Kalasataman pilvenpiirtäjät vikojen piinaamia, seuraava torni jo pystyssä – mitä aiemmista virheistä on opittu ja onko tämä näky Helsingissä arkea vuonna 2050?

Helsingin Kalasataman pilvenpiirtäjät ovat puhuttaneet niiden rakentamisen alkuvaiheista saakka. Neljännen tornitalon on määrä valmistua viimeistään ensi vuoden alussa.

Rakennuksien lukuisia yllättäviä vikoja on tullut esille aika ajoin siitä lähtien, kun ensimmäinen ja toistaiseksi korkein torni, 134-metrinen Majakka nousi Kalasatamaan vuonna 2019.

Viime viikolla useat mediat kertoivat viereisen Lumo One -tornitalon hissiongelmista. Sen lisäksi muun muassa Majakan laajoista korjaustarpeista tiedotettiin alkuvuodesta.

MTV vieraili 98-metrisessä Kalasataman Visiossa. Työmaalla uskotaan, että kolmen aiemmin Kalasatamaan nousseen pilvenpiirtäjän kustakin rakennusprosessista on opittu jotakin.

Vision työmaapäällikkö Tatu Hotokka ei ota kantaa tämänhetkisiin vikoihin muissa torneissa, mutta toteaa, että naapurissa aiemmin ilmenneisiin ongelmiin on reagoitu.

– Meillä on tehty paljonkin muutoksia matkan varrella. Kyllä meidän tekijät ja urakoitsijat ovat hyvinkin laatutietoisia, ja käytämme täällä paljon aikaa siihen, että saamme aikaan hyviä tuotoksia.

Modernien pilvenpiirtäjien jo valmiiksi suurta hintalappua on kasvattanut miljoonien eurojen arvoiset korjaustyöt. Hotokka ei kuitenkaan näe syytä epäillä pilvenpiirtäjien kustannustehokkuutta rakentamisen näkökulmasta.

– Tietenkin tämä on liiketoimintaa, eikä näitä varmaan kukaan huvikseen halua tehdä.

Suomessa vielä opetellaan

Viime vuosien aikana Kalasatamaan nousseet tornitalot ovat ensimmäisiä laatuaan Suomessa. Ilmiö on siis uusi myös monille tekijöille. Hotokka myöntää, että osaaminen korkealle rakentamisessa on tietyiltä osin rajallisempaa.

– Mutta kyllähän tässä on myös hyvin paljon samoja piirteitä kuin normaalissakin rakentamisessa.

Kuten muillakin pääkaupunkiseudun työmailla, suurin osa rakennushenkilöistä tulee ulkomailta – suomalaisia on tekijöistä 30 prosenttia. Varsinkin erityisosaamista tarvitaan muun muassa Virosta, Latviasta ja Liettuasta.

– Eihän meillä ole korkealla rakentamisesta Suomessa vielä kauheasti kokemusta. Tässä nämä Suomen korkeimmat tornit taustalla näkyvät, siinä on Suomen kokemus korkealla rakentamisesta, toteaa SRV:n turvallisuuskoordinaattori Ville Wright Kalasataman Vision katolla.

Mutta mitä ollaan opittu?

– Ihan valtavasti, joka tornista otetaan kaikki opit talteen. On menty isoja askeleita eteenpäin.

Tulevaisuuden suunnitelmat ovatkin hulppeat. Seuraavien vuosien aikana Kalasatamaan nousee vielä neljä pilvenpiirtäjää lisää.

Työmaapäällikkö Tatu Hotokka kertoo artikkelin videolla, kuinka paljon korkeammalle Kalasatamassa voitaisiin vielä pilvenpiirtäjiä rakentaa.

Lue myös:

    Uusimmat