Näkökulma: Kalle Rovanperä ja kumppanit paiskasivat märän rätin haihattelijoiden kasvoille – Toyotan poikkeuksellisessa ilotulituksessa on huolestuttava kaiku

Toyotan mykistävä suoritus Monte Carlo -rallissa sai jo pelkäämään tulevan MM-rallikauden puolesta, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

MM-rallikaudesta 2023 povattiin ennakkoon kolmessa eri tallissa ajavaien kuljettajien välistä mestaruuskamppailua. Varsinkin Hyundain ja Thierry Neuvillen renkaita pumpattiin useammastakin suunnasta viime vuoden jälkimmäisen puoliskon vahvojen suoritusten ansiosta. Ott Tänakille taas maalailtiin M-Sportilla aitoa yllätysvalmiutta Sébastien Loebin viimevuotisten huippusuoritusten pohjalta.

Vähemmälle huomiolle jäänyt kaksinkertainen hallitseva tuplamestari Toyota tuli kuitenkin Monteen ja paiskasi märän rätin haihattelijoiden kasvoille: tallin kuljettajat aloittivat uuden kauden 11 erikoiskokeen mittaisella pohja-aikaputkella.

Edellistä tällaista kauden aloitusta pitää hakea aina vuodelta 2008. Tuolloin Loeb ja Dani Sordo ajoivat Citroënilla kauden alkajaisiksi 12 pohjat putkeen. Tuon lisäksi tämän kauden Toyotaa paremmin kauden ovat sarjan 51-vuotisessa historiassa aloittaneet vain Lancia 1988 (15 ek-pohjaa putkeen) ja Audi 1984 (16).

Toyotan ainoiksi kauneusvirheiksi jäivät tänä viikonloppuna Neuvillen pohja-ajat erikoiskokeille 12 ja 13. Toyota-kuljettajien 16 pohja-aikaa 18 erikoiskokeelle tarkoittaa 89 prosentin osuutta kaikista ek-pohjista. Tämän lukeman ovat MM-sarjan historiassa kauden avausosakilpailussa ylittäneet vain Fiat vuonna 1974 Portugalissa (94 prosenttia pohja-ajoista) ja Audi vuonna 1984 Montessa (92).

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Kuulostaa suomalaisittain herkulliselta, mutta koko sarjaa ajatellen on syytä toivoa, että vanha sanonta "vale, emävale, tilasto" pitäisi tässä tapauksessa edes jollain tapaa paikkansa. Muuten tulevasta MM-rallikaudesta uhkaa tulla tuskastuttavan tylsä.

Eivät nämä kausien väliset vertailut tietenkään yksi yhteen mene, muun muassa siksi, että talleja on nykyään mukana takavuosia vähemmän, mutta ettei tässä vain olisi käynyt niin kuin muun muassa C Moren asiantuntija Jari Ketomaa kauden alla maalaili.

Mahtoiko Hyundain viime kaudella tekemä harppaus johtua sittenkin osaltaan siitä, ettei kevätkaudella voitosta voittoon jyränneen Toyotan tarvinnut enää loppukesästä ja syksyllä puristaa ihan kaikkea suorituskykyä irti, vaan panoksia voitiin asettaa jo hyvissä ajoin tähän kauteen?

Jos Kalle Rovanperä pystyy ajamaan kalenterin vaikeimmassa ja huonoimmassa kisassaan suvereenisti kakkoskorokkeelle ja siihen päälle vielä Power Stagen voittoon, mitä hän pystyykään tekemään niissä kaikkein parhaissa kisoissaan? Entä minkälaiseen vauhtiin viime kaudella parjattu Elfyn Evans loppukauden aikana yltääkään? Perjantaiaamuna rengasrikon kärsinyt walesilainen oli puhtaasti ajamalla Ogierin ja Rovanperän jälkeen viikonlopun nopein kuljettaja.

Lisää vastauksia saadaan onneksi jo kolmen viikon kuluttua Ruotsissa.

Lue myös:

    Uusimmat