Kalle Rovanperä ehti osoittaa heti MM-rallikauden alkajaisiksi, ettei nousu WRC-auton rattiin tullut hetkeäkään liian aikaisin. Hän harmittelee sitä, että koronavirustilanteen vuoksi jää ajamatta kehityksen kannalta tärkeitä kisoja.
LUE MYÖS: Kotonaan kärvistelevä Kalle Rovanperä joutui entisen F1-kuskin kohtalotoveriksi – "Tuli nyt vähän huonoon saumaan"
Rovanperä on ajanut ilman suuria virheitä niin Monte Carlon, Ruotsin kuin Meksikon MM-rallit. 19-vuotias superlahjakkuus on kolmen ajetun osakilpailun jälkeen MM-pisteissä neljäntenä, vain kahden pisteen päässä neljän viime kauden MM-kakkosesta, Hyundain Thierry Neuvillesta.
Kirsikkana kakun päällä on Ruotsin rallin Power Stage -voitto ja sen tuottama MM-ralliuran ensimmäinen palkintokorokesijoitus, kolmossija.
Vaikka kaikki muut ovat hämmästellet toisen polven rattimiehen vauhtia, mies itse ei ole yllättynyt suorituksistaan millään tavalla.
– No, en oikeastaan, MTV Urheilun puhelimitse tavoittama Rovanperä tokaisee hetkeäkään epäröimättä.
Harppaus WRC2-tasolta WRC-statuksen kuljettajaksi on iso paitsi ajamiseen myös laajemminkin työntekoon liittyen. Erot ovat tulleet näkyviksi jo nyt.
– Sen huomaa, että nyt on enemmän väkeä vähän joka asiaan. Kaikki tekevät vain omat hommansa, ja sillä tavalla on helpompaa, kun pystyy itse keskittymään vain olennaiseen.
Koska MM-sarjan kilpailut Chilessä, Argentiinassa, Portugalissa ja Sardiniassa on ainakin tässä vaiheessa peruttu, kisakalenterin seuraava merkintä on heinäkuun puolivälissä Keniassa ajettava Safari-ralli. Toisaalta tällä hetkellä näyttää siltä, ettei kalenteriin palannutta klassikkokisaakaan päästä ajamaan läpi.
Safarin jälkeen seuraavana on vuorossa elokuun alun Suomen MM-ralli. Sen ja maaliskuisen Meksikon väliin mahtuu lähes viisi kuukautta. Rovanperä uumoilee, että jos kausi jatkuu vasta Jyväskylässä, edessä on yksi hänen elämänsä pisimmistä ajotauoista.
– Silloin yhdessä vaiheessa pienempänä pidin vähän taukoa, mutta en ole kyllä sen jälkeen ollut näin pitkään ajamatta.
– Eniten tässä harmittaa se, että jos jää paljon kisoja välistä, kokemus jää saamatta. Se on oikeastaan ainoa asia, joka harmittaa enemmän. Jos ensi vuonna ajetaan taas normaali sarja, joutuu taas menemään kisoihin ensimmäistä kertaa WRC-autolla.
Rovanperän viime vuonna allekirjoittama Toyota-sopimus on kahden vuoden mittainen.