MM-rallikauden päättävä osakilpailu Japanissa alkoi toden teolla seitsemästä erikoiskokeesta koostuneesta perjantaipäivästä. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa päivän neljän viimeisen erikiskokeen tapahtumia.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Toyota ryhtyi poikkeuksellisiin toimenpiteisiin – Sébastien Ogierilla kävi hillitön tuuri
LUE MYÖS: Esapekka Lappia odotti Japanin MM-rallissa ennennäkemätön ilmestys: ”Se oli jo aika hullua”
TILANNE 8/22 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 1.25:22,7 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +1:49,9 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +2:06,6 |
4. | Andreas Mikkelsen | Skoda (Rally2) | +3:00,2 |
5. | Grégoire Munster | M-Sport (Rally2) | +3:05,0 |
6. | Nikolai Grjazin | Skoda (Rally2) | +3:29,6 |
7. | Esapekka Lappi | Hyundai | +3:44,3 |
8. | Ott Tänak | M-Sport | +4:42,8 |
9. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5:07,9 |
10. | Heikki Kovalainen | Skoda (R5) | +5:56,0 |
SEURANTA:
EK8 - Toyota Stadium SSS2 - 2,10 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi | Hyundai | 2:00,0 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +1,0 |
2. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1,0 |
4. | Ott Tänak | M-Sport | +1,1 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +1,2 |
6. | Elfyn Evans | Toyota | +2,0 |
Klo 13.14: Nyt on aika kiittää seurannan osalta tästä päivästä. Huomenna mennään taas.
Klo 13.08: Katsutan pohja-aikaputki katkeaa. Lappi ottaa rallin ensimmäisen pohja-aikansa! Katsuta jää suomalaisesta sekunnin, Evans kaksi.
Evans johtaa rallia päivän päätteeksi lähes kahdella minuutilla.
Klo 13.05: Viimeisessä parissa ovat kisaa ylivoimaisesti johtava Evans ja kovaa nousua aamun ajovirheensä jälkeen tehnyt Katsuta.
Klo 13.03: Lappi tässä vaiheessa kiinni pohja-aikaan. Hän lyö Ogierin tasan sekunnilla. Kokonaistilanteessa Ogier lähtee huomispäivään 16,7 sekunnin etumatkalla Rovanperään nähden.
– En ole varma, tuleeko siitä taistelusta kovin tulinen, mutta olen iloinen, että mekaanikkoni korjasivat auton. Kiitos, teitte taas mahtavaa työtä. Tärkeintä on, että saamme kaikki autot maaliin, Ogier sanoi.
– Löin Ogierin kaksi kertaa putkeen! Jotain positiivista tähän viikonloppuun, Lappi murjaisee oltuaan eilenkin tällä pätkällä Ogieria nopeampi.
Klo 13.00: Seuraavana vuoroon Ogier ja Lappi.
Klo 12.58: Tänak on niukasti Rovanperää nopeampi. Eroa kokonaiset 0,1 sekuntia virolaisen hyväksi.
– Ei ollut helppoa. Tällä pätkällä oli vaikeaa jo eilen, joten pelkästin vähän, että sade tekisi tästä entistä vaikeamman, mutta läpi tultiin ja päivä on ohi. Se on pääasia, Rovanperä sanoi.
Tänak kertoo saaneensa huollossa autonsa taas kuntoon.
Klo 12.56: Ensimmäisessä Rally1-parissa ajavat Rovanperä ja Tänak.
Klo 12.55: Mikkelsen ja Grjazin kiilaavat viimeisessä pienemmän luokan parissa ohi Kajetanowiczin ja Kovalaisen. Eroa kaksikon välillä 0,1 sekuntia Mikkelsenin hyväksi.
Klo 12.48: Heikki Kovalainen ajaa tässä vaiheessa pätkäpohjat tasa-ajalla Kajetan Kajetanowiczin kanssa. Vielä on muutama pienemmän luokan auto kuitenkin tulossa. Liukasta on, kuulemma.
Klo 12.47: Rally1-kuljettajia odotellessa tästä katseluun ja kuunteluun Neuvillen kommentit ulosajostaan:
0:38
Klo 12.35: Päivän viimeinen ek on saatu Toyota-stadionilla käyntiin. Muun muassa Pirelli-pomo Terenzio Testoni uumoili, että vaikka pätkä näyttää helpolta, uudella, märällä asfaltilla voi tehdä joissain paikoissa tiukkaa.
EK7 - Shitara Town 2 - 22,53 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Takamoto Katsuta | Toyota | 14:33,6 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +1,1 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +7,6 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +10,2 |
5. | Esapekka Lappi | Hyundai | +20,9 |
xx. | Ott Tänak | M-Sport | +45,1 |
Klo 12.29: Ogierin huoltoaika ylittyi kuudella minuutilla, eli ranskalaiskuljettaja saa minuutin aikasakon. Evansin johtomarginaali kasvaa näin minuuttiin ja 50 sekuntiin. Rovanperä puolestaan on enää 16,5 sekunnin päässä Ogierista.
Klo 12.17: Näin tallipäällikkö Jari-Matti Latvala perustelee, miksi Ogierin autoon saa vaihtaa turvakehikon osan:
1:42
Klo 12.15: Tässä kuvaa Toyotan huollosta, kun 45 minuutin huoltoaika ylittyy:
2:33
Klo 11.59: Ogierin auton turvakehikkoon joudutaan vaihtamaan yksi osa. Tämä venyttää kuitenkin huollon yliajalle, joten Ogierille on tulossa aikasakkoa! Ranskalaismestari kolhi autoaan kuudennella ek:lla, kun hän lipsahti vasen kylki edellä kohti päin tietä reunustavaa metalliaitaa.
– Yksi osa turvakehikkoa vaihdetaan. Se on melkoinen työ. Se pitää tehdä 45 minuutissa. Se on iso työ, tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kuvailee.
Monesti ralleissa näkee kuljettajien keskeyttävän kisan kokonaan, jos turvakehikossa on vaurio, mutta Toyotan tapauksessa kyseessä on poikkeustilanne.
– Kaikki riippuu siitä, kuka on valmistanut turvakehikon. Toyota on itse valmistanut Rally1-auton turvakehikon, joten saamme vaihtaa sen. Jos joku muu olisi tehnyt sen, sitten täällä pitäisi olla heiltä ihmisiä korjaamassa sitä. Myös sillä on merkitystä, missä kohdassa vaurio on. Vaikka vain yksi putki olisi vaurioitunut, tietyissä kohdissa voi olla niin, ettei riitä, että vaihtaa vain sen yhden putken vaan niitä pitää vaihtaa useampia. Silloin peli on pelattu, koska aika ei riitä.
Klo 11.35: Tästä lukuun Esapekka Lapin mietteet perjantaipäivästä ennen vielä edessä olevaa yleisö-ek:ta:
Esapekka Lappia odotti Japanin MM-rallissa ennennäkemätön ilmestys: ”Se oli jo aika hullua”
Klo 9.18: Lappi nousee kokonaistilanteessa kuudenneksi ohi Grégoire Munsterin – ja reilusti, 0,6 sekunnin erolla!
Klo 9.07: Katsutalle kolmannet pohjat putkeen! 1,1 sekuntia eroa Evansiin tällä viimeisellä kunnon pätkällä.
– Tämä on kaikki, mitä voin tehdä. On vaikea nousta palkintosijoille, mutta tässä rallissa voi tapahtua mitä tahansa. Pitää vain pysyä keskittyneenä ja puskea.
Klo 9.04: Lappi maalissa. Tappiota Evansin pohjille 20 sekuntia.
– Parempi näin päin. Tiesin, että päivä toisi paljon yllätyksiä. Olen ajanut hitaasti, mutta pysynyt tiellä. Se on tärkeintä. Vauhtiin ei voi olla tyytyväinen, mutta välillä pitää pelata niinkin, että pääsee läpi.
Lapin tallikaverit Neuville ja Sordo ovat molemmat keskeyttäneet ulosajon vuoksi.
Klo 9.01: Ogierille 6,5 sekuntia takkiin Evansilta. Mutta kuten mies itse edellisen ek:n maalissa sanoi, ei tässä kovin paljon ole taisteltavaa tällä hetkellä, kun tallilla on vieläpä kolmoisjohto.
– Vettä oli vähemmän kuin aamulla. Tämän pystyi itse asiassa ajamaan läpi aika normaalisti. Tällaisena päivänä on tyytyväinen, kun pääsee vain läpi. Niin paljon voi tapahtua, ja niin paljon on itse asiassa tapahtunut. Olisi voinut mennä huonomminkin. Toistaiseksi kaikki näyttää hyvältä tiimin kannalta.
Klo 8.59: Tänak jää 44 sekuntia Evansista. Virolaisen autossa on ollut kaikenlaisia ongelmia läpi päivän.
– Ei tämä ole ollenkaan vaikeaa. Ajan vain hyvin hitaasti. En voi tehdä mitään muuta. Turhauttavaa tämä on kylläkin.
Klo 8.57: Väliajoista on nähtävissä, että Katsuta on nytkin ainoa, joka pystyy vastaamaan Evansin vauhtiin – ja ajamaan jopa vähän kovempaa.
Klo 8.52: Evans alittaa Rovanperän ajan yhdeksällä sekunnilla.
– Ei tuntunut kovin hyvältä. Varsinkin loppu oli todella vaikea. Päivä on ollut vaikea, aamu varsinkin. On ollut vaikea mukauttaa ajamista siitä, kun pitoa ei ole ollenkaan, siihen, kun pystyykin edes jotenkuten ajamaan.
Klo 8.49: Rovanperän päivä on yhtä yleisö-ek:ta vaille valmis.
– Ihan ok pätkä. Alussa oli hyvä olosuhde. Vähän enemmän pitoa kuin tänään aiemmin. Lopun uudella osalla linja oli kapea. Toivottavasti emme putsanneet tietä liikaa. Tuntui, että loppu oli vaikea kapealla linjalla.
– Kun näin olosuhteet aamulla, tiesin, että jos vain yritämme päästä läpi, se on meidän lähtöpaikallamme parasta, mitä voi tehdä. Tässä olemme. Se oli hyvä päätös.
Klo 8.44: Rovanperä ja Evans ovat ylittäneet pätkän puolivälin. Evans on muutaman sekunnin edellä.
Klo 8.34: Päivän toiseksi viimeinen ek on valmiina alkamaan. Ja vaikka ek:n nimessä on numero kaksi, tämä pätkä ajetaan nyt ensimmäisen kerran tänään. Ensimmäisellä lenkillä olosuhteet olivat niin rajut, ettei pelastushelikopterin toimintaa voitu taata, ja pätkä peruttiin.
EK6 - Inabu Dam 2 - 19,38 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Takamoto Katsuta | Toyota | 12:48,5 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +0,3 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +4,7 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +16,8 |
5. | Esapekka Lappi | Hyundai | +20,1 |
6. | Ott Tänak | M-Sport | +32,5 |
Klo 8.13: Tässä Neuvillen ulosajo videomuodossa:
1:00
Klo 8.11: Toyotalla on itse asiassa kolmoisjohto! Rovanperä nousee WRC2-luokkaa johtavan Andreas Mikkelsenin edelle yleiskilpailussa.
Klo 8.07: Katsuta tekee toiset pohjat putkeen! Nyt Evansin aika alittuu 0,3 sekunnilla.
– Tiesimme, että meiltä löytyy vauhtia. Aamun tapahtumat olivat valitettavia, mutta nyt katsotaan eteenpäin. Hyökätään niin kuin vain voimme. Kiitos tallille, että he korjasivat auton. Säädöt ovat kohdallaan.
Katsuta siis ajoi ulos päivän ensimmäisellä pätkällä. Edellisen ek:n jälkeen Katsuta oli vajaat puolitoista minuuttia perässä isäänsä Norihiko Katsutaa, joka kilpailee Japanissa Toyotan Rally2-konseptiautolla.
– Täytyy ainakin yrittää päästä isän ohi, mutten hän yrittää viedä minun tallipaikkani.
Klo 8.04: Lappi maalissa. Päivän paras ajo, mutta eroa Evansiin tulee silti 20 sekuntia. Muistetaan, että Lappi on tässä vaiheessa ainoa mukana oleva Hyundai-kuljettaja.
– Yritämme parantaa askel askeleelta, mutta aika noloahan tämä on. Täytyy vain hyväksyä se.
Klo 8.02: Ogier pääsee lähelle Evansin aikaa, mutta takkiin tulee 4,4 sekuntia. Toyotalla kokonaistilanteessa nyt kaksoisjohto – ero Evansin hyväksi 44 sekuntia.
– Menetimme aamulla liikaa aikaa. Kun näin Thierryn tien sivussa, tiesin, ettei tässä ole enää paljoakaan taisteltavaa.
Klo 8.00: Tänakin ongelmat jatkuvat, ja tappiota tulee yli puoli minuuttia.
– Auto paskoo itsensä. Yritämme vain tulla läpi. Ei tämä ole ajamista.
Klo 7.53: Evans maalissa, ja hän kuulee Neuvillen ulosajosta.
– Todellako? Se on sääli. Vaikeaa on. Tämä pätkä tuntui selkeästi paremmalta. Täytyy vain jatkaa. Matka on vielä pitkä.
Evans alittaa Rovanperän ajan 16,5 sekunnilla.
Klo 07.49: Rovanperä pätkän maalissa. Hän on kaksi minuuttia ja 20 sekuntia nopeampi kuin edellisellä vedolla. Kommmentteja ei juuri kuulla, sillä yhteys Japanista pätkii pahasti.
Klo 07.47: Evans siis starttasi tälle pätkälle ennen Neuvillea, eli hän ei tiedä, mitä takana on tapahtunut. Edellisellä pätkällä Neuville kutisti Evansin johtomarginaalia yli 15 sekunnilla.
Klo 07.44: Neuville ulkona kakkossijalta! Oikealle kääntyvässä mutkassa vasen kylki edellä puuhun. Pätkän ensimmäinen jarrutus. Se oli kyllä siinä.
Klo 7.36: Seuraava ek on käynnissä. Tämä oli ensimmäisellä lenkillä se pätkä, jossa olosuhteet olivat kaikkein vaikeimmat. Nyt tilanne on hieman helpottanut.
EK5 – Isegami's Tunnel 2 – 23,67 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Takamoto Katsuta | Toyota | 19:08,1 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,3 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +16,2 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +18,8 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +24,2 |
6. | Ott Tänak | M-Sport | +32,2 |
7. | Nikolai Grjazin | Skoda (Rally2) | +50,3 |
8. | Grégoire Munster | M-Sport (Rally2) | +50,6 |
9. | Esapekka Lappi | Hyundai | +1:02,5 |
10. | Andreas Mikkelsen | Skoda (Rally2) | +1:06,1 |
Klo 7.23: WRC2:ssa erot ovat paljon isompia kuin pääluokassa. Heikki Kovalainen jää Nikolai Grjazinin pohjista yli 40 sekuntia, mutta
Klo 7.14: Katsuta napauttaa 3,3 sekunnin pohjat! Hän oli tämän pätkän edelliselläkin vedolla hyvässä vauhdissa, mutta ajoi ulos paikassa, jossa myös Sordo ja Fourmaux sortuivat hetkeä myöhemmin virheeseen.
– Olisimme voineet tehdä tämän aamullakin. Tämä on vauhtimme. Ei pidä antaa periksi. Pitää vain painaa.
Katsuta on yli viiden minuutin päässä kärjestä.
Klo 7.11: Lappi häviää tallikaveri Neuvillelle minuutin.
– Jos häviää minuutin, kyse on itseluottamuksesta. En tiedä, mitä tehdä. Ei pysty ajamaan yhtään kovempaa, jos ei halua riskeerata. Aika kuutamolla näköjään.
Klo 7.08: Ogier häviää Neuvillelle 12,9 sekuntia. Siitä 12 sekuntia tuli viimeisten kilometrien aikana tulleeseen ajovirheeseen, kun Ogier lipesi vasen kylki edellä tietä reunustavaan kaiteeseen.
– Vasen eturengas otti kiinni ojasta ja ajauduin kaiteeseen.
Klo 7.05: Tänak jää Neuvillen pohjista lähes puoli minuuttia. Kokonaistilanteessa ero kasvaa jo kolmeen ja puoleen minuuttiin.
– Jotain sähkövikaa on, ja kaasunkin kanssa on ongelmia.
Klo 7.04: Lapilla lienee jonkinlaisia ongelmia. Hän on toisessa väliajassa Rally2-kuljettajiakin hitaampi.
Klo 7.02: Neuvillelta todella kova veto! Hän on 15,5 sekuntia nopeampi kuin Evans ja nousee kerralla 10 sekunnin päähän walesilaisesta.
– Oli vaikea pätkä. Olosuhteet ovat tasaisemmat.
Klo 6.59: Evans lyö Rovanperän 5,4 sekunnilla.
– En hyödyntänyt pitoa. Aamulta jäi niin paljon pahoja paikkoja mieleen. Mutta täällä ollaan.
Klo 6.56: Rovanperä selvittää pätkän läpi.
– Ihan ok. Nautin ajamisesta nyt enemmän kuin aamulla, kun piti putsata tietä koko ajan. Yhdellä osuudella oli paljon sumua, eikä tämä vieläkään helppoa ollut. Yritin vain pitää hyvää vauhtia. On vaikea ajaa turvallisesti, se on mahdotonta, mutta yritän pitää pientä marginaalia ja nauttia ajamisesta.
Rovanperä on nyt minuutin ja 20 sekuntia nopeampi kuin ensimmäisellä vedolla.
Klo 6.48: Olosuhteet ovat ainakin tällä pätkällä hieman hellittäneet edellisestä vedosta. Erot ovat väliaikojen perusteella huomattavasti pienempiä.
Klo 6.36: Taas mennään! Rallin viides ek käynnistyy, kun Rovanperä starttaa pätkälle.
Klo 6.25: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan aamupäivän tapahtumia! Otetaan alkuun lyhyt kertaus yöstä.
Kuten jo ennakkoon oli tiedossa, olosuhteet Japanissa ovat olleet todella vaikeat. Tiet ovat täynnä lehtiä ja havunneulasia, ja kun vettä tulee reilusti, pinta on erittäin liukas.
Päivän ensimmäisellä erikoiskokeella Katsuta, Sordo ja Fourmaux ajoivat kaikki ulos samassa paikassa. Vain Katsuta pääsi vielä jatkamaan kilpailussa, mutta hävisi kärjelle kaksi ja puoli minuuttia.
0:41
Päivän toisella pätkällä Rovanperä oli vähällä ajaa ulos suoralla tiellä ajauduttuaan vesiliirtoon, mutta selvitti tilanteen mestarillisesti.
0:50
Vesisateen vuoksi yksi suuri ongelma kuljettajille oli auton sisään kertyneen kosteuden tiivistyminen tuulilasiin sisäpinnalle, mikä vei pahimmillaan – esimerkiksi Tänakin kohdalla – näkyvyyden aivan täysin.
Pienemmän luokan autoissa lämmitys tuntui toimivan paremmin, eikä ongelma ei ollut aivan yhtä paha. Tämä selittää osaltaan sitä, että kärkikymmenikössä on peräti viisi muuta kuin Rally1-kuljettajaa.
0:38
Aamupäivän lenkin viimeinen pätkä, rallin neljäs erikoiskoe, jouduttiin perumaan kokonaan, koska pelastushelikopterin liikkumista ei voitu taata.