Kalle Rovanperä hätkähti päävastustajan tekemisistä – "En tiedä onnistuimmeko siinä niin hyvin"

2:35imgKalle Rovanperä joutui auraamaan perjantain toisen puolikkaan – "Rengastaktiikka tosi erilainen kuin Hyundailla."Toyota
Julkaistu 08.09.2023 18:55
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen
Toimittajan kuva

Tomi Tuominen

Rengastaktiikka ja auraajan rooli nousivat Toyotan Kalle Rovanperän osalta isoiksi tekijöiksi Kreikan MM-rallissa perjantaina. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Ruotsin MM-ralli 13.–16.2. 

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Suomalaistähden lähtöpaikka MM-sarjan johtajana tiedettiin haastavaksi, ja se oli sitä varsinkin perjantain toisella puolikkaalla. 

Pääkuvan video: Miten Rovanperä kommentoi rooliaan auraajana haastavassa perjantaissa? Suomalaistähti näki päivän kaksijakoisena tästä vinkkelistä. Entä voittotaisto – miten Rovanperä näkee sen?

LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä urotyö auraajana, tähtikuskit hurjassa kärkitaistossa – MTV seurasi Kreikan MM-rallin perjantaita

Päivän viimeisillä ja pisimmillä pätkillä, erikoiskokeilla viisi ja kuusi, esille nousi myös rengastaktiikka. Hyundain Thierry Neuville ja Esapekka Lappi luottivat tässä Toyotaa enemmän pehmeisiin kumeihin. 

– Tosi erilainen rengastaktiikka kuin esimerkiksi Hyundailla oli. Niillä näytti kestävän ne softit yllättävän hyvin. Ainakin ennen vikaa pätkää ne olivat ihan ajettavat renkaat. Kovaahan ne ajoivat tuon viimeisenkin pätkän vielä, Rovanperä kommentoi MTV Urheilulle. 

– En tiedä onnistuimmeko me siinä sitten niin hyvin. Varmaan sama määrä ollaan käytetty renkaita, ja ehkä olisi vähän kovempaa nuo pari viimeistä voinut ajaa, jos olisimme käyttäneet softia enemmän. Se on aina vähän semmoista, Rovanperä pyöritteli. 

LUE MYÖS: MM-rallitähti Thierry Neuville ärähti – näkymä Esapekka Lapin autosta oli liikaa: "Tätä ei voi hyväksyä"

Suomalaiskuski ei ollut täysin varma muiden kuskien rengastilanteista perjantain jälkeen. Se on varmaa, että pehmeät renkaat ratkaisevat pelin. 

– Yksikin jos on enemmän, niin se on jo iso etu. Pehmeät renkaat ovat niin kortilla loppukisasta.

Perjantain jälkeen kisan kärjessä on Neuville ennen Toyotan Sebastien Ogieria (+2,8 sekuntia) ja Rovanperää (+25,5). Lauantaina ajetaan kuusi erikoiskoetta.  

3:46imgJäähdytinongelma käynnisti ikävän oravanpyörän Esapekka Lapille – "Meni pasmat sekaisin."

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli