Kalle Rovanperä pani kaiken kerralla uusiksi – MM-rallikausi alkaa hyvin poikkeuksellisissa merkeissä

Tässä on Monte Carlo -rallin petollisin vaaranpaikka - MM-rallijärjestäjien kaavailut pahasti reisille: "Kävi vähän huono tuuri" 2:13
Tässä on Monte Carlo -rallin petollisin vaaranpaikka – MM-rallijärjestäjien kaavailut pahasti reisille: "Kävi vähän huono tuuri"

Tänä iltana käynnistyvä, MM-rallikauden 2024 aloittava Monte Carlo -ralli on osallistujalistansa puolesta melkoinen outolintu koko lajihistoriankin mittapuulla. Suomalaisittain samaa voi sanoa myös koko alkavasta kaudesta.

Puolikkaan MM-kauden ajava Kalle Rovanperä nähdään tositoimissa vasta helmikuussa Ruotsissa, joten vuonna 2017 MM-sarjaan palannut Toyota kilpailee nyt ensimmäistä kertaa seitsemänvuotisen taipaleensa aikana niin, ettei heillä ole asettaa pääluokkaan ainuttakaan suomalaiskuljettajaa. Vuosina 2017–2023 ajetuissa 84 MM-rallissa Toyotan ratin takana istui aina vähintään Rovanperä, Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen tai Esapekka Lappi.

Kun tätä nykyä Hyundaita edustava Lappikaan ei ole Montessa mukana, kyseessä on samalla ensimmäinen kerta sitten San Remon 1993, kun MM-rallin pääluokassa ei ylipäätään aja suomalaisia.

Edellistä MM-rallikauden avausosakilpailua, jossa hallitseva maailmanmestari ei ole ollut lainkaan viivalla, pitää hakea vieläkin kauempaa, vuodesta 1989. Miki Biasionilta jäi tuolloin väliin Ruotsissa ajettu kauden ensimmäinen osakilpailu, ja ennen tätä vastaavia kausia olivat olleet 1988 (Juha Kankkunen sivussa Montesta), 1982 (Ari Vatanen sivussa Montesta) ja 1981 (Walter Röhrl sivussa Montesta).

Mikäli Rovanperä malttaa pitäytyä suunnitelmassaan ja ajaa tänä vuonna vain kuudesta seitsemään MM-rallia, kausi 2024 jää historiaan siitä, että se on vuodesta 1979 lukien ensimmäinen, kun mukana ei ole ainuttakaan sellaista suomalaiskuljettajaa, jolla olisi kisamäärän puolesta realistiset mahdollisuudet ajaa mestaruudesta.

Lue myös:

    Uusimmat