Kalle Rovanperä palaa kahden viikon kuluttua alkavalla MM-rallikaudella taistelemaan taas maailmanmestaruudesta. Vaikka Rovanperä ajoi viime vuona vain puolikkaan kauden, hänen tavoitteensa eivät olleet lainkaan vähäiset.
LUE MYÖS: Thierry Neuville sivaltaa talliaan ja Ott Tänakia
LUE MYÖS: MM-rallin komeetalle järjestellään autoa uuteen kauteen
Rovanperä ajoi viime vuonna kaikkiaan seitsemän MM-rallia, ja hän voitti niistä neljä – eniten koko sarjassa. Enempäänkin oli mahdollisuudet, sillä kolmessa muussa kisassa Rovanperä keskeytti kärkipaikalta.
Dirtfishin haastattelussa Rovanperä paljastaa nyt, että seitsemän voittoa seitsemästä startista oli itse asiassa juuri se, mitä hän kaudelta tavoitteli.
– Se oli aika lailla suunnitelmani. Valitettavasti menetin kaksi hyvää tulosta ulosajoihin Ruotsissa ja Portugalissa, kun johdimme kisaa. Suomessa olisimme saavuttaneet selkeän voiton, mutta silloin en voinut asialle mitään. Se oli rallia.
Rovanperä keskeytti Suomen MM-rallin toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, kun keskellä mutkaa ajolinjalla odottanut iso kivi rikkoi hänen autonsa.
– Olisi ollut vakuuttava saldo, jos olisimme voittaneet kaikki kisat. Se oli tavoite. Neljä voittoa ei silti ole yhtään pöllömpää.
Voitoista parhaiten jäi mieleen kesäkuussa Puolasta tullut ykkössija, sillä Rovanperän ei alun perin pitänyt ajaa koko kisassa. Hänet hälytettiin paikalle kesken ralliviikon.
– Emme olisi voineet tehdä siellä juurikaan enempää. Se kisa ei ollut suunnitelmissamme, emmekä olleet valmistautuneet siihen millään tavalla, kun meidät kutsuttiin tuuraamaan Sébiä (Ogieria) hänen nuotitusjaksolla ajamansa kolarin jälkeen. Jonne (kartturi Halttunen) ja minä olimme silloin tekemässä jotain aivan muuta. Se oli rankka viikko, mutta lopputulos oli kiva.
MM-rallien ulkopuolella Rovanperän tavoite viime vuodelle oli päästä hengähtämään, ja tämä toteutui täysimääräisesti.
Hän hyödynsi ylimääräisen vapaa-ajan seuraamalla omia intohimojaan, joihin tosin sisältyi erittäin paljon ajamista. Kaksinkertainen maailmanmestari nähtiin kauden mittaan Porsche Carrera Cup Benelux -sarjassa, erilaisissa driftauskisoissa ja loppuvuodesta myös F1-auton ratissa Red Bull Ringillä Itävallassa.
– Olen oppinut monia asioita itsestäni ja siitä, minkälaisista asioista nautin ja mitä haluan tehdä elämässäni. Ja totta kai olen oppinut myös kuljettajana rata-autoilusta. Viime vuodessa oli paljon hyvää.
– Jos rallia ajetaan todella siististi, kuten esimerkiksi Kanariansaarilla, siitä (ratakokemuksesta) on toivottavasti hyötyä.
Huhtikuussa ajettava Kanariansaarten asfalttialli on yksi kolmesta uudesta kisasta tulevan kauden MM-rallikalenterissa.