Red Bull aikoo antaa kakkostiimilleen AlphaTaurille – siis entiselle Toro Rossolle – entistä suuremmat mahdollisuudet kilpailla F1-sarjassa omana tallinaan.
KATSO MYÖS: F1-talli mylläsi autonsa täysin uuteen uskoon – värimaailmassa radikaali muutos
Kaudella 2020 uuden nimen käyttöön ottava tiimi on ollut osana Red Bullin F1-perhettä jo vuodesta 2006 lähtien. Yhtiön moottoriurheilun neuvonantaja Helmut Marko paljasti AlphaTaurin uuden auton julkistustilaisuudessa Itävallan Salzburgissa, että jatkossa asetelma emo- ja tytärtallien välillä muuttuu.
– Se tarkoittaa muutosta ja ylennystä junioritiimistä sisartiimiksi. Kaikki, mikä on sallittua ja mihin meidän kapasiteettimme riittää, menee myös AlphaTaurille, Marko linjaa Motorsport-Magazin-sivustolle.
– Nimenmuutoksen, kaiken julkisuuden sekä markkinointiin menevän rahan myötä vaatimustaso on selvästi kasvanut, Marko perustelee muutosta.
Toro Rosson nimi oli vain italiankielinen väännös Red Bullin nimestä, mikä juonsi juurensa Minardin vanhojen F1-toimintojen päälle Italian Faenzaan ankkuroituneesta tiimistä. Nyt uusi nimi on otettu Red Bullin vaatebrändiltä.
Säännöt rajoittavat autojen monistamista
Red Bull ei kuitenkaan voi suunnitella kahta samanlaista autoa. F1-säännöt kieltävät asiakastiimiltä täysin samanlaisen auton käyttämisen. Sen sijaan AlphaTauri voi vapaasti hyödyntää Red Bullin viime vuoden autoa ja sen jälkeen vähitellen kopioida Red Bullissa tällä kaudella käyttöön otettua aerodynaamista suunnittelua.
– Se täytyy tietysti tehdä aikaviiveellä, koska Red Bullin kehitysvauhdilla meillä riittää itsellämmekin haasteita, varsinkin alkuvaiheessa kautta, Marko linjaa.
– Viive on jossain kolmen ja kuuden kuukauden välillä. Red Bullilla on tapahtunut suurta evoluutiota, ja se voidaan siirtää (AlphaTaurille) kauden puoliväliin mennessä, jos silloinkaan, hän toteaa.
Red Bull esitteli oman kauden 2020 autonsa jo torstaina. Uudessa RB16-autossa keula ja etujousitus olivat kokeneet mullistuksen.
Tallipäällikkö puhuu jo kisavoitosta
AlphaTaurin tallipäällikkö Franz Tost heittää tiimilleen kovan tavoitteen ensi kaudeksi. Historiansa parasta MM-sijoitusta, kuudetta sijaa, viime kaudella sivunnut talli tavoittelee nyt nousua marssijärjestyksessä ylöspäin.
Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin takana McLaren nousi viime kaudella neljänneksi ennen Renault’n tehdastiimiä.
– Odotukset ovat sellaiset, että meidän täytyy olla tällä kaudella viiden parhaan joukossa valmistajien MM-sarjassa, Tost heitti perjantaina.
– Miksi? Koska ensinnäkin automme on osoittanut erittäin hyviä tuloksia tuulitunnelissa. Toiseksi Honda, japanilainen ystävämme (ja moottorivalmistaja), on tehnyt talvikuukausina suurta kehitystä niin suorituskyvyn kuin luotettavuudenkin osalta.
– Kolmanneksi meillä on kaksi hyvää kuljettajaa (Pierre Gasly ja Daniil Kvjat). He näyttivät sen jo viime vuonna. Meiltä jäi puuttumaan vain keskimmäinen palkintokoroke, joten te tiedätte, mitä teidän täytyy tehdä, Tost tokaisi kuskiensa suuntaan tiedotustilaisuudessa.
Kvjat saavutti viime kaudella kolmostilan Saksan GP:ssä, ja Gasly nosti tiimin peräti toiseksi Brasilian yllätyskisassa. Tiimin ainoa palkintosijoitus ennen tätä oli Sebastian Vettelin tarunomainen voitto Italiassa vuonna 2008.