkija Juho Posion mukaan lieviä.
– Esimerkiksi sellaisia, että matkustaja oli liukastunut kävellessään portaita. Mutta oli siellä myös sellaisia tapauksia, että porrasauto oli pysäköity hieman liian kauas lentokoneen rungosta. Silloin porrasauton ja lentokoneen väliin oli jäänyt jopa 15 sentin kolo.
– Pahimmassa tapauksessa ihminen astuu harhaan ja jalka lipeää kolosta. Tällaisia oli joitakin sattunut, kertoo Posio.
Katso videolta, kuinka lentoemäntä Hiirula kuvailee onnettomuutta.