Kalle Rovanperä pääsi heti huippuvauhtiin Skoda Motorsportin uudella Fabia R5 -autolla.
Fabian tuore kehitysversio debytoi MM-sarjassa perjantaina alkavassa Portugalin rallissa. Torstain testierikoiskokeella Rovanperä oli nopein R5-kuljettaja – suomalaislupaus peittosi kokeneen tallikaverinsa Jan Kopeckyn 1,2 sekunnilla.
– Olen ajanut paljon testiä tällä autolla. Mukava päästä viimein kilpailemaan sillä, Rovanperä kertoi shakedownin jälkeen.
Skoda Motorsportin mukaan uuden moottorin pitäisi tuottaa enemmän suorituskykyä. Autoon on tehty useita muitakin muutoksia.
– Tässä autossa on tosi paljon erilaista edelliseen verrattuna. Geometriassa ja painopisteessä on hieman eroja. Auto on herkemmän ja paremman tuntuinen ajaa. Näistä asioista varmaan tulee isoin ero kunnon rallissa, Rovanperä arvioi.
– Luulen, että tämän auton pitäisi olla heti nopeampi. Ei se niin paljon ole muuttunut, mutta kaikki muutokset ovat parempia, Rovanperä painotti.
(Juttu jatkuu kuvan alla)
Kehitystä heikon alun jälkeen
Rovanperä on kilpaillut tällä kaudella MM-sarjan uutuusluokassa WRC2 Prossa. Kauden ensimmäiset kisat menivät penkin alle, mutta edellisessä kisassa tuli kunnon onnistuminen luokkavoiton muodossa. Luokan kokonaispisteessä puuppolalainen on neljäntenä.
– Alkukausi on ollut ihan surkea. Chilessä soralla meni viimeinkin niin kuin piti. Sillä tavalla pitäisi jatkaa.
Rovanperä ei ole aiemmin kilpaillut Portugalin sorakilpailussa. Vastassa on kovia kilpakumppaneita, kuten Citroenilla ajava Mads Östberg.
– Hän on ajanut tämän rallin monta kertaa. Hänen ainoa WRC-voittokin taitaa olla täältä. Itsellä oli nuotituksen jälkeen sellainen fiilis, että tämä kisa on yksi vaikeimmista yrittää kaventaa kokemuseroa. Mutta tietenkin lähdetään ajamaan kunnolla kilpaa. Ei täällä muuten oltaisi, Rovanperä sanoi.
LUE MYÖS: Teemu Suninen paras suomalainen testierikoiskokeella – Kalle Rovanperältä lupaavaa hehkutusta
Sopimus ensi kaudesta
Rovanperällä on Skodan kanssa sopimus vielä ensi kaudesta, mutta suomalaiskuskilla on lupa siirtyä WRC-ympyröihin kuluvan kauden jälkeen. Lisäksi Skoda Motorsportin yllä on kysymysmerkkejä siitä, jatkaako se tehdastiiminsä pyörittämistä enää ensi vuonna.
Rovanperän uran seuraavasta askeleesta, harppauksesta WRC-auton ohjaamoon, on spekuloitu jo tovi, vaikka ikää kuljettajalla on vasta 18 vuotta. Olisiko järkevää ajaa vielä yksi kausi R5-autolla vai loikata tehokkaampaan menopeliin?
– En osaa sanoa, mikä olisi järkevintä. Sen näkee loppukaudesta, mikä on paras ratkaisu, Rovanperä pyöritteli.
– Se on mielenkiintoista, että tällä kaudella on taas paljon uusia kisoja. Tämän kauden jälkeen ei periaatteessa ole enää uusia kisoja, joten voisihan sekin (siirtyminen WRC-autoon) olla mahdollista, jos on ajanut hyvin tällä kaudella.