Rajut olosuhteet tarjosivat draamaa Japanin MM-rallin avauserikoiskokeilla.
LUE MYÖS: Japanin MM-rallin seuranta
Perjantaiaamun kolmesta erikoiskokeesta viimeinen piti perua kokonaan liian kovan vesisateen vuoksi. Avauspätkällä ulosajoihin sortuivat Ford-kuski Adrien Fourmaux ja Hyundain Dani Sordo, jotka rysäyttivät ulos tieltä samassa mutkassa.
Kostea keli aiheutti ongelmia myös näkyvyydessä, kun WRC-kuskien tuulilasit huurtuivat pahoin. Tämä teki ajamisesta jo vaarallista.
– Sanoisin, että vaikeusaste on ollut kymppi tai jopa yksitoista. Oli hankalampaa kuin osasimme odottaa. Heti aamusta oli kuitenkin selvää, että ensimmäiselle autolle on todella vaikeaa. Oli paljon liukkaampaa kuin nuotituksen aikana. Sade oli pudottanut puista lehtiä ja neulasia. Tiellä oli tosi paljon likaa, Toyotan Kalle Rovanperä tuskaili.
Rovanperän mukaan aamun lenkin viimeisen erikoiskokeen peruminen oli ainoa oikea päätös.
– Menin aika monta kertaa vesiliirrossa. Avauspätkällä ei satanut niin paljon, joten se oli ajettavampi. Toinen pätkä oli vaarallinen, koska jopa suoralla tiellä pito renkaista hävisi. Renkaitamme ei ole suunniteltu tuollaiseen sateeseen. Ajaminen ei ollut enää turvallista, Rovanperä summasi.
– Olosuhteet olivat jo liian pahat, joten pätkän peruminen oli ihan oikein.
Perjantain toisesta lenkistä on luvassa aavistuksen helpompi, joskin liukasta tulee yhä olemaan.
– Toivottavasti iltapäiväksi keli vähän kuivuu. On vaikea arvioida, miten paljon tiet kuivuvat ja kuinka likaisia pätkät meille ovat. Avauslenkillä piti ainakin puhdistaa tietä tosi paljon, Rovanperä kertoi.
Kuskeja piinannut tuulilasien huurtuminen toi lisää haastetta jo ennestään vaikeisiin olosuhteisiin. Rovanperän mukaan kuivia kohtia ei autosta juuri löytynyt.
– Kun tuulilasi vielä huurtui, niin eipä paljon hurjempaa tilannetta voi olla. Syitä on monia. Kun laitamme autoa kuntoon pätkien välillä, niin ajopuvut kostuvat. Eikä automme ole myöskään ihan vedenpitävä, Rovanperä kuvaili.
– Välillä tuntuu, että on suihkussa. Sitten kun siihen päälle vielä tulee kuuma ajaessa, niin tilanne ei ole paras mahdollinen huurtumista ajatellen.