Kahden keskikastin tallin – Racing Pointin ja aiemmin Toro Rossona tunnettu AlphaTaurin – suorituskykyä seurataan pian alkavan F1-kauden alkutaipaleella poikkeuksellisen tarkasti.
Molemmat tallit hyödyntävät kaudella 2020 kaiken vetoavun, mitä ne suinkin kärkitalleilta saavat.
Racing Point tekee tiivistä yhteistyötä Mercedeksen kanssa käyttäessään mestaritallin voimayksiköitä, ja tallin uusi RP20-auto muistuttaa viime vuoden Mercedes W10:tä jopa siinä määrin, että autosta puhutaan suorastaan vanhan Mersun kopiona.
LUE MYÖS: Legendaarinen F1-rata peittyi lumen alle – upea kuva ihastuttaa
Red Bullin omistama AlphaTauri puolestaan hyödyntänee ykköstallin suunnittelu- ja kehitystyötä laajemmin kuin koskaan ennen, eikä tämä voi olla näkymättä siinä, miten AlphaTauri pärjää huipputasaisessa keskikastissa.
Osa lajiväestä suhtautuu tällaiseen tallien väliseen yhteistyöhön hyvinkin kriittisesti. Sen katsotaan vääristävän kilpailua, sillä kaikilla talleilla ei ole mahdollisuutta vastaavaan.
Lisää vettä myllyyn
Keskiviikkona myllyyn virtasi näihin puheisiin liittyen lisää vettä, kun toisen talvitestiviikon ensimmäinen ajopäivä oli saatu päätökseen.
Racing Pointin Sergio Pérez oli yhden kierroksen vauhdissa kolmas, AlphaTaurin Daniil Kvjat ja Pierre Gasly neljäs ja viides, Racing Pointin Lance Strollkin kahdeksas.
Valtaosa talleista ajoi keskiviikkona pitkiä, niin sanottuja kisasimulaatioita, eikä yksittäisillä kierrosajoilla ole näin kovinkaan suurta merkitystä, mutta Racing Pointin ja AlphaTaurin tilanne on tästä huolimatta mielenkiintoinen.
Tallit olivat viime kaudella valmistajien MM-sarjassa sijoilla kuusi ja seitsemän, mutta mikäli niiden uudet autot ovat suorituskyvyltään vähänkin aiempaa lähempänä Mercedestä ja Red Bullia, ne voivat nousta taistelemaan jopa MM-sarjan neljännestä sijasta.
LUE MYÖS: Mitä Ferrari oikein touhuaa? Mercedes-leiristä kantautunut vihjaus sai tallipäällikön puolustuskannalle: ”He tuntuvat tietävän aika hyvin”
Tällaista näkymää ennakoi myös Racing Pointin Sergio Pérezin kommentit uudesta autostaan.
Pérez on ajanut F1:ssä vuodesta 2011 lähtien Sauberilla, McLarenilla ja Racing Pointilla, joka tunnettiin kesään 2018 saakka Force Indiana. 176 GP-startin meksikolaisveteraani sanoo, ettei ole koskaan lähtenyt kauteen niin hyvällä autolla kuin nyt.
– Tämä on kokonaisvaltaisin kaikista. Toivottavasti tämä arvio käy toteen Melbournessa. Ainakin tällä hetkellä auto toimii hyvin. Siinä on hyviä asioita, ja ilmassa on hyviä ennusmerkkejä, mutta meillä on vielä todella paljon tekemistä ennen Melbournea. Toivottavasti pystymme tekemään sen kaiken, Pérez sanoi keskiviikon testiurakkansa päätteeksi.