Kalle Rovanperästä on puhuttu pitkään tulevana rallin maailmanmestarina. Takataskusta löytyy kaksivuotinen sopimus Toyotan WRC-tallin kanssa, mutta Rovanperä, 19, vie uraansa eteenpäin askel kerrallaan, jalat maassa.
Rovanperän ensimmäinen MM-ralli Toyotan WRC-autolla oli vakuuttava esitys. Rovanperä ylsi Monte Carlossa viidennelle sijalle, ja taakse jäi muun muassa yhdeksänkertainen maailmanmestari, Hyundain Sébastien Loeb.
Rovanperä hävisi pohja-ajan tehneille kuljettajille keskimäärin 1,1 sekuntia kilometrillä eikä sortunut minkäänlaiseen isompaan virheeseen; rallin alla tehtyä suunnitelmaa toteutettiin täydellisesti.
Tulikoe on nyt takanapäin, mutta Rovanperä vakuuttaa, ettei mikään muutu.
– Alkukaudella pitäisi vielä tavoitella samoja asioita (kuin Montessa). Olosuhteet muuttuvat, ja tässä on vielä aika paljon ajamista. Soralla en ole ajanut ollenkaan, saa nähdä, minkälaista se on. Totta kai haluaisin ajaa kovempaa ja olla koko ajan lähempänä kärkimiehiä, Rovanperä sanoi MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä, 19, kääntää päitä kaikkialla: lausuu kypsää tekstiä jättiläismäisistä paineista – "Se on ainoa asia, mitä pystyn ihmisille antamaan"
Rovanperä on urallaan osoittanut olevansa nopea oppimaan. Hän tietää, että WRC-autosta on otettavissa paljon nykyistä enemmän irti, kunhan ymmärrys autosta lisääntyy.
– Pystyn olemaan koko ajan nopeampi, kun vaan ajan lisää. Kisoista ei ole kokemusta tällä autolla. Jokaisessa kisassa on vähän oma luonne, ja se muuttuu, kun auto muuttuu. Kyllä siinä on opettelemista ennen kuin pääsee sinuiksi auton kanssa.
– Mitä enemmän saa kilometrejä alle, sitä enemmän pystyy ottamaan riskiä, eikä riskikynnys ole niin iso. Niin sen pitäisi mennä, että perusvauhti on kova sitten jossain vaiheessa, kun on paljon kilsoja alla. Alussa siinä on enemmän riskiä, että perusvauhti olisi kova.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Seuraavan kerran Rovanperä nähdään Toyotan ratissa ensi viikolla Ruotsissa. Kauden toisen MM-osakilpailun reittiä lyhennettiin olosuhteiden takia merkittävästi, sillä Värmlannin maakunnassa on paikoin lunta vain nimeksi, eikä kilpailusta näin voi puhua varsinaisena talvirallina.
LUE MYÖS: Ruotsin MM-ralli ajetaan vaikeissa olosuhteissa, FIA-pomo Timo Rautiainen kertoo päätöksen taustat – ilmassa yhä epävarmuutta: "Riippuu täysin kelistä"
Tämä vaikeuttaa Rovanperän tilannetta, sillä juuri lumella hänellä olisi tässä vaiheessa eniten WRC-autokokemusta. Rovanperä ajoi joulukuussa testiä Keski-Suomen hangilla, ja tammikuussa hän otti WRC-Yarikseen tuntumaa Rovaniemen Tunturirallissa.
– Ruotsin rallin luonne tulee olemaan sprinttikisa, vauhti on varmasti raakaa. Jos autolla löytää maksimivauhdin, siellä pystyy ajamaan hyviä aikoja, mutta veikkaan, että se tulee olemaan aika vaikeaa.
MM-sarjassa ajaa tällä kaudella vain kourallinen kuljettajia, jotka kiertävät kaikki 13 osakilpailua. Koska Rovanperä on yksi heistä, hän löytää itsensä debyyttikauden päätteeksi varsin korkealta MM-pistetaulukosta.
Puheet MM-rallivoitoista ja maailmanmestaruuksista ovat kuitenkin utopiaa – vielä toistaiseksi.
– Seuraavat tavoitteet etenevät asteittain: kehittyminen kuskina, pääseminen kärkitaisteluun mukaan joka kisassa. Niitä kuskeja ei ole kovin paljon tällä hetkellä, jotka ajavat sarjasijoituksesta. Sinne kun pääsisi mukaan.
– Se ottaa varmasti monta vuotta, mutta kun on siellä, sittenhän tavoite on totta kai maailmanmestaruus. En tiedä, onko se pakkomielle, mutta kaikki tämä työ tehdään sen takia, että sitä tavoitellaan.