Kehä I:n parannusurakka sai tänään vauhtia, kun kolmannen kaistan räjäytystyöt alkoivat tänään Vihdintien ja Espoon rajan tuntumassa. Räjäytystöitä tehdään muutamia viikkoja, mikä katkaisee Kehä I:n liikenteen molempiin suuntiin ajoittain räjäytystöiden vuoksi.
Graniittirakennus Kallion työmaainsinöörin Timo Laitisen mukaan pysäytyksen kesto on aina maksimissaan kahdeksan minuuttia, jonka jälkeen ainakin toinen kaista pyritään avaamaan liikenteelle.
– Räjäytyksiä pyritään tekemään aamu-ja iltaruuhkien ulkopuolella, että niistä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle. Tässä paikassa olemme Vihdintien läheisyydessä pari viikkoa ja seuraavaksi siirrymme louhimaan lähelle Hämeenlinnanväylää, sanoo Laitinen.
Aikaa varattava puoli tuntia enemmän
Laitisen mukaan nyt kehälle voi varata tavallista enemmän aikaa.
– Kehä I:n lisäksi parannusurakka vaikuttaa Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien liikenteeseen, joten liikenteeseen on syytä varata jopa puoli tuntia ylimääräistä aikaa.
Huomisaamusta lähtien tavallisuudesta poikkeavia liikenne ruuhkia on odotettavissa lisää Hämeenlinnanväylän ja Kehän liittymässä, sillä toinen silta poistetaan käytöstä.
– Hämeenlinnanväylän liittymässä pohjoiselta ajoradalta liikenne siirretään eteläiselle ajoradalle, mikä sitten tulee osaltaan hidastamaan liikennettä sillä suunnalla. Samalla poistuu käytöstä kaksi ramppia- ja niiden kiihdytyskaista. Tämä sitten vaikeuttaa Kehälle liittymistä, kuvailee huomisaamun muutoksia Laitinen.
Autoja 122 000 vuorokaudessa
On arvioitu, että Kehä ykköstä pitkin kulkee vuonna 2030 jo huimat 122 000 autoa vuorokaudessa. 24-kilometrinen tie onkin Suomen vilkkaimmin liikennöity – siinä kulkee vuorokaudessa noin 100 000 autoa. Maaliskuussa käynnistynyt remontti on jo nyt heijastunut liikenteeseen lisäten ruuhkia.
– Ruuhkat näkyvät erittäin paljon. Niitä on aamulla ja illalla. Välillä ne jatkuvat koko päivän – ne ovat kovat ne ruuhkat, toteaa Juha Kauppinen.
Parannusurakka keskittyy Kehälle Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien liittymiin. Kehän nykyiset sillat peruskorjataan ja uusitaan ja samalla rakennetaan meluaitoja.
Urakasta tiedotetaan somessa
Urakan vaikutuksista liikenteeseen saa tieto Facebook-sivuilta tai omaan puhelimeen voi tilata Whatsapp-viestit.
Laura Luoma on onnistunut välttämään pahimmat ruuhkat seuraamalla korjausten edistymistä.
– Seuraa nettikeskusteluja, mikä kohta milloinkin on menossa remonttiin ja välttää kaikista ruuhkaisimpia aikoja, jos vain pystyy. En ole joutunut seisomaan ruuhkassa, vaan olen pystynyt kiertämään ne – thank god, toteaa Luoma.
Maaliskuun alussa käynnistynyt urakka hidastaa liikennettä seuraavat puolitoista vuotta syksyyn 2017.
Mervi Töyrylä puolestaan toteaa, että on joustavien työaikojen puitteissa siirtänyt töihin menoaikaa välttääkseen ruuhkia.
– Eihän se auta kuin odotella korjausten edistämistä ja toivoa, että tulee paremmat yhteydet tulevaisuudessa, sanoo Töyrylä.