Kesä on tietöiden parasta aikaa koko Suomessa. Pääkaupunkiseudulla tietöiden ja valtavien liikennemäärien yhteensovittaminen ei aina suju niin kuin pitäisi. Ja kun se ei suju, niin lopputuloksena on valtavat ruuhkat.
Tämä huomattiin eilen Kehä III:lla, jonne muodostui jopa kymmenen kilometrin ruuhkajonoja Hämeenlinnanväylän kohdalla tehtyjen kaistajärjestelyjen vuoksi. Autojono ulottui Espoon Lommilasta lentokentän liittymään asti Vantaalle.
Pääkaupunkiseudun tämänhetkisiä tietyömaita:
– Kehä I:n perusparannus, Keilaniemi, Hämeenlinnanväylä, Vihdintie, Kivikko. Valmistuvat 2017-2018. Kivikko jo tänä kesänä.
– Kehä III, siltatyö. Vaikutusalue Martinlaakson liittymästä Voutilan suuntaan.
– Hakamäentie, eli tie 100. Siltatyö rantaradan yli. Siltavalutyö alkoi tällä viikolla, jonka kestoksi arvioidaan tämä viikko.
– Helsingin Itäväylällä on kaksi erillistä tietyömaata. Toinen on Kalasataman rakennustöiden tietyömaa, toinen siltatyö Siilitien yli. Toinen lokakuuhun asti ja toinen ensi vuoden syksyyn asti.
– Lahdenväylä, Hakunilan risteyssillat. Kohteessa siltatyö, päällystystyö ja kaidetyö. Liikennejärjestelyihin tulossa muutoksia kesäkuussa. Arvioitu kesto lokakuun loppuun.
– Lahdenväylä, Pihlajamäen liittymästä Koskelan liittymän suuntaan käynnissä oleva tietyömaa. Kesto toukokuun loppuun.
– Turunväylä, Södrikin risteyssillan korjaustyöt Kehä III:n jälkeen ja ennen Kehä II:sta. Kesto heinäkuun loppuun.
– Länsiväylä, Espoonlahden ja Tapiolan liittymien välillä tehtävät tienvarsityöt. Kesto heinäkuun loppuun.
Lähde: Liikennevirasto
Kehä III:n ja Kehä I:n lisäksi ruuhkia on syntynyt ympäri pääkaupunkiseutua. Helsingissä rantaradan yli menevä Hakamäentien siltavalu alkoi tänään ja aiheutti lisäruuhkaa Vihdintiellä ja Koskelantiellä.
Helsingin Tieliikennekeskus kuvaili tätä viikkoa tietöiden superviikoksi, ja ruuhkia on pyritty estämään muun muassa opasteita lisäämällä.
– Superviikko on ihan hyvä termi. Tähän viikkoon oli ajoitettu kolmessa isossa kohteessa merkittäviä työvaiheita tai työvaiheiden muutoksia. En pysty nyt ainakaan ennakoimaan, että olisi muita vastaavia ajankohtia näköpiirissä, joissa noin monessa paikkaa yhtäaikaisesti tapahtuisi yhtä paljon, ELY-keskuksen yksikönpäällikkö Timo Karhumäki virkkoo.
"Yllätti se Kehä III:n ruuhka meidätkin"
Liikenneviraston projektipäällikkö Jarmo Nirhamo, jonka vastuulla on Kehä I:n tietyömaa Hämeenlinnanväylän kohdalla myöntää, että koordinointi voisi olla aina parempaa.
– Yllätti se Kehä III:n ruuhka meidätkin. Isoimmissa työmaissa koordinoidaan kyllä etukäteen asioita, mutta aina se voisi paremmin mennä. Minulla oli esimerkiksi kyllä tieto Kehä III:n uusista järjestelyistä ja Hakamäentien siltavalusta, mutta ei sitä, milloin ne alkavat. Sitten vielä erikseen Helsingin kaupungin tietyömaat, joista ei aina saa tietoa.
– Autoilijan kannalta se on hieman huono juttu, että ruuhkaa voi syntyä niin monessa paikassa, ja kaikki vielä vaikuttaa kaikkeen.
Tietöitä teettävät niin ELY-keskus, Liikennevirasto kuin kaupunki.
Sillat korjauslistalla
Liikenneviraston tietojen mukaan tällä hetkellä on pelkästään pääkaupunkiseudulla käynnissä vajaa kaksikymmentä tietyötä. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen paljon, muistuttaa ELY-keskuksesta yksikönpäällikkö Timo Karhumäki.
– Tietyömaita on saman verran kuin aikaisempinakin vuosina. Isoja poikkeamia ei ole, Kehä III:lla on ollut jo päättyneitä tietöitä aikaisempina vuosina ja nyt käynnistyi Liikenneviraston Kehä I:n tietyömaat, jotka ovatkin isoimmat. Viime vuosina on myös ollut muutamia sillankorjauskohteita vilkkailla pääväylillä, Karhumäki listaa.
Sillankorjauksia on useampia. Tämä johtuu Karhumäen mukaan siitä, että lähes kaikki pääkaupunkiseudun sillat ovat tulleet korjausikään viimeisen kymmenen vuoden aikana.
– Sillankorjaukset ovat lisääntyneet paljon ja se johtuu ihan siitä, että monet 1970-luvun sillat ovat tulleet ensimmäiseen peruskorjausikään. Sillat ovat siinä mielessä hankalia, että siinä kiertotien järjestäminen on vähän hankalaa - varsinkin pääkaupunkiseudulla.
Kehä I:n tietyömaat pääkaupunkiseudun suurimpia
Kehä I:n Hämeenlinnanväylän tietyömaan projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta arvioi, että Kehä I:n remonttiliikenne on sujunut yllättävänkin hyvin.
– Olemme laskeneet, että Kehä I:n tietyömaat pidentävät matkaa noin viidellätoista minuutilla. Seuraamme matka-aikoja jatkuvasti. Eniten vaikutuksia on Hämeenlinnan väylän ja Vihdintien kohdalla, mutta isoimmat muutostyöt on jo tehty, Nirhamo kertoo.
Parin viikon sisällä voi Hämeenlinnanväylälle tulla hidastuksia, kun sillan rakennustyöt alkavat. Tällä viikolla saatiin valmiiksi vanhan sillan purku.
– Muottityöt alkavat parin viikon sisällä. Eniten se vaikuttaa autoilijoihin niin, että sillan kohdalle tulee alennetut nopeusrajoitukset.
Kehä I:n remontti Hämeenlinnanväylän kohdalla valmistuu heinäkuussa 2017. Espoon puolella Keilaniemen kohdalla remontti valmistuu myöhemmin ja taas Kivikon liittymän kohdalla liikennejärjestelyt palautuvat normaaliksi jo tänä heinäkuussa.
Miksi juuri pääkaupungissa syntyy jättiruuhkia?
Mikä on sitten pääkaupunkiseudun tietyömaassa erilaista muuhun Suomeen verrattuna? Tietenkin liikennemäärät.
Karhumäki muistuttaa, että pienikin tekijä voi aiheuttaa jättiruuhkat pääkaupunkiseudulla. Tämä kävi eilen Kehä III:lla, kun kaistaopasteita ei oltu sijoitettu aivan kohdalleen.
– Kerrannaisvaikutukset ovat niin isoja. Voi syntyä pitkäaikaisia ruuhkia, vaikka tilanne saataisiin työmaalla korjattua nopeastikin, kuvailee Karhumäki.
Liikennesuunnittelijalla onkin iso rooli tietyömaan ohi kulkevan liikenteen sujuvuudessa. Pääkaupunkiseudulla kokemus on valttia.
– Kaikki pitää suunnitella etukäteen. Miten tiukkoja kaarteita työmaalle voi tehdä niin, että se raskas liikennekin mahtuu kulkemaan? Miten leveä kaista voi olla? Varsinkin siltatyömailla kaistoja joudutaan kaventamaan. Pääkaupunkiseudulla kaistamääriä ei voida juuri rajoittaa. Tässä on monia tekijöitä joita pyritään suunnitteluvaiheessa huomioimaan, Karhumäki sanoo.
– Ja sitten kun muutokset on tietyömaalla käytössä kaiken suunnittelun jälkeen, niin tilanne on uusi ja ottaa aikansa, että autoilijat oppivat ajamaan siellä. Viestintä on tässä tärkeää, että ihmiset saavat tiedon liikennejärjestelyistä, Karhumäki tähdentää.
Lahdenväylälle tulossa liikennejärjestelyjä
Pääkaupunkiseudulla on tulossa lähivuosina useita uusia tietyömaita, jotka vaikuttavat työmatkaliikenteeseen. Kesäkuun alussa kaistoja joudutaan kaventamaan jo alkaneessa tietyömaassa Kehä III:n ja Nelostien eritasoliittymän kohdalla. Tämä vaikuttaa jonkin verran Lahdenväylää pitkin työmatkaansa kulkeviin syyskuuhun asti.
– Kehä I:n remontti jatkuu vielä ensi vuoden loppupuolelle. Lisäksi Turunväylälle on tulossa ensi vuonna muutama siltatyömaa, samaten Lahdenväylälle on tulossa siltatyömaita. Ensi vuonna käynnistyy myös Kirkkojärven kohdalla, lähellä Espoon Ikeaa, ison painauman korjaus, Karhumäki ennakoi tulevaa.
Jutun videoilla kuvattu eilistä iltapäiväruuhkaa.
0:43